Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar

The present work deals with the knowledge of children from the neighborhoodcommunity Jarumã, focusing on the child-place-culture tripod, considering their meanings, games and socializing in the daily life of these subjects. We reflect on children in order to understand the heterogeneous processes cu...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Gizelma Dias dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6621
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6621
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66212024-01-31T03:06:10Z Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar SANTOS, Gizelma Dias dos TOUTONGE, Eliana Campos Pojo http://lattes.cnpq.br/1223748500489517 https://orcid.org/0000-0002-7466-3996 Crianças Saberes Lugar Children Knowledge Place CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work deals with the knowledge of children from the neighborhoodcommunity Jarumã, focusing on the child-place-culture tripod, considering their meanings, games and socializing in the daily life of these subjects. We reflect on children in order to understand the heterogeneous processes culturally produced by children's subjects in the perspective of giving visibility to their concrete life. For this, we resorted to authors Brandão (2015, 2007, 1997), Pojo (2017), among others; yet another empirical essay based on the assumptions of ethnography, using observation, photographic records and interviews with children and adults living in the jarumã neighborhood-community. As a result, we point out that the children of this neighborhood-community have knowledge immersed in their own Amazonian children's world. Also, children are governed by the local culture, which concerns actions, language, everyday rules, etc. Knowledge that is taught and transmitted within the local culture and the little ones, and thus captures a way of life lived in dialogue with the adult. Finally, there is the exception of the importance of all this to the school for the construction of subjects. O presente trabalho trata dos saberes das crianças da bairro-comunidade Jarumã, com foco no tripé criança-lugar-cultura, considerando seus sentidos, brincares e convívios no cotidiano comunitário por esses sujeitos. Refletimos sobre as crianças na direção de compreender os processos heterogêneos produzidos culturalmente por sujeitos infantis na perspectiva de dar visibilidade a vida concreta delas. Para isso, recorremos a autores Brandão (2015, 2007, 1997), Pojo (2017), entre outros; mais um ensaio empírico baseado nos pressupostos da etnografia, utilizando a observação, o registro fotográfico e entrevistas com crianças e adultos moradores do bairro-comunidade jarumã. Como resultamos, apontamos que as crianças desse bairro-comunidade possuem saberes imersos num mundo infantil amazônico próprio. Também, as crianças são regidas pela cultura local, que dizem respeito às ações, a linguajares, a regras cotidianas etc. Saberes que são ensinados e transmitidos dentro da cultura local e os pequenos, e assim captam um modo de vida vivido em interlocução com o adulto. Por fim, fica a ressalva da importância disso tudo à escola para a construção dos sujeitos. 2024-01-30T14:23:48Z 2024-01-30T14:23:48Z 2023-07-06 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Gizelma Dias dos. Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar. Orientadora: Eliana Campos Pojo Toutonge. 2023. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6621. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6621 Acesso Aberto Via SAGITTA
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Crianças
Saberes
Lugar
Children
Knowledge
Place
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Crianças
Saberes
Lugar
Children
Knowledge
Place
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
SANTOS, Gizelma Dias dos
Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
topic_facet Crianças
Saberes
Lugar
Children
Knowledge
Place
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work deals with the knowledge of children from the neighborhoodcommunity Jarumã, focusing on the child-place-culture tripod, considering their meanings, games and socializing in the daily life of these subjects. We reflect on children in order to understand the heterogeneous processes culturally produced by children's subjects in the perspective of giving visibility to their concrete life. For this, we resorted to authors Brandão (2015, 2007, 1997), Pojo (2017), among others; yet another empirical essay based on the assumptions of ethnography, using observation, photographic records and interviews with children and adults living in the jarumã neighborhood-community. As a result, we point out that the children of this neighborhood-community have knowledge immersed in their own Amazonian children's world. Also, children are governed by the local culture, which concerns actions, language, everyday rules, etc. Knowledge that is taught and transmitted within the local culture and the little ones, and thus captures a way of life lived in dialogue with the adult. Finally, there is the exception of the importance of all this to the school for the construction of subjects.
author_additional TOUTONGE, Eliana Campos Pojo
author_additionalStr TOUTONGE, Eliana Campos Pojo
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SANTOS, Gizelma Dias dos
title Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
title_short Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
title_full Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
title_fullStr Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
title_full_unstemmed Crianças do bairro-comunidade Jarumã Abaetetuba-PA: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
title_sort crianças do bairro-comunidade jarumã abaetetuba-pa: sobre significados, cotidianos e a cultura do lugar
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6621
_version_ 1796836727404363776
score 11.753896