/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté
Telling about children and childhood in the Amazon, located in Pará - Brazil, is a way to see many cultures, knowledge, and daily experiences in lands and (inter)lands as land-based, land water, among rivers, roads, beaches, small roads, islands, as well a city daily. Even the land's geographical, h...
Autor principal: | SILVA, Maria Esmeralda Batista da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6660 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6660 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66602024-02-01T03:05:37Z As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté SILVA, Maria Esmeralda Batista da FREITAS, Maria Natalina Mendes http://lattes.cnpq.br/0533783211813029 https://orcid.org/0000-0003-0034-5618 Amazônia Paraense Infância Gramáticas Sociais e culturais Saberes Amazon (Pará - Brazil) Childhood Social and cultural behavior knowledge CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Telling about children and childhood in the Amazon, located in Pará - Brazil, is a way to see many cultures, knowledge, and daily experiences in lands and (inter)lands as land-based, land water, among rivers, roads, beaches, small roads, islands, as well a city daily. Even the land's geographical, historical, and economic features could express the way of living in the social behavior of each place, as children spread in their routines, with water, rivers, beaches, mangroves, and small squares of small cities. The cut considered here is intended to typify and reflect on the knowledge web and its use in daily living, the interaction process, and sociocultural have been building in beach environment, around the water in their lands. The text shows preliminary findings of research ongoing about the social behavior of beaches in the Caeté area. In the methodology, the work uses the qualitative approach, bibliographical research, and empirical data gathering. In a bibliographical way, the research uses three main points: social behavior and cultural; ethnography with children and country children, using authors: Brandão (2015; 2015; 2007), Sarmento (2004; 2007), Furtado (2003), Kramer (2019), Silva (2005), Soares (2006), Freire (1987), Corrêa (2022), Freitas (2019; 2020), Brasil (2010; 2009; 2008), and others. The results show the social behavior and culture of beach children are related and based on pillars of the cultural identity of the place, their playing, and daily motion (water-playing-bridges-school-beaches). Furthermore, is necessary to understand that social behavior is a part of a rich tradition that comes from beliefs, habits, speakers, way of dressing, and the invention of players. Falar das crianças e das infâncias na Amazônia Paraense perpassa tentar enxergar as muitas culturas, saberes e experiências que circulam no cotidiano dos espaços territoriais e (inter)territoriais rurais, interáguas, margeados por rios, estradas, praias, ramais, ilhas ou até mesmo no cotidiano do espaço urbano. A própria característica geográfica, histórica e econômica de cada território, expressa modos de vida que circulam pelo viés das gramáticas sociais de cada lugar, que as crianças espraiam em seu cotidiano, marcado pelas águas, rios, praias, mangues ou até mesmo nas pequenas praças das cidades interioranas. O recorte da pesquisa aqui discorrido tem o intuito de caracterizar e refletir sobre as redes de saberes e fazeres elaborados no cotidiano vivido e aos processos de interações socioculturais tecidas no ambiente praiano envolto com as águas que circundam seus espaços. O texto apresenta os resultados preliminares de uma pesquisa que vem sendo realizada sobre as gramáticas sociais das águas praianas da região do Caeté. Metodologicamente, a investigação de abordagem qualitativa, abarca aprofundamento bibliográfico e coleta de dados empíricos. Quanto a pesquisa bibliográfica, o estudo pautou-se em três eixos: Gramáticas sociais e culturais; Etnografia com crianças e Criança do campo, mediado pelos seguintes autores: Brandão (2015; 2015; 2007), Sarmento (2004; 2007), Furtado (2003), Kramer (2019), Silva (2005), Soares (2006), Freire (1987), Corrêa (2022), Freitas (2019; 2020), Toutonge (2020;2021), Brasil (2010; 2009; 2008), entre outros. Os resultados apontam que as gramáticas sociais e culturais das crianças praianas, estão interrelacionadas e assentada nos pilares dos traços identitários da cultura local, seus brincares, e um cotidiano em constante movências (águas-brincares-pontes escola-praia). Ademais, é preciso procurar entender que essas gramáticas sociais fazem parte de uma tradição muito rica, oriundas das crenças, costumes, falares, vestimentas e a invenção dos brincares. 2024-01-31T18:40:58Z 2024-01-31T18:40:58Z 2023-12-11 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Maria Esmeralda Batista da. As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté. Orientadora: Maria Natalina Mendes Freitas. 2023. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação. Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança. 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6660. Acesso em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6660 Acesso Aberto |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Amazônia Paraense Infância Gramáticas Sociais e culturais Saberes Amazon (Pará - Brazil) Childhood Social and cultural behavior knowledge CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Amazônia Paraense Infância Gramáticas Sociais e culturais Saberes Amazon (Pará - Brazil) Childhood Social and cultural behavior knowledge CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SILVA, Maria Esmeralda Batista da As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté |
topic_facet |
Amazônia Paraense Infância Gramáticas Sociais e culturais Saberes Amazon (Pará - Brazil) Childhood Social and cultural behavior knowledge CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Telling about children and childhood in the Amazon, located in Pará - Brazil, is a way to see many cultures, knowledge, and daily experiences in lands and (inter)lands as land-based, land water, among rivers, roads, beaches, small roads, islands, as well a city daily. Even the land's geographical, historical, and economic features could express the way of living in the social behavior of each place, as children spread in their routines, with water, rivers, beaches, mangroves, and small squares of small cities. The cut considered here is intended to typify and reflect on the knowledge web and its use in daily living, the interaction process, and sociocultural have been building in beach environment, around the water in their lands. The text shows preliminary findings of research ongoing about the social behavior of beaches in the Caeté area. In the methodology, the work uses the qualitative approach, bibliographical research, and empirical data gathering. In a bibliographical way, the research uses three main points: social behavior and cultural; ethnography with children and country children, using authors: Brandão (2015; 2015; 2007), Sarmento (2004; 2007), Furtado (2003), Kramer (2019), Silva (2005), Soares (2006), Freire (1987), Corrêa (2022), Freitas (2019; 2020), Brasil (2010; 2009; 2008), and others. The results show the social behavior and culture of beach children are related and based on pillars of the cultural identity of the place, their playing, and daily motion (water-playing-bridges-school-beaches). Furthermore, is necessary to understand that social behavior is a part of a rich tradition that comes from beliefs, habits, speakers, way of dressing, and the invention of players. |
author_additional |
FREITAS, Maria Natalina Mendes |
author_additionalStr |
FREITAS, Maria Natalina Mendes |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA, Maria Esmeralda Batista da |
title |
As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté |
title_short |
As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté |
title_full |
As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté |
title_fullStr |
As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté |
title_full_unstemmed |
As gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região Caeté |
title_sort |
as gramáticas sociais de crianças e suas infâncias em território praiano amazônida - região caeté |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6660 |
_version_ |
1796836732742664192 |
score |
11.753735 |