/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático
The silence of the fountains falls on the black woman. Historiography has, for the most part, concealed the most relevant female actions by restricting itself to citing some simpler facts and placing women, in general and in particular, women in black, rather than subordination, that is, in the rear...
Autor principal: | SENNA, Daniela de Oliveira |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/670 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-670 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6702020-07-15T20:46:38Z Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático SENNA, Daniela de Oliveira LINHARES, Anna Maria Alves http://lattes.cnpq.br/3081434819616255 Gênero Raça Mulher negra Livro didático de História Tiras em quadrinhos Gender Breed Black woman Didactic book of History Comic strips CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA The silence of the fountains falls on the black woman. Historiography has, for the most part, concealed the most relevant female actions by restricting itself to citing some simpler facts and placing women, in general and in particular, women in black, rather than subordination, that is, in the rear of the men or waiting for them. This historical construction materializes in the representations present in the textbook, an instrument so widespread in Brazilian schools. In this sense, one of the objectives of this work is to understand how the black woman has been approached in the didactic book of History (LDH). It expresses a body of ideas and perceptions that are current in society and the academic milieu, it is a far-reaching pedagogical instrument that has been disputed by diverse fields of knowledge, in which the presence of the woman is subsumed, the black woman is practically invisible. However, the importance that it acquires in school daily life is evident, constituting a pedagogical tool of great breadth and scope, which in itself represents a positive gain. However, it does require updates and, perhaps, support. In this sense, and in a propositional way, we sought the construction of a complementary pedagogical resource, the comic strips. Recai sobre a mulher negra o silêncio das fontes. A historiografia ocultou, na maioria das vezes, as ações femininas de maior relevância restringindo-se a citar alguns fatos mais simples e a colocar as mulheres, em geral e, em particular, as negras, em lugar de subordinação, ou seja, sempre na retaguarda dos homens ou esperando por eles. Essa construção histórica materializa-se nas representações presentes no livro didático, instrumento tão difundido nas escolas brasileiras. Nesse sentido, um dos objetivos deste trabalho é compreender como a mulher negra tem sido abordada no livro didático de História (LDH). Ele expressa um corpo de ideias e de percepções que são correntes na sociedade e no meio acadêmico, é um instrumento pedagógico de grande alcance que tem sido disputado por diversos campos de saberes, nele a presença da mulher é subsumida, da mulher negra é praticamente invisível. Contudo, ficou evidente a importância que adquire no cotidiano escolar, constituindo uma ferramenta pedagógica de grande amplitude e alcance, o que representa, por si só, um ganho positivo. No entanto, ele requer atualizações e, quem sabe, apoio. Nesse sentido, e de forma propositiva, buscou-se a construção de um recurso pedagógico complementar, as tiras em quadrinhos. 2018-09-04T14:15:24Z 2018-09-04T14:15:24Z 2018-08-17 Trabalho de Conclusão de Curso - Especialização - Artigo SENNA, Daniela de Oliveira. Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático. Orientadora: Anna Maria Alves Linhares. 2018. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/670. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/670 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Gênero Raça Mulher negra Livro didático de História Tiras em quadrinhos Gender Breed Black woman Didactic book of History Comic strips CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Gênero Raça Mulher negra Livro didático de História Tiras em quadrinhos Gender Breed Black woman Didactic book of History Comic strips CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA SENNA, Daniela de Oliveira Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
topic_facet |
Gênero Raça Mulher negra Livro didático de História Tiras em quadrinhos Gender Breed Black woman Didactic book of History Comic strips CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The silence of the fountains falls on the black woman. Historiography has, for the most part, concealed the most relevant female actions by restricting itself to citing some simpler facts and placing women, in general and in particular, women in black, rather than subordination, that is, in the rear of the men or waiting for them. This historical construction materializes in the representations present in the textbook, an instrument so widespread in Brazilian schools. In this sense, one of the objectives of this work is to understand how the black woman has been approached in the didactic book of History (LDH). It expresses a body of ideas and perceptions that are current in society and the academic milieu, it is a far-reaching pedagogical instrument that has been disputed by diverse fields of knowledge, in which the presence of the woman is subsumed, the black woman is practically invisible. However, the importance that it acquires in school daily life is evident, constituting a pedagogical tool of great breadth and scope, which in itself represents a positive gain. However, it does require updates and, perhaps, support. In this sense, and in a propositional way, we sought the construction of a complementary pedagogical resource, the comic strips. |
author_additional |
LINHARES, Anna Maria Alves |
author_additionalStr |
LINHARES, Anna Maria Alves |
format |
Artigo |
author |
SENNA, Daniela de Oliveira |
title |
Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
title_short |
Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
title_full |
Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
title_fullStr |
Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
title_full_unstemmed |
Onde está Tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
title_sort |
onde está tereza?: a “presença” da mulher negra no livro didático |
publishDate |
2018 |
url |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/670 |
_version_ |
1787154553285640192 |
score |
11.753735 |