Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O uso da gamificação no ensino de física

Bearing in mind that in these pandemic times, education professionals sought more didactic ways to develop their classes, in order to improve the absorption of content by students, research on the use of gamification in the teaching of physics, in order to present the gamification as an alternative...

ver descrição completa

Autor principal: SENA, Edson Ferreira de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6720
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6720
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-67202024-02-09T12:31:30Z O uso da gamificação no ensino de física SENA, Edson Ferreira de SILVA, Rubens http://lattes.cnpq.br/7758874670659474 Gamificação Física Jogos Gamification Phisycs Games CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Bearing in mind that in these pandemic times, education professionals sought more didactic ways to develop their classes, in order to improve the absorption of content by students, research on the use of gamification in the teaching of physics, in order to present the gamification as an alternative capable of generating student engagement, motivating, modifying behaviors in order to improve the teaching of physics. Therefore, it is necessary to present what gamification is, to present the elements of games, to describe the processes, and to present the application of gamified activities related to the teaching of physics developed in the classroom, and the results achieved. A research is then carried out at the State School of Elementary and High School Professor Temístocles de Araújo during the second semester of 2019, that is, before the pandemic, and at the UFPa facilities in the second semester of 2020, during the classes taught in the discipline Physical Statistic I. Therefore, there is the application of gamified activities in the Temístocles de Araujo school where students participated in groups formed by 5 students, there was a greater engagement between them and a change in behaviors, which did not happen in conventional classes. Regarding the application of gamification in the classes of statistical physical discipline taught at a distance by UFPa, it was evident that even though the classes were not in person, the use of gamification allowed them to become pleasant and with a good interaction between teacher and student. What imposes the observation that gamification is an active methodology that can be used both in classroom and in non-classroom teaching, bringing good results. Tendo em vista que nestes tempos de pandemia, os profissionais da educação buscaram formas mais didáticas de desenvolver suas aulas, de forma a melhorar a absorção de conteúdo pelos alunos, pesquisa-se sobre o uso da gamificação no ensino de física, afim de apresentar a gamificação como alternativa capaz de gerar engajamento dos alunos, motivar, modificar comportamentos visando melhorar o ensino de física. Para tanto, é necessário Apresentar o que vem a ser gamificação, apresentar os elementos de games, descrever os processos, e apresentar a aplicação de atividades gamificadas relacionadas ao ensino da física desenvolvidas em sala de aula, e os resultados alcançados. Realiza-se então uma pesquisa na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Professor Temístocles de Araújo durante o segundo semestre de 2019, ou seja, antes da pandemia, e nas instalações da UFPa no segundo semestre de 2020, durante as aulas ministradas da disciplina Física Estatística I. Diante disso, verifica-se a aplicação de atividades gamificadas na escola Temístocles de Araujo onde os alunos participaram em grupos formados por 5 (cinco) alunos, houve um maior engajamento entre eles e uma mudança de comportamentos, o que não acontecia nas aulas convencionais. Com relação à aplicação da gamificação nas aulas da disciplina física estatística ministradas a distância pela UFPa, ficou evidente que mesmo as aulas sendo não presenciais o uso da gamificação permitiu que elas se tornassem agradáveis e com uma boa interação entre professor e aluno. O que impõe a constatação de que a gamificação é uma metodologia ativa que pode ser utilizada tanto no ensino presencial como no ensino não presencial, trazendo bons resultados. 2024-02-05T15:51:46Z 2024-02-05T15:51:46Z 2021 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SENA, Edson Ferreira de. O uso da gamificação no ensino de física. Orientador: Rubens Silva. 2021. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Física, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2021. Disponível em:https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6720. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6720 Acesso Aberto
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Gamificação
Física
Jogos
Gamification
Phisycs
Games
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
spellingShingle Gamificação
Física
Jogos
Gamification
Phisycs
Games
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
SENA, Edson Ferreira de
O uso da gamificação no ensino de física
topic_facet Gamificação
Física
Jogos
Gamification
Phisycs
Games
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description Bearing in mind that in these pandemic times, education professionals sought more didactic ways to develop their classes, in order to improve the absorption of content by students, research on the use of gamification in the teaching of physics, in order to present the gamification as an alternative capable of generating student engagement, motivating, modifying behaviors in order to improve the teaching of physics. Therefore, it is necessary to present what gamification is, to present the elements of games, to describe the processes, and to present the application of gamified activities related to the teaching of physics developed in the classroom, and the results achieved. A research is then carried out at the State School of Elementary and High School Professor Temístocles de Araújo during the second semester of 2019, that is, before the pandemic, and at the UFPa facilities in the second semester of 2020, during the classes taught in the discipline Physical Statistic I. Therefore, there is the application of gamified activities in the Temístocles de Araujo school where students participated in groups formed by 5 students, there was a greater engagement between them and a change in behaviors, which did not happen in conventional classes. Regarding the application of gamification in the classes of statistical physical discipline taught at a distance by UFPa, it was evident that even though the classes were not in person, the use of gamification allowed them to become pleasant and with a good interaction between teacher and student. What imposes the observation that gamification is an active methodology that can be used both in classroom and in non-classroom teaching, bringing good results.
author_additional SILVA, Rubens
author_additionalStr SILVA, Rubens
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SENA, Edson Ferreira de
title O uso da gamificação no ensino de física
title_short O uso da gamificação no ensino de física
title_full O uso da gamificação no ensino de física
title_fullStr O uso da gamificação no ensino de física
title_full_unstemmed O uso da gamificação no ensino de física
title_sort o uso da gamificação no ensino de física
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6720
_version_ 1796836731311357952
score 11.753896