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Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Avaliação das condições de acessibilidade com necessidades especiais em cinco escolas municipais da cidade de Abaetetuba – PA
As the school is one of the most frequented places by the individuals of a society, there is a need to find out how school buildings are becoming adapting to this new law. If the watchword currently is to promote a egalitarian education, in the sense of presenting students with all means of access,...
Autor principal: | SARGES, Diana Helena Sousa |
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Outros Autores: | SILVA, Maria do Socorro Nunes da |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-67512024-02-08T03:05:29Z Avaliação das condições de acessibilidade com necessidades especiais em cinco escolas municipais da cidade de Abaetetuba – PA SARGES, Diana Helena Sousa SILVA, Maria do Socorro Nunes da ARAUJO, Ramon Everton Ferreira de http://lattes.cnpq.br/1455064865684402 Acessibilidade Educação especial Necessidades Accessibility Special education Needs CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO As the school is one of the most frequented places by the individuals of a society, there is a need to find out how school buildings are becoming adapting to this new law. If the watchword currently is to promote a egalitarian education, in the sense of presenting students with all means of access, school buildings urgently need to adapt to the rules accessibility aspects of the Brazilian Standard (NBR) 9050 of 2004. The objective of this research was to verify the current conditions of accessibility of some schools in the municipality of Abaetetuba and the existence of adaptation projects regulators, according to NBR 9050/2004. The present study was carried out in five elementary schools in the city of Abaetetuba and was characterized as a field research, using observation as a technique directly, through a guiding protocol of this NBR that exposes the conditions of accessibility. The results found for each of the items investigated show that the school units are far from the ideal model of care for people with special needs, being short of offering a good quality physical structure, a fact that excludes people with special needs within the school environment in the municipality of Abaetetuba. Sendo a escola um dos locais mais freqüentados pelos indivíduos de uma sociedade, há necessidade de averiguar como os prédios escolares estão se adaptando a esta nova lei. Se a palavra de ordem atualmente é promover uma educação igualitária, no sentido de apresentar aos estudantes todos os meios de acesso, os prédios escolares necessitam, com urgência, adaptar-se às regras gerais de acessibilidade da Norma Brasileira (NBR) 9050 de 2004. O objetivo desta pesquisa foi verificar as condições atuais de acessibilidade de algumas escolas do município de Abaetetuba e a existência de projetos de adaptações regulamentadores, segundo a NBR 9050/2004. O presente estudo foi realizado em cinco escolas de ensino fundamental da cidade de Abaetetuba e caracterizouse como uma pesquisa de campo, utilizando-se como técnica a observação direta, por meio de um protocolo orientador desta NBR que expõe as condições de acessibilidade. Os resultados encontrados com relação a cada um dos itens investigados mostram que as unidades escolares encontram-se distantes do modelo ideal de atendimento às pessoas com necessidades especiais, estando aquém de oferecer uma estrutura física de boa qualidade, fato este que exclui pessoas com necessidades especiais dentro do ambiente escolar no município de Abaetetuba. 2024-02-07T20:27:02Z 2024-02-07T20:27:02Z 2013-09-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Maria do Socorro Nunes da; SARGES, Diana Helena Sousa. Avaliação das condições de acessibilidade com necessidades especiais em cinco escolas municipais da cidade de Abaetetuba – PA. Orientador: Ramon Everton Ferreira de Araujo. 2013. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Naturais) – Faculdade de Ciências Naturais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2013. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6751. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6751 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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As the school is one of the most frequented places by the individuals of a society, there is a need to find out how school buildings are becoming adapting to this new law. If the watchword currently is to promote a egalitarian education, in the sense of presenting students with all means of access, school buildings urgently need to adapt to the rules accessibility aspects of the Brazilian Standard (NBR) 9050 of 2004. The objective of this research was to verify the current conditions of accessibility of some schools in the municipality of Abaetetuba and the existence of adaptation projects regulators, according to NBR 9050/2004. The present study was carried out in five elementary schools in the city of Abaetetuba and was characterized as a field research, using observation as a technique directly, through a guiding protocol of this NBR that exposes the conditions of accessibility. The results found for each of the items investigated show that the school units are far from the ideal model of care for people with special needs, being short of offering a good quality physical structure, a fact that excludes people with special needs within the school environment in the municipality of Abaetetuba. |
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