Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte

This study presents data from a bibliographical survey with a qualitative approach, carried out using the State of the Art in 2023. The aim was to investigate the discussions and scientific research on Art Education for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD), in the context...

ver descrição completa

Autor principal: BARROS, Roseli Nunes
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6860
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6860
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-68602024-02-29T03:05:46Z A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte BARROS, Roseli Nunes FARIAS, Roseane Rabelo Souza http://lattes.cnpq.br/4325824918742074 Arte educação Autismo Inclusão Art education Autism Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study presents data from a bibliographical survey with a qualitative approach, carried out using the State of the Art in 2023. The aim was to investigate the discussions and scientific research on Art Education for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD), in the context of the regular school, in basic education. The searches for theoretical productions were carried out between April 4 and May 1, 2023 on the websites Google Scholar, Scielo, Capes Theses and Dissertations Database, UFPA Virtual and Physical Library Database, Altamira Campus, using the descriptors "art education and autism", "art education and inclusion", "art education and disability". In order to be included in the corpus, the object of investigation had to be related to Art Education aimed at the Autism Spectrum Disorder (ASD) audience, with a focus on primary school children, correspond to pedagogical proposals and have been published between 2008 and 2023. Fifty-four papers were found, of which 15 met the inclusion criteria and made up the corpus of this study. The research revealed a determining factor for the inclusion of students with disabilities and autism in the school context, such as the emphasis on continuing training for art teachers. Nesse estudo são apresentados dados da pesquisa bibliográfica de abordagem qualitativa, realizada por meio do Estado da Arte no ano de 2023. O objetivo foi investigar as discussões e pesquisas científicas acerca da Arte Educação para inclusão da criança com Transtorno do Espectro do Autismo TEA, no contexto da escola regular de ensino, na educação básica. As buscas das produções teóricas foram realizadas no período de 04 de abril a 01 de maio de 2023 nos sites Google Acadêmico, Scielo, Banco de dados Teses e dissertações da Capes, Banco de dados da Biblioteca virtual e física da UFPA, Campus de Altamira, por meio dos descritores “arte educação e autismo”, “arte educação e inclusão”, “arte educação e deficiência”. Para o critério de inclusão no corpus, o objeto de investigação devia ter relação com a Arte Educação direcionado ao público do Autismo (TEA), com foco em crianças da educação básica, corresponder a propostas pedagógicas e ter sido publicado no período de 2008 a 2023. Foram localizados 54 trabalhos destes, 15 produções atenderam ao critério de inclusão e compuseram o corpus deste estudo. A pesquisa revelou um fator determinante para a inclusão de alunos com deficiência e com autismo no contexto escolar, como o destaque para a formação continuada dos professores de artes. 2024-02-28T12:24:50Z 2024-02-28T12:24:50Z 2023-12-06 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação BARROS, Roseli Nunes. A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte. Orientadora: Roseane Rabelo Souza Farias. 2023. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6860. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6860 Acesso Aberto Disponível via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Arte educação
Autismo
Inclusão
Art education
Autism
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Arte educação
Autismo
Inclusão
Art education
Autism
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
BARROS, Roseli Nunes
A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte
topic_facet Arte educação
Autismo
Inclusão
Art education
Autism
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study presents data from a bibliographical survey with a qualitative approach, carried out using the State of the Art in 2023. The aim was to investigate the discussions and scientific research on Art Education for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD), in the context of the regular school, in basic education. The searches for theoretical productions were carried out between April 4 and May 1, 2023 on the websites Google Scholar, Scielo, Capes Theses and Dissertations Database, UFPA Virtual and Physical Library Database, Altamira Campus, using the descriptors "art education and autism", "art education and inclusion", "art education and disability". In order to be included in the corpus, the object of investigation had to be related to Art Education aimed at the Autism Spectrum Disorder (ASD) audience, with a focus on primary school children, correspond to pedagogical proposals and have been published between 2008 and 2023. Fifty-four papers were found, of which 15 met the inclusion criteria and made up the corpus of this study. The research revealed a determining factor for the inclusion of students with disabilities and autism in the school context, such as the emphasis on continuing training for art teachers.
author_additional FARIAS, Roseane Rabelo Souza
author_additionalStr FARIAS, Roseane Rabelo Souza
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author BARROS, Roseli Nunes
title A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte
title_short A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte
title_full A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte
title_fullStr A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte
title_full_unstemmed A arte educação na inclusão de crianças com Autismo na Escola Regular: o estado da arte
title_sort arte educação na inclusão de crianças com autismo na escola regular: o estado da arte
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6860
_version_ 1796836754327601152
score 11.653393