Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade

This article entitled “From the Theater of the Oppressed to the Theater of the Oppressed: an invitation to the notion of dangerousness” raises a special question and brings my concerns from my academic experiences in the Full Degree course in Theater at the UFPA School of Theater and Dance, where...

ver descrição completa

Autor principal: RIBEIRO, Gabs Almeida
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6891
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6891
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-68912024-07-03T15:42:22Z Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade RIBEIRO, Gabs Almeida RIBEIRO, Inês Antônia Santos http://lattes.cnpq.br/7197341810130704 Teatro do Oprimido Teatro - aspectos políticos Teatro e sociedade Theater of the Oppressed Theater - political aspects Theater and society CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO This article entitled “From the Theater of the Oppressed to the Theater of the Oppressed: an invitation to the notion of dangerousness” raises a special question and brings my concerns from my academic experiences in the Full Degree course in Theater at the UFPA School of Theater and Dance, where I seek a reflection, based on experiences and studies from the theoretical field of Aesthetics of the Oppressed (BOAL, 2009), the work “Teatra Da Oprimida” (LEAL, 2019) and the “Pedagogies of Travestilities” (PASSOS, 2022), which aim to question the absence of transgenderities as a theoretical reference in the course. I end with the proposal of a political act, which aims to provoke a reflection on the transgressive potential of the theoretical field that discusses and deepens, and at the same time makes resistance and struggles of trans/transvestites as subject to rights. Este artigo intitulado de “Do Teatro do Oprimido à Teatra da Oprimida: um convite à noção da periculosidade” faz um especial questionamento e traz minhas inquietações das minhas experiências acadêmica no curso de Licenciatura Plena em Teatro na Escola de Teatro e Dança da UFPA, onde busco uma reflexão, principalmente, a partir de experiências e estudos do campo teórico da Estética do Oprimido (BOAL, 2009), a obra “Teatra Da Oprimida” (LEAL, 2019) e das “Pedagogias das Travestilidades” (PASSOS, 2022), que visam questionar a ausência das transgeneridades como referencial teórico no curso. Finalizo com a proposta de um ato político, que visa provocar uma reflexão sobre o potencial transgressor do campo teórico que discute e aprofunda, e ao mesmo tempo faz resistências e luta de trans/travestis como sujeitas de direitos. 2024-03-07T14:30:34Z 2024-03-07T14:30:34Z 2023-11-30 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RIBEIRO, Gabs Almeida. Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade. Orientadora: Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade. 2023. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6891. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6891 Acesso Aberto Via e-mail
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Teatro do Oprimido
Teatro - aspectos políticos
Teatro e sociedade
Theater of the Oppressed
Theater - political aspects
Theater and society
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
spellingShingle Teatro do Oprimido
Teatro - aspectos políticos
Teatro e sociedade
Theater of the Oppressed
Theater - political aspects
Theater and society
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
RIBEIRO, Gabs Almeida
Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
topic_facet Teatro do Oprimido
Teatro - aspectos políticos
Teatro e sociedade
Theater of the Oppressed
Theater - political aspects
Theater and society
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
description This article entitled “From the Theater of the Oppressed to the Theater of the Oppressed: an invitation to the notion of dangerousness” raises a special question and brings my concerns from my academic experiences in the Full Degree course in Theater at the UFPA School of Theater and Dance, where I seek a reflection, based on experiences and studies from the theoretical field of Aesthetics of the Oppressed (BOAL, 2009), the work “Teatra Da Oprimida” (LEAL, 2019) and the “Pedagogies of Travestilities” (PASSOS, 2022), which aim to question the absence of transgenderities as a theoretical reference in the course. I end with the proposal of a political act, which aims to provoke a reflection on the transgressive potential of the theoretical field that discusses and deepens, and at the same time makes resistance and struggles of trans/transvestites as subject to rights.
author_additional RIBEIRO, Inês Antônia Santos
author_additionalStr RIBEIRO, Inês Antônia Santos
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author RIBEIRO, Gabs Almeida
title Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
title_short Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
title_full Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
title_fullStr Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
title_full_unstemmed Do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
title_sort do teatro do oprimido à teatra da oprimida: um convite à noção da periculosidade
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6891
_version_ 1829093036853821440
score 11.753896