/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio
This work presents an experience report having the application of mathematical games as a strategy for the teaching and learning of mathematics in the 3º year of High School, at the State School of Elementary and High School João Santos in the city of Capanema-PA in the first semester of 2023. Whose...
Autor principal: | FIGUEIREDO, Luis Carlos Gomes |
---|---|
Outros Autores: | SOUZA, Naira da Silva |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6924 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6924 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69242024-03-15T03:05:57Z Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio FIGUEIREDO, Luis Carlos Gomes SOUZA, Naira da Silva BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros http://lattes.cnpq.br/2901548863922915 jogos matemática financeira aprendizagem ensino médio games financial mathematics learning high school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work presents an experience report having the application of mathematical games as a strategy for the teaching and learning of mathematics in the 3º year of High School, at the State School of Elementary and High School João Santos in the city of Capanema-PA in the first semester of 2023. Whose objective was to encourage the use of Mathematical Games in the high school classroom, as a tool that assists in the learning of the contents of Financial Mathematics, offering the student the possibility of learning and with a different perspective from those presented in the classroom. Mathematical games stimulate reasoning and improve elements such as observation, concentration, analysis and attention, which are fundamental to the learning of Mathematics and contribute to the development of logical reasoning (ALMEIDA , 2020, p.85), thus providing students with a way to face and solve situations in a continuous and reflective process that can facilitate the learning of mathematics. As a result, we found that the students showed more interest in the content of Financial Mathematics and were able to contextualize the mathematical content with situations they experience in their daily lives. Este trabalho apresenta um relato de experiência tendo à aplicação de jogos matemáticos como estratégia para o ensino e aprendizagem da matemática no 3º ano do Ensino Médio, na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio João Santos na cidade de Capanema-PA, no primeiro semestre de 2023. Cujo objetivo foi incentivar a utilização de Jogos Matemáticos em sala de aula do Ensino Médio, como uma ferramenta que auxilie na aprendizagem dos conteúdos de Matemática Financeira, ofertando ao aluno possibilidade de aprendizado e com perspectiva diferentes das apresentadas em sala de aula. Os jogos matemáticos estimulam o raciocínio e aprimoram elementos como observação, concentração, análise e atenção, que são fundamentais para o aprendizado de Matemática e contribuem para desenvolver o raciocínio lógico (ALMEIDA ,2020, p.85), proporcionando assim, aos alunos uma forma de enfrentar e resolver situações num processo contínuo e reflexivo que pode facilitar à aprendizagem da matemática. Como resultado, constatamos que os alunos demonstraram mais interesse pelo conteúdo de Matemática Financeira e conseguiram contextualizar o conteúdo matemático com situações que vivenciam no seu cotidiano. 2024-03-14T19:32:10Z 2024-03-14T19:32:10Z 2023-12-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FIGUEIREDO, Luis Carlos Gomes; SOUZA, Naira da Silva. Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio. Orientadora: Maria Augusta Raposo de Barros Brito. 2023. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Faculdade de Matemática. Polo Capanema, Campus Universitário de Bragança, Universidade Federal do Pará, Bragança-PA, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6924. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6924 Acesso Aberto |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
jogos matemática financeira aprendizagem ensino médio games financial mathematics learning high school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
jogos matemática financeira aprendizagem ensino médio games financial mathematics learning high school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO FIGUEIREDO, Luis Carlos Gomes Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio |
topic_facet |
jogos matemática financeira aprendizagem ensino médio games financial mathematics learning high school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work presents an experience report having the application of mathematical games as a strategy for the teaching and learning of mathematics in the 3º year of High School, at the State School of Elementary and High School João Santos in the city of Capanema-PA in the first semester of 2023. Whose objective was to encourage the use of Mathematical Games in the high school classroom, as a tool that assists in the learning of the contents of Financial Mathematics, offering the student the possibility of learning and with a different perspective from those presented in the classroom. Mathematical games stimulate reasoning and improve elements such as observation, concentration, analysis and attention, which are fundamental to the learning of Mathematics and contribute to the development of logical reasoning (ALMEIDA , 2020, p.85), thus providing students with a way to face and solve situations in a continuous and reflective process that can facilitate the learning of mathematics. As a result, we found that the students showed more interest in the content of Financial Mathematics and were able to contextualize the mathematical content with situations they experience in their daily lives. |
author_additional |
BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros |
author_additionalStr |
BRITO, Maria Augusta Raposo de Barros |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
FIGUEIREDO, Luis Carlos Gomes |
author2 |
SOUZA, Naira da Silva |
author2Str |
SOUZA, Naira da Silva |
title |
Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio |
title_short |
Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio |
title_full |
Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio |
title_fullStr |
Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio |
title_full_unstemmed |
Jogos no ensino da Matemática Financeira no nível médio |
title_sort |
jogos no ensino da matemática financeira no nível médio |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6924 |
_version_ |
1796836763048607744 |
score |
11.753735 |