/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Batalha naval no plano cartesiano
The objective of this work is to discuss the use of games made with manipulable materials as an educational alternative for teaching Cartesian coordinates, using methods that seek to take advantage of the interactivity and immersion offered by the dynamics and competitiveness possible with the...
Autor principal: | FONSECA, Cássia Nascimento da |
---|---|
Outros Autores: | SILVA, Niely Trindade da |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6926 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69262024-03-16T03:05:36Z Batalha naval no plano cartesiano FONSECA, Cássia Nascimento da SILVA, Niely Trindade da ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz http://lattes.cnpq.br/6114447007933261 0000-0003-2423-797X Materiais manipuláveis Coordenadas cartesianas Matemática Jogos Batalha naval Manipulable materials Cartesian coordinates Games Mathematics Naval Battle CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The objective of this work is to discuss the use of games made with manipulable materials as an educational alternative for teaching Cartesian coordinates, using methods that seek to take advantage of the interactivity and immersion offered by the dynamics and competitiveness possible with these resources, making learning more engaging. In view of this, we chose the Game “Battle Naval” as the central element of investigation for the research developed. The positive aspects of this game include the practical application of Cartesian plane concepts in the school environment, which is still very traditional. For this to be analyzed in a practical way, this study was carried out in a state public school in the city of Salinópolis-PA. When playing the game, students found it difficult to identify the points, and the quadrant signs were not used in the correct arrangement of the Cartesian plane. Despite the initial difficulties, later on, it was possible to observe that they managed to develop their skills well, and during the development of the game, it was possible to realize that they were able to absorb the information that was presented to them. In short, the work seeks to illustrate that the use of games involving the Cartesian plane in the educational context is promising for stimulating students' interest and facilitating the understanding of Mathematics in a dynamic way. O objetivo deste trabalho é discutir a utilização de jogos feitos com materiais manipuláveis como uma alternativa educacional para o ensino de coordenadas cartesianas, utilizando métodos que buscam aproveitar a interatividade e imersão oferecidas pela dinâmica e competitividade possíveis com esses recursos, tornando o aprendizado mais envolvente. Diante disso, foi elegemos para a pesquisa desenvolvida o Jogo “Batalha Naval” como elemento central de investigação. Os aspectos positivos deste jogo incluem a aplicação prática dos conceitos do plano cartesiano no ambiente escolar, o qual ainda se apresenta muito tradicional. Para isso ser analisado de forma prática, este estudo foi aplicado em uma escola da rede pública estadual do município de Salinópolis-PA. Na execução do jogo, foi observado a dificuldade dos alunos na identificação dos pontos, e os sinais dos quadrantes não foram utilizados na disposição correta do plano cartesiano. Apesar das dificuldades iniciais, posteriormente, pode-se observar que eles conseguiram desenvolver bem suas habilidades, e durante o desenvolvimento do jogo, foi possível perceber que conseguiam absorver as informações que lhes eram apresentadas. Em suma, o trabalho busca ilustrar que a utilização de jogos que envolvam o plano cartesiano no contexto educacional é promissora para estimular o interesse dos alunos e facilitar a compreensão da Matemática de maneira dinâmica. 2024-03-15T12:38:19Z 2024-03-15T12:38:19Z 2024-02-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FONSECA, Cássia Nascimento da; SILVA, Niely Trindade. Batalha naval no plano cartesiano. Orientadora: Lília Cristina dos Santos Diniz Alves. 2024. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Salinópolis, Universidade Federal do Pará, Salinópolis, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926 Acesso Aberto Disponível online via sagitta |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Materiais manipuláveis Coordenadas cartesianas Matemática Jogos Batalha naval Manipulable materials Cartesian coordinates Games Mathematics Naval Battle CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Materiais manipuláveis Coordenadas cartesianas Matemática Jogos Batalha naval Manipulable materials Cartesian coordinates Games Mathematics Naval Battle CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA FONSECA, Cássia Nascimento da Batalha naval no plano cartesiano |
topic_facet |
Materiais manipuláveis Coordenadas cartesianas Matemática Jogos Batalha naval Manipulable materials Cartesian coordinates Games Mathematics Naval Battle CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The objective of this work is to discuss the use of games made with manipulable
materials as an educational alternative for teaching Cartesian coordinates, using
methods that seek to take advantage of the interactivity and immersion offered by the
dynamics and competitiveness possible with these resources, making learning more
engaging. In view of this, we chose the Game “Battle Naval” as the central element of
investigation for the research developed. The positive aspects of this game include
the practical application of Cartesian plane concepts in the school environment,
which is still very traditional. For this to be analyzed in a practical way, this study was
carried out in a state public school in the city of Salinópolis-PA. When playing the
game, students found it difficult to identify the points, and the quadrant signs were
not used in the correct arrangement of the Cartesian plane. Despite the initial
difficulties, later on, it was possible to observe that they managed to develop their
skills well, and during the development of the game, it was possible to realize that
they were able to absorb the information that was presented to them. In short, the
work seeks to illustrate that the use of games involving the Cartesian plane in the
educational context is promising for stimulating students' interest and facilitating the
understanding of Mathematics in a dynamic way. |
author_additional |
ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz |
author_additionalStr |
ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
FONSECA, Cássia Nascimento da |
author2 |
SILVA, Niely Trindade da |
author2Str |
SILVA, Niely Trindade da |
title |
Batalha naval no plano cartesiano |
title_short |
Batalha naval no plano cartesiano |
title_full |
Batalha naval no plano cartesiano |
title_fullStr |
Batalha naval no plano cartesiano |
title_full_unstemmed |
Batalha naval no plano cartesiano |
title_sort |
batalha naval no plano cartesiano |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926 |
_version_ |
1796836763368423424 |
score |
11.753896 |