Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Batalha naval no plano cartesiano

The objective of this work is to discuss the use of games made with manipulable materials as an educational alternative for teaching Cartesian coordinates, using methods that seek to take advantage of the interactivity and immersion offered by the dynamics and competitiveness possible with the...

ver descrição completa

Autor principal: FONSECA, Cássia Nascimento da
Outros Autores: SILVA, Niely Trindade da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6926
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69262024-03-16T03:05:36Z Batalha naval no plano cartesiano FONSECA, Cássia Nascimento da SILVA, Niely Trindade da ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz http://lattes.cnpq.br/6114447007933261 0000-0003-2423-797X Materiais manipuláveis Coordenadas cartesianas Matemática Jogos Batalha naval Manipulable materials Cartesian coordinates Games Mathematics Naval Battle CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The objective of this work is to discuss the use of games made with manipulable materials as an educational alternative for teaching Cartesian coordinates, using methods that seek to take advantage of the interactivity and immersion offered by the dynamics and competitiveness possible with these resources, making learning more engaging. In view of this, we chose the Game “Battle Naval” as the central element of investigation for the research developed. The positive aspects of this game include the practical application of Cartesian plane concepts in the school environment, which is still very traditional. For this to be analyzed in a practical way, this study was carried out in a state public school in the city of Salinópolis-PA. When playing the game, students found it difficult to identify the points, and the quadrant signs were not used in the correct arrangement of the Cartesian plane. Despite the initial difficulties, later on, it was possible to observe that they managed to develop their skills well, and during the development of the game, it was possible to realize that they were able to absorb the information that was presented to them. In short, the work seeks to illustrate that the use of games involving the Cartesian plane in the educational context is promising for stimulating students' interest and facilitating the understanding of Mathematics in a dynamic way. O objetivo deste trabalho é discutir a utilização de jogos feitos com materiais manipuláveis como uma alternativa educacional para o ensino de coordenadas cartesianas, utilizando métodos que buscam aproveitar a interatividade e imersão oferecidas pela dinâmica e competitividade possíveis com esses recursos, tornando o aprendizado mais envolvente. Diante disso, foi elegemos para a pesquisa desenvolvida o Jogo “Batalha Naval” como elemento central de investigação. Os aspectos positivos deste jogo incluem a aplicação prática dos conceitos do plano cartesiano no ambiente escolar, o qual ainda se apresenta muito tradicional. Para isso ser analisado de forma prática, este estudo foi aplicado em uma escola da rede pública estadual do município de Salinópolis-PA. Na execução do jogo, foi observado a dificuldade dos alunos na identificação dos pontos, e os sinais dos quadrantes não foram utilizados na disposição correta do plano cartesiano. Apesar das dificuldades iniciais, posteriormente, pode-se observar que eles conseguiram desenvolver bem suas habilidades, e durante o desenvolvimento do jogo, foi possível perceber que conseguiam absorver as informações que lhes eram apresentadas. Em suma, o trabalho busca ilustrar que a utilização de jogos que envolvam o plano cartesiano no contexto educacional é promissora para estimular o interesse dos alunos e facilitar a compreensão da Matemática de maneira dinâmica. 2024-03-15T12:38:19Z 2024-03-15T12:38:19Z 2024-02-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FONSECA, Cássia Nascimento da; SILVA, Niely Trindade. Batalha naval no plano cartesiano. Orientadora: Lília Cristina dos Santos Diniz Alves. 2024. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Salinópolis, Universidade Federal do Pará, Salinópolis, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926 Acesso Aberto Disponível online via sagitta
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Materiais manipuláveis
Coordenadas cartesianas
Matemática
Jogos
Batalha naval
Manipulable materials
Cartesian coordinates
Games
Mathematics
Naval Battle
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Materiais manipuláveis
Coordenadas cartesianas
Matemática
Jogos
Batalha naval
Manipulable materials
Cartesian coordinates
Games
Mathematics
Naval Battle
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
FONSECA, Cássia Nascimento da
Batalha naval no plano cartesiano
topic_facet Materiais manipuláveis
Coordenadas cartesianas
Matemática
Jogos
Batalha naval
Manipulable materials
Cartesian coordinates
Games
Mathematics
Naval Battle
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The objective of this work is to discuss the use of games made with manipulable materials as an educational alternative for teaching Cartesian coordinates, using methods that seek to take advantage of the interactivity and immersion offered by the dynamics and competitiveness possible with these resources, making learning more engaging. In view of this, we chose the Game “Battle Naval” as the central element of investigation for the research developed. The positive aspects of this game include the practical application of Cartesian plane concepts in the school environment, which is still very traditional. For this to be analyzed in a practical way, this study was carried out in a state public school in the city of Salinópolis-PA. When playing the game, students found it difficult to identify the points, and the quadrant signs were not used in the correct arrangement of the Cartesian plane. Despite the initial difficulties, later on, it was possible to observe that they managed to develop their skills well, and during the development of the game, it was possible to realize that they were able to absorb the information that was presented to them. In short, the work seeks to illustrate that the use of games involving the Cartesian plane in the educational context is promising for stimulating students' interest and facilitating the understanding of Mathematics in a dynamic way.
author_additional ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz
author_additionalStr ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FONSECA, Cássia Nascimento da
author2 SILVA, Niely Trindade da
author2Str SILVA, Niely Trindade da
title Batalha naval no plano cartesiano
title_short Batalha naval no plano cartesiano
title_full Batalha naval no plano cartesiano
title_fullStr Batalha naval no plano cartesiano
title_full_unstemmed Batalha naval no plano cartesiano
title_sort batalha naval no plano cartesiano
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6926
_version_ 1796836763368423424
score 11.753896