/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática
This work addresses the practice of Mathematical Modeling, conceived from the perspective of Mathematics Education in the context of the pandemic in 2020. Initially, we present some concepts of Mathematical Modeling, highlighting some considerations for the classroom and the Modeling perspective....
Autor principal: | SANTOS, Carla do Socorro da Silva |
---|---|
Outros Autores: | TABORDA, Symone Lima |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6947 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6947 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69472024-04-03T03:06:26Z A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática SANTOS, Carla do Socorro da Silva TABORDA, Symone Lima ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz http://lattes.cnpq.br/6114447007933261 0000-0003-2423-797X Educação Matemática Modelagem matemática Covid-19 Interdisciplinaridade Mathematics education Mathematical modeling Covid-19 Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This work addresses the practice of Mathematical Modeling, conceived from the perspective of Mathematics Education in the context of the pandemic in 2020. Initially, we present some concepts of Mathematical Modeling, highlighting some considerations for the classroom and the Modeling perspective. This study features qualitative research, carried out with 3rd year high school students at a public school in Salinópolis – Pa. The general objective is to show, through mathematical modeling, the numbers of covid-19 in the year 2020 of health bulletins from the city of Salinópolis/Pa and question students about the usefulness of mathematics in the context of the pandemic. As a result, we brought interdisciplinary debates, of a social nature, in the areas of health, education, geography, biology and mathematics itself, seeking to analyze their contributions to the diagnosis, dissemination of the disease, the discovery of medicines and vaccines. It was also possible to understand that, through the context of the covid-19 pandemic, how mathematics acted through its mathematical models as structuring axes and what the roles of these models are in society, namely: informing through numbers, understanding the disease in a global and local context, understand the speed of contamination and deaths by day, month and year. O presente trabalho aborda a prática da Modelagem Matemática, concebida na perspectiva da Educação Matemática no contexto da pandemia no ano de 2020. Inicialmente, apresentamos algumas concepções de Modelagem Matemática, destacando algumas considerações para a sala de aula e a perspectiva de Modelagem. Este estudo caracteriza uma pesquisa de natureza qualitativa, realizada com alunos do 3º ano do ensino médio em uma escola da rede pública de ensino em Salinópolis – Pa. O objetivo geral é mostrar através da Modelagem Matemática os números da COVID-19 no ano de 2020 por meio dos boletins de saúde do município de Salinópolis/Pa e questionar os alunos sobre a utilidade da matemática no contexto da pandemia. Como resultados, trouxemos debates interdisciplinares, de cunho social, da área da saúde, educação, geografia, biologia e da própria matemática buscando analisar suas contribuições para o diagnóstico, disseminação da doença, a descoberta de remédios e vacinas. Foi possível entender também, que por meio do contexto da pandemia da COVID-19, como a matemática atuou por meio de seus modelos matemáticos como eixos estruturantes e quais os papéis desses modelos frente a sociedade, a saber: informar por meio de números, entender a doença num contexto global e local, entender a velocidade de contaminação e mortes por dia, mês e ano. 2024-04-02T13:55:35Z 2024-04-02T13:55:35Z 2024-02-28 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Carla do Socorro da Silva; TABORDA, Symone Lima. A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática. Orientadora: Lília Cristina dos Santos Diniz Alves. 2024. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Salinópolis, Universidade Federal do Pará, Salinópolis, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6947. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6947 Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação Matemática Modelagem matemática Covid-19 Interdisciplinaridade Mathematics education Mathematical modeling Covid-19 Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Educação Matemática Modelagem matemática Covid-19 Interdisciplinaridade Mathematics education Mathematical modeling Covid-19 Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA SANTOS, Carla do Socorro da Silva A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
topic_facet |
Educação Matemática Modelagem matemática Covid-19 Interdisciplinaridade Mathematics education Mathematical modeling Covid-19 Interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work addresses the practice of Mathematical Modeling, conceived from the
perspective of Mathematics Education in the context of the pandemic in 2020. Initially,
we present some concepts of Mathematical Modeling, highlighting some
considerations for the classroom and the Modeling perspective. This study features
qualitative research, carried out with 3rd year high school students at a public school
in Salinópolis – Pa. The general objective is to show, through mathematical modeling,
the numbers of covid-19 in the year 2020 of health bulletins from the city of
Salinópolis/Pa and question students about the usefulness of mathematics in the
context of the pandemic. As a result, we brought interdisciplinary debates, of a social
nature, in the areas of health, education, geography, biology and mathematics itself,
seeking to analyze their contributions to the diagnosis, dissemination of the disease,
the discovery of medicines and vaccines. It was also possible to understand that,
through the context of the covid-19 pandemic, how mathematics acted through its
mathematical models as structuring axes and what the roles of these models are in
society, namely: informing through numbers, understanding the disease in a global and
local context, understand the speed of contamination and deaths by day, month and
year. |
author_additional |
ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz |
author_additionalStr |
ALVES, Lília Cristina dos Santos Diniz |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SANTOS, Carla do Socorro da Silva |
author2 |
TABORDA, Symone Lima |
author2Str |
TABORDA, Symone Lima |
title |
A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
title_short |
A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
title_full |
A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
title_fullStr |
A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
title_full_unstemmed |
A pandemia da covid-19 no município de Salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
title_sort |
pandemia da covid-19 no município de salinópolis: uma análise a partir da modelagem matemática |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6947 |
_version_ |
1796836767167414272 |
score |
11.753735 |