Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental

This work aims to analyze how educational games contribute to support significantly the teaching of reading and writing of students 1st year of Elementary School. At school, play is a way to enable children a pleasurable, thought-provoking and programmed learning environment, with possibilities for...

ver descrição completa

Autor principal: CARDOSO, Márcia Cristina Gonçalves
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6982
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6982
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-69822024-05-16T03:06:06Z Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental CARDOSO, Márcia Cristina Gonçalves VASCONCELOS, Pinheiro Abreu http://lattes.cnpq.br/8101766262685891 Jogos Leitura e Escrita Práticas pedagógicas Games Reading and Writing Pedagogical practices CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work aims to analyze how educational games contribute to support significantly the teaching of reading and writing of students 1st year of Elementary School. At school, play is a way to enable children a pleasurable, thought-provoking and programmed learning environment, with possibilities for learning various skills. Generally teachers concerned with traditional teaching forget that each child has his or her stage and need encouragement to achieve teaching and learning, end up leaving the games aside forgetting that they are important tools for learning. Games need not only be seen as recreational activities, but also as something that is part of the culture of children, their customs, allowing them to develop better in society, achieving success in their goals. In the research carried out with the teachers we can see that working with playfulness and with games is an encouragement both for the development of the children's intellect and for their relationship with the people around them that facilitates teaching and learning. The research about this work was subsidized by bibliographical research and field research, the field research through a questionnaire with open questions, which promotes the collection of data. This study intends to identify and then analyze, describing the reality found regarding the importance of games as a support for the 1st year of Elementary School. In the research carried out with the teachers it is noticed that the work with playfulness, the game is a promotion both for the development of the children's intellect and for the relationship with the people around, facilitating the teaching-learning process. In this perspective games become a facilitating subsidy in their pedagogical practices, when using the games he creates with his students, in the school environment a pleasant place that allows socialization. In this way, the teacher has a fundamental role because he makes the relation of knowledge through play and games. Este trabalho tem como objetivo analisar de que forma os jogos educativos contribui como um meio facilitador para o ensino da leitura e escrita dos alunos 1° ano do Ensino Fundamental. Na escola, o jogo é uma forma de possibilitar às crianças um meio de aprendizagem prazerosa, instigante e programado, com possibilidades de estimular várias competências. Geralmente professores preocupados com o ensino tradicional esquecem de que cada criança tem sua fase e precisa de incentivo para alcançar o ensino e aprendizagem, acabam por deixar os jogos de lado esquecendo-se que eles são ferramentas importantes. Os jogos não precisam só ser vistos como atividades recreativas, mas também como algo que faz parte da cultura das crianças, de seus costumes, permitindo que se desenvolvam melhor na sociedade, conseguindo alcançar êxito em seus objetivos. A investigação a cerca desse trabalho foi subsidiada por pesquisas bibliográficas e pesquisa de campo, a pesquisa de campo através de um questionário com perguntas abertas, que promove a obtenção de dados. Este estudo teve a intenção de identificar e em seguida analisar, descrevendo a realidade encontrada no que diz respeito à importância dos jogos como suporte para o 1º ano do Ensino Fundamental. Na pesquisa realizada com as professoras percebe- se que o trabalho com a ludicidade, o jogo é um fomento tanto para o desenvolvimento do intelecto das crianças quanto para a relação com as pessoas ao redor, facilitando o processo de ensino-aprendizagem. Nesta perspectiva, os jogos se tornam um subsidio facilitador em práticas pedagógicas; ao recorrer aos jogos, cria com seus alunos, no ambiente escolar, um lugar agradável, que permite a socialização. Dessa forma, o professor tem um papel fundamental porque proporciona relação do conhecimento através das brincadeiras e jogos. 2024-05-15T13:54:58Z 2024-05-15T13:54:58Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CARDOSO, Márcia Cristina Gonçalves. Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental. Orientadora: Thaís Pinheiro Abreu Vasconcelos. 2018. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6982. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6982 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Jogos
Leitura e Escrita
Práticas pedagógicas
Games
Reading and Writing
Pedagogical practices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Jogos
Leitura e Escrita
Práticas pedagógicas
Games
Reading and Writing
Pedagogical practices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CARDOSO, Márcia Cristina Gonçalves
Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
topic_facet Jogos
Leitura e Escrita
Práticas pedagógicas
Games
Reading and Writing
Pedagogical practices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work aims to analyze how educational games contribute to support significantly the teaching of reading and writing of students 1st year of Elementary School. At school, play is a way to enable children a pleasurable, thought-provoking and programmed learning environment, with possibilities for learning various skills. Generally teachers concerned with traditional teaching forget that each child has his or her stage and need encouragement to achieve teaching and learning, end up leaving the games aside forgetting that they are important tools for learning. Games need not only be seen as recreational activities, but also as something that is part of the culture of children, their customs, allowing them to develop better in society, achieving success in their goals. In the research carried out with the teachers we can see that working with playfulness and with games is an encouragement both for the development of the children's intellect and for their relationship with the people around them that facilitates teaching and learning. The research about this work was subsidized by bibliographical research and field research, the field research through a questionnaire with open questions, which promotes the collection of data. This study intends to identify and then analyze, describing the reality found regarding the importance of games as a support for the 1st year of Elementary School. In the research carried out with the teachers it is noticed that the work with playfulness, the game is a promotion both for the development of the children's intellect and for the relationship with the people around, facilitating the teaching-learning process. In this perspective games become a facilitating subsidy in their pedagogical practices, when using the games he creates with his students, in the school environment a pleasant place that allows socialization. In this way, the teacher has a fundamental role because he makes the relation of knowledge through play and games.
author_additional VASCONCELOS, Pinheiro Abreu
author_additionalStr VASCONCELOS, Pinheiro Abreu
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CARDOSO, Márcia Cristina Gonçalves
title Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
title_short Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
title_full Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
title_fullStr Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed Os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
title_sort os jogos como recurso no ensino da leitura e escrita de alunos do 1° ano do ensino fundamental
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6982
_version_ 1829093026309341184
score 11.753896