Artigo

Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras

This article's main objective is to analyze literacy practices (reading and writing) in a public school in the city of Abaetetuba, in order to verify the difficulties and possibilities of strategies in the teaching and learning process. The questions that guided the research were: How is teaching pe...

ver descrição completa

Autor principal: DIAS, Débora Mendes
Grau: Artigo
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7078
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7078
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-70782024-10-31T13:38:57Z Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras DIAS, Débora Mendes LIMA, Maria do Socorro Pereira http://lattes.cnpq.br/7102997355677802 Alfabetização Leitura e Escrita Dificuldades Estratégias de intervenção Literacy Reading and Writing Difficulties Intervention strategies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This article's main objective is to analyze literacy practices (reading and writing) in a public school in the city of Abaetetuba, in order to verify the difficulties and possibilities of strategies in the teaching and learning process. The questions that guided the research were: How is teaching pedagogical practice developed for teaching reading and writing? What are the difficulties faced in literacy work in the classroom? What strategies are created to overcome difficulties? The research has a qualitative approach and was carried out in two stages: the first stage was observations in the field school, specifically in a 2nd year elementary school class. In the second stage of the research, a period of application of didactic intervention activities was established with the aim of promoting the learning of children in the literacy process. As a theoretical reference, the following authors were used as a basis: Soares (2020), Soares (2016), Frade (2005), Marques et al. (2006), Falabelo et al (2020), Braggio (1992), Kramer (2019), Mortatti (2006), Libâneo (1990), Alves-Mazzotti and Gewandsznajder, Minayo (2007). The results of this investigation indicate that literacy practice based on traditional, rigid, mechanical, decontextualized methods, which privilege aspects of coding and decoding, presents itself as a decisive factor that can act as an obstacle, making it difficult for students to learn. In this way, we believe in the process of literacy and literacy having the text as the central axis for the learning process, as it is a more attractive and motivating proposal, in addition to being a practice that is concerned with material, social and linguistic aspects. for the construction of significant knowledge by the student. Este artigo tem como objetivo principal analisar as práticas alfabetizadoras (leitura e escrita) em uma escola da rede pública do município de Abaetetuba, a fim de verificar as dificuldades e possibilidades de estratégias no processo de ensino e aprendizagem. As questões que nortearam a pesquisa foram: Como é desenvolvido o fazer pedagógico docente para o ensino da leitura e escrita? Quais as dificuldades enfrentadas no trabalho de alfabetização na sala de aula? Que estratégias são criadas para superar as dificuldades?. A pesquisa tem abordagem qualitativa e se procedeu em duas etapas: a primeira etapa foi de observações na escola-campo, especificamente numa turma do 2º ano do ensino fundamental. Na segunda etapa da pesquisa estabeleceu-se um período de aplicação de atividades de intervenção didática com o intuito de favorecer a aprendizagem das crianças em processo de alfabetização. Como referencial teórico, usou-se como embasamento os seguintes autores: Soares (2020), Soares (2016), Frade (2005), Marques et al. (2006), Falabelo et al (2020), Braggio (1992), Kramer (2019), Mortatti (2006), Libâneo (1990), Alves-Mazzotti e Gewandsznajder, Minayo (2007). Os resultados desta investigação apontam que a prática alfabetizadora alicerçada em métodos tradicionais, rígidos, mecânicos, descontextualizados, que privilegiam os aspectos da codificação e decodificação, apresenta-se como um decisivo fator que pode atuar como um empecilho, dificultando a aprendizagem dos alunos. Dessa forma, acredita-se no processo de alfabetização e letramento tendo o texto como eixo central para o processo de aprendizagem, visto que é uma proposta mais atrativa e motivadora, além de ser uma prática que se preocupa com os aspectos materiais, sociais e linguísticos para a construção do conhecimento significativo pelo aluno. 2024-07-30T13:07:42Z 2024-07-30T13:07:42Z 2024-06-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo DIAS, Débora Mendes. Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras. Orientadora: Maria do Socorro Pereira Lima. 2024. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7078. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7078 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Alfabetização
Leitura e Escrita
Dificuldades
Estratégias de intervenção
Literacy
Reading and Writing
Difficulties
Intervention strategies
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Alfabetização
Leitura e Escrita
Dificuldades
Estratégias de intervenção
Literacy
Reading and Writing
Difficulties
Intervention strategies
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
DIAS, Débora Mendes
Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
topic_facet Alfabetização
Leitura e Escrita
Dificuldades
Estratégias de intervenção
Literacy
Reading and Writing
Difficulties
Intervention strategies
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description This article's main objective is to analyze literacy practices (reading and writing) in a public school in the city of Abaetetuba, in order to verify the difficulties and possibilities of strategies in the teaching and learning process. The questions that guided the research were: How is teaching pedagogical practice developed for teaching reading and writing? What are the difficulties faced in literacy work in the classroom? What strategies are created to overcome difficulties? The research has a qualitative approach and was carried out in two stages: the first stage was observations in the field school, specifically in a 2nd year elementary school class. In the second stage of the research, a period of application of didactic intervention activities was established with the aim of promoting the learning of children in the literacy process. As a theoretical reference, the following authors were used as a basis: Soares (2020), Soares (2016), Frade (2005), Marques et al. (2006), Falabelo et al (2020), Braggio (1992), Kramer (2019), Mortatti (2006), Libâneo (1990), Alves-Mazzotti and Gewandsznajder, Minayo (2007). The results of this investigation indicate that literacy practice based on traditional, rigid, mechanical, decontextualized methods, which privilege aspects of coding and decoding, presents itself as a decisive factor that can act as an obstacle, making it difficult for students to learn. In this way, we believe in the process of literacy and literacy having the text as the central axis for the learning process, as it is a more attractive and motivating proposal, in addition to being a practice that is concerned with material, social and linguistic aspects. for the construction of significant knowledge by the student.
author_additional LIMA, Maria do Socorro Pereira
author_additionalStr LIMA, Maria do Socorro Pereira
format Artigo
author DIAS, Débora Mendes
title Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
title_short Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
title_full Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
title_fullStr Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
title_full_unstemmed Alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
title_sort alfabetização: dificuldades e estratégias nas práticas alfabetizadoras
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7078
_version_ 1829093063854653440
score 11.753735