Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?

The question of e-waste has become a major worldwide challenge. In the last decade the intense technological evolution, besides contributing to the tasks' practices, has contributed to the unbridled consumption of society and, consequently, to the high disposability of electronics. This reality has...

ver descrição completa

Autor principal: TENÓRIO, Layane da Costa
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7108
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7108
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-71082024-08-14T03:02:31Z LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais? TENÓRIO, Layane da Costa FERREIRA, Darlene Teixeira http://lattes.cnpq.br/2634892749670751 Ciências Naturais Formação de professores Licenciandos Lixo Eletrônico Sciences natural Teacher training Licentiate Electronic waste CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The question of e-waste has become a major worldwide challenge. In the last decade the intense technological evolution, besides contributing to the tasks' practices, has contributed to the unbridled consumption of society and, consequently, to the high disposability of electronics. This reality has raised the question about environmental degradation and its consequences on human health, due to the incorrect disposal of this type of product, because it is composed of non-biodegradable materials. The perspective of the future professor of Natural Sciences under the focus of environmental preservation will imply better living conditions, as it will contribute to the formation of more critical and active subjects in society. The objectives of this research were to verify how the technological waste is presented in the conception of the future teachers of Natural Sciences; identify if future teachers are aware of the orientations regarding the destination of technological waste; identify the risks of inappropriate waste of technological waste; and identify if future teachers know of the environmental impacts caused by waste electrical and electronic. In order to reach these objectives we performed a qualitative research and as a data collection instrument we used a questionnaire. The subjects of the research were 19 graduates of the Natural Sciences course. Data were analyzed using the principles of content analysis. With the research, we observe that the consulted graduates do not know very little about the subject, although it is a subject that is routinely dealt with in daily life. Many are unaware of the consequences of improper disposal of electronic waste and how the correct disposal could recover the value of the products after the end of their useful life. This demonstrates the need for ongoing investment and training for teachers. A questão do lixo eletrônico se tornou um grande desafio mundial. Na última década a intensa evolução tecnológica além de contribuir para as praticidades das tarefas, tem contribuído para o consumo desenfreado da sociedade, e consequentemente, para a alta descartabilidade de eletrônicos. Essa realidade tem levantado a questão sobre a degradação ambiental e suas consequências na saúde humana, em decorrência do descarte incorreto desse tipo de produto, pelo fato de ser composto por materiais não biodegradáveis. A perspectiva do futuro professor de Ciências Naturais sob o enfoque da preservação ambiental implicará em melhores condições de vida, pois contribuirá para formar sujeitos mais críticos e atuantes na sociedade. Os objetivos desta pesquisa foram verificar como o lixo tecnológico é apresentado na concepção dos futuros professores de Ciências Naturais; identificar se os futuros professores conhecem as orientações quanto ao destino do lixo tecnológico; identificar os riscos do destino inadequado do lixo tecnológico; e identificar se os futuros professores sabem dos impactos ambientais causados por resíduos eletroeletrônicos. Para alcançar esses objetivos realizamos uma pesquisa qualitativa e como instrumento de coleta de dados utilizamos um questionário. Os sujeitos da pesquisa foram 19 licenciandos concluintes do curso de Ciências Naturais. Os dados foram analisados utilizando os princípios da análise de conteúdo. Com a pesquisa, observamos que os licenciandos consultados, não conhecem pouco sobre o assunto, apesar de ser um assunto que rotineiramente tratado no cotidiano. Muitos não conhecem as consequências do descarte inadequado do lixo eletrônico e como o descarte correto poderia recuperar o valor dos produtos após o fim de sua vida útil. Isso demonstra a necessidade de investimentos e capacitação contínua para os professores. 2024-08-13T19:36:52Z 2024-08-13T19:36:52Z 2018-05-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação TENÓRIO, Layane da Costa. Lixo eletrônico : o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais? Orientadora: Darlene Teixeira Ferreira. 2018. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Naturais) – Campus Universitário de Breves, Universidade Federal do Pará, Breves, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7108. Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7108 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ciências Naturais
Formação de professores
Licenciandos
Lixo Eletrônico
Sciences natural
Teacher training
Licentiate
Electronic waste
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Ciências Naturais
Formação de professores
Licenciandos
Lixo Eletrônico
Sciences natural
Teacher training
Licentiate
Electronic waste
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
TENÓRIO, Layane da Costa
LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?
topic_facet Ciências Naturais
Formação de professores
Licenciandos
Lixo Eletrônico
Sciences natural
Teacher training
Licentiate
Electronic waste
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The question of e-waste has become a major worldwide challenge. In the last decade the intense technological evolution, besides contributing to the tasks' practices, has contributed to the unbridled consumption of society and, consequently, to the high disposability of electronics. This reality has raised the question about environmental degradation and its consequences on human health, due to the incorrect disposal of this type of product, because it is composed of non-biodegradable materials. The perspective of the future professor of Natural Sciences under the focus of environmental preservation will imply better living conditions, as it will contribute to the formation of more critical and active subjects in society. The objectives of this research were to verify how the technological waste is presented in the conception of the future teachers of Natural Sciences; identify if future teachers are aware of the orientations regarding the destination of technological waste; identify the risks of inappropriate waste of technological waste; and identify if future teachers know of the environmental impacts caused by waste electrical and electronic. In order to reach these objectives we performed a qualitative research and as a data collection instrument we used a questionnaire. The subjects of the research were 19 graduates of the Natural Sciences course. Data were analyzed using the principles of content analysis. With the research, we observe that the consulted graduates do not know very little about the subject, although it is a subject that is routinely dealt with in daily life. Many are unaware of the consequences of improper disposal of electronic waste and how the correct disposal could recover the value of the products after the end of their useful life. This demonstrates the need for ongoing investment and training for teachers.
author_additional FERREIRA, Darlene Teixeira
author_additionalStr FERREIRA, Darlene Teixeira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author TENÓRIO, Layane da Costa
title LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?
title_short LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?
title_full LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?
title_fullStr LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?
title_full_unstemmed LIXO ELETRÔNICO: o que dizem os futuros professores de Ciências Naturais?
title_sort lixo eletrÔnico: o que dizem os futuros professores de ciências naturais?
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7108
_version_ 1829093067498455040
score 11.753896