Trabalho de Curso - Graduação - Monografia

Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo

This work presents the journey of the author, a student of the Countryside Education Course, based on her training memorial, which, mobilized by social movements in defense of human rights, reflects on her experiences throughout her life and training, as well such as the contributions of the Rural E...

ver descrição completa

Autor principal: VITORIANO, Aline Luzia Barbosa Pereira
Grau: Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7130
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7130
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-71302025-01-16T20:37:24Z Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo VITORIANO, Aline Luzia Barbosa Pereira DAMACENA, Fabiola Aparecida Ferreira http://lattes.cnpq.br/1442471964502111 Educação do campo Formação de professores Pesquisa narrativa Experiência Rural education Teacher training Narrative research Experience CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This work presents the journey of the author, a student of the Countryside Education Course, based on her training memorial, which, mobilized by social movements in defense of human rights, reflects on her experiences throughout her life and training, as well such as the contributions of the Rural Education Course in teacher training and social leadership. With the perspective of narrative research, the objective was to highlight the intertwining between the different phases of his life and training based on remembrance. The dialogues with Paulo Freire, Carlos Rodrigues Brandão, Jorge Larrosa Michael Connelly, Jean Clandinin, Guilherme Prado, Inês Bragança, contributed to weaving knowledge that brings the theme of experiences throughout the phases of life and training, both through memories and through language. Regarding the methodological approach, in dialogue with narrative research in the educational field, the research raises issues of teacher training and social leadership, organized into thematic axes. The path taken in research and training enabled some lessons, among them, discovering herself as a teacher-narrator, the expansion and power of authorial writing, defender of human rights, leadership training in its political and social dimensions Este trabalho apresenta o percurso da autora, discente do Curso de Educação do Campo, a partir do seu memorial de formação, que, mobilizada pelos movimentos sociais em defesa dos direitos humanos, reflete sobre suas experiências vividas ao longo de sua vida e formação, bem como as contribuições do Curso de Educação do Campo na formação de professora e liderança social. Com a perspectiva da pesquisa narrativa, tomou como objetivo evidenciar os entrelaçamentos entre as diferentes fases de sua vida e formação a partir da rememoração. Os diálogos com Paulo Freire, Carlos Rodrigues Brandão, Jorge Larrosa Michael Connelly, Jean Clandinin, Guilherme Prado, Inês Bragança, contribuiu para tecer conhecimentos que trazem a temática das experiências ao longo das fases da vida e formação, tanto pelas memórias quanto pela linguagem. No que tange à abordagem metodológica, em diálogo com pesquisa narrativa no campo educacional, a pesquisa traz questões da formação de professora e liderança social, organizadas em eixos temáticos. O caminho percorrido na pesquisa e formação possibilitou algumas lições, dentre elas, descobrir-se como professora-narradora, a ampliação e potência da escrita autoral, defensora dos direitos humanos, formação de liderança em suas dimensões políticas e sociais. 2024-08-20T18:17:19Z 2024-08-20T18:17:19Z 2024-03-28 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia VITORIANO, Aline Luzia Barbosa Pereira. Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo. Orientadora: Fabíola Aparecida Ferreira Damacena. 2024. 34 f. Trabalho de Curso (Licenciado em Educação do campo) - Faculdade de Etnodiversidade, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7130. Acesso em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7130 Acesso Aberto Disponível via correio eletrônico:bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação do campo
Formação de professores
Pesquisa narrativa
Experiência
Rural education
Teacher training
Narrative research
Experience
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Educação do campo
Formação de professores
Pesquisa narrativa
Experiência
Rural education
Teacher training
Narrative research
Experience
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
VITORIANO, Aline Luzia Barbosa Pereira
Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo
topic_facet Educação do campo
Formação de professores
Pesquisa narrativa
Experiência
Rural education
Teacher training
Narrative research
Experience
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This work presents the journey of the author, a student of the Countryside Education Course, based on her training memorial, which, mobilized by social movements in defense of human rights, reflects on her experiences throughout her life and training, as well such as the contributions of the Rural Education Course in teacher training and social leadership. With the perspective of narrative research, the objective was to highlight the intertwining between the different phases of his life and training based on remembrance. The dialogues with Paulo Freire, Carlos Rodrigues Brandão, Jorge Larrosa Michael Connelly, Jean Clandinin, Guilherme Prado, Inês Bragança, contributed to weaving knowledge that brings the theme of experiences throughout the phases of life and training, both through memories and through language. Regarding the methodological approach, in dialogue with narrative research in the educational field, the research raises issues of teacher training and social leadership, organized into thematic axes. The path taken in research and training enabled some lessons, among them, discovering herself as a teacher-narrator, the expansion and power of authorial writing, defender of human rights, leadership training in its political and social dimensions
author_additional DAMACENA, Fabiola Aparecida Ferreira
author_additionalStr DAMACENA, Fabiola Aparecida Ferreira
format Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
author VITORIANO, Aline Luzia Barbosa Pereira
title Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo
title_short Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo
title_full Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo
title_fullStr Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo
title_full_unstemmed Memorial de formação: narrativas de uma estudante de Educação do Campo
title_sort memorial de formação: narrativas de uma estudante de educação do campo
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7130
_version_ 1829093143168942080
score 11.753735