Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ

This study is an experience report. The result of studies carried out in the project “Introduction to the Astronomy World in Marajó Island – Breves City" and the objective of analyzing the Astronomy Teaching at elementary schools from Breves City – Pará Estate. In addition to the report of actions o...

ver descrição completa

Autor principal: FAVACHO, Luciano Gonçalves
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7153
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7153
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-71532024-08-28T03:02:53Z DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ FAVACHO, Luciano Gonçalves SILVA JÚNIOR, Carlos Alberto Brito da http://lattes.cnpq.br/5067093267673117 https://orcid.org/0000-0002-7084-8491 Educação Ensino Astronomia Education Teaching Astronomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This study is an experience report. The result of studies carried out in the project “Introduction to the Astronomy World in Marajó Island – Breves City" and the objective of analyzing the Astronomy Teaching at elementary schools from Breves City – Pará Estate. In addition to the report of actions of project, the presented results, based on the data collected and the theories studied, among them: Afonso (2006), which exposes the history of indigenous astronomy; Faria (2009), Veiga, Ponte Neto et all (2015), Moraes and Chiaradia (2007), Steiner (2009), presents the history of astronomy and its teaching; Langhi and Nardi (2009, 2010), Bretones (1999), Daminele (2009), Daminele and Steiner (2010), Bizzo (2009) discuss the teaching of astronomy and teacher training to work the subject in basic education. All serve as a basis for the project reported and for the research carried out in it. The methodology adopted was the case study in elementary schools. The studied people of the project were active teachers in the initial and final grades from Elementary Schools. The application of open questionnaires had used for data collection. The results indicate a great need for projects and continuing education in the area of astronomy that will fill the shortcomings on astronomy teaching presented by the teachers researched. Pointing suggestions for the improvement on Astronomy teaching in Elementary School from Breves, this work does not exhaust the needs of new research on the subject, still little known and worked in our region, both in Basic Education and in Higher Education Este trabalho constitui-se em um relato de experiência, que é o resultado dos estudos realizados através no projeto “Introdução ao Mundo da Astronomia na Ilha do Marajó – Breves”, tendo como objetivo analisar o Ensino de Astronomia nas Escolas de Ensino Fundamental de Breves- Pará (E.E.F.B-P). Além do relatório de ações do projeto, apresenta os resultados da pesquisa, com base nos dados levantados e nas teorias estudadas, entre elas: Afonso (2006), que expõe a história da astronomia indígena; Faria (2009), Veiga, Ponte Neto et al (2015), Moraes e Chiaradia (2007), Steiner (2009), apresentam a História e o Ensino da Astronomia; Langhi e Nardi (2009; 2010), Bretones (1999), Daminele (2009), Daminele e Steiner (2010), Bizzo (2009) debatem o ensino da astronomia e a formação de professores para trabalhar o assunto na educação básica, sendo que todas servem de base para o projeto relatado e para a pesquisa nele realizada. A metodologia adotada foi o estudo de caso nas E.E.F.B-P. Os sujeitos foram professores atuantes nos anos iniciais e nos anos finais do Ensino Fundamental. Utilizou-se para a coleta de dados aplicação de questionários abertos. Os resultados apontam uma grande necessidade de projetos e formação continuada na área da astronomia que venham suprir as carências no Ensino da Astronomia apresentadas pelos professores pesquisados. Pontuando sugestões para a melhoria no Ensino da Astronomia nas E.E.F.B-P, esse trabalho não esgota a necessidade de novas pesquisas sobre o tema, ainda pouco conhecido e trabalhado em nossa região, tanto na Educação Básica, quanto no Ensino Superior. 2024-08-27T19:47:01Z 2024-08-27T19:47:01Z 2017-08-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação FAVACHO, Luciano Gonçalves. Descobrindo o ensino da astronomia nas escolas de ensino fundamental de Breves-Pará. Orientador: Carlos Alberto Brito da Silva Júnior. 2017. 78 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Naturais) – Campus Universitário de Breves, Universidade Federal do Pará, Breves, 2017. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7153 . Acesso em: . https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7153 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação
Ensino
Astronomia
Education
Teaching
Astronomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Educação
Ensino
Astronomia
Education
Teaching
Astronomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
FAVACHO, Luciano Gonçalves
DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ
topic_facet Educação
Ensino
Astronomia
Education
Teaching
Astronomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description This study is an experience report. The result of studies carried out in the project “Introduction to the Astronomy World in Marajó Island – Breves City" and the objective of analyzing the Astronomy Teaching at elementary schools from Breves City – Pará Estate. In addition to the report of actions of project, the presented results, based on the data collected and the theories studied, among them: Afonso (2006), which exposes the history of indigenous astronomy; Faria (2009), Veiga, Ponte Neto et all (2015), Moraes and Chiaradia (2007), Steiner (2009), presents the history of astronomy and its teaching; Langhi and Nardi (2009, 2010), Bretones (1999), Daminele (2009), Daminele and Steiner (2010), Bizzo (2009) discuss the teaching of astronomy and teacher training to work the subject in basic education. All serve as a basis for the project reported and for the research carried out in it. The methodology adopted was the case study in elementary schools. The studied people of the project were active teachers in the initial and final grades from Elementary Schools. The application of open questionnaires had used for data collection. The results indicate a great need for projects and continuing education in the area of astronomy that will fill the shortcomings on astronomy teaching presented by the teachers researched. Pointing suggestions for the improvement on Astronomy teaching in Elementary School from Breves, this work does not exhaust the needs of new research on the subject, still little known and worked in our region, both in Basic Education and in Higher Education
author_additional SILVA JÚNIOR, Carlos Alberto Brito da
author_additionalStr SILVA JÚNIOR, Carlos Alberto Brito da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author FAVACHO, Luciano Gonçalves
title DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ
title_short DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ
title_full DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ
title_fullStr DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ
title_full_unstemmed DESCOBRINDO O ENSINO DA ASTRONOMIA NAS ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DE BREVES-PARÁ
title_sort descobrindo o ensino da astronomia nas escolas de ensino fundamental de breves-parÁ
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7153
_version_ 1829093071060467712
score 11.753735