/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo
This research analyzes the perception of high school students and teachers about the teaching of Physics in the city of Abaetetuba-PA, focusing on the Consensual Qualitative Research (CQR) methodology, a constructivist approach with an ontological perspective that reflects the epistemological mat...
Autor principal: | PASSOS, Luiz Vinicius Silva dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7356 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7356 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-73562024-10-31T12:26:20Z Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo PASSOS, Luiz Vinicius Silva dos GOMES, Maria de Lourdes Sousa http://lattes.cnpq.br/5252402593548796 Percepção de estudantes Física no ensino médio Eletromagnetismo Student perception Physics in high school Electromagnetism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA This research analyzes the perception of high school students and teachers about the teaching of Physics in the city of Abaetetuba-PA, focusing on the Consensual Qualitative Research (CQR) methodology, a constructivist approach with an ontological perspective that reflects the epistemological matrix characterized by the non-separation between the subject and the object of knowledge. The role of the scientist is to seek experiential commonalities among the participants in the investigation (HILL et al., 2005). Semi-structured questionnaires were applied to two Physics teachers and 64 third-year high school students, considering a general sample and gender variables. The analysis, based on Hill et al. (1997) categories, covered the perception of Physics teaching, its relation to daily life, the use of didactic materials, and laboratories. The results show that students relate Physics to everyday life and find it difficult to understand the content, mainly due to the lack of practical demonstrations or because they do not understand the teachers’ explanations very well. Both male and female high school students participating in the research suggest that Physics is better explained with experimental resources, laboratories, and projects. The teachers recognize that the students’ difficulties lie with the theory and wish to use more dynamic methodologies, but the lack of resources limits access to basic materials, compromising the teaching and learning process. Esta pesquisa analisa a percepção de estudantes e professores do ensino médio sobre o ensino de Física na cidade de Abaetetuba-PA, com foco na metodologia Consensual Qualitative Research - CQR, abordagem construtivista de perspectiva ontológica que reflete a matriz epistemológica caracterizada pela não separação entre sujeito e objeto do conhecimento, sendo o papel do(a) cientista, o de buscar comunalidades experienciais entre os participantes da investigação (HILL et al., 2005). Foram aplicados questionários semiestruturados a dois professores de Física e a 64 alunos(as) do 3º ano do ensino médio e considerou uma amostra geral e variáveis de gênero. A análise, baseada em categorias de Hill et al. (1997), abrangeu a percepção do ensino de Física, sua relação com o cotidiano, o uso de materiais didáticos e laboratórios. Os resultados mostram que os estudantes relacionam a Física ao cotidiano e, que encontram dificuldades na compreensão dos conteúdos, principalmente pela falta de demonstrações práticas ou pelo fato de não entenderem muito bem as explicações dos professores. Tanto homens quanto mulheres, estudantes do ensino médio participantes da pesquisa sugerem que a Física é mais bem explicada com recursos experimentais, laboratórios e projetos. Os professores reconhecem que as dificuldades dos(as) alunos(as) é com a teoria e desejam usar metodologias mais dinâmicas, mas a falta de recursos limita o acesso a materiais básicos, o que compromete o processo de ensino e aprendizagem. 2024-10-21T12:54:42Z 2024-10-21T12:54:42Z 2024-09-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação PASSOS, Luiz Vinicius Silva dos. Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo. Orientadora: Maria de Lourdes Sousa Gomes. 2024. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7356. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7356 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Percepção de estudantes Física no ensino médio Eletromagnetismo Student perception Physics in high school Electromagnetism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
spellingShingle |
Percepção de estudantes Física no ensino médio Eletromagnetismo Student perception Physics in high school Electromagnetism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA PASSOS, Luiz Vinicius Silva dos Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
topic_facet |
Percepção de estudantes Física no ensino médio Eletromagnetismo Student perception Physics in high school Electromagnetism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
This research analyzes the perception of high school students and teachers about the teaching of Physics in the city of Abaetetuba-PA, focusing on the Consensual Qualitative Research (CQR) methodology, a constructivist approach with an ontological perspective that reflects the epistemological matrix characterized by the non-separation between the subject and the object of knowledge. The role of the scientist is to seek experiential commonalities among the participants in the investigation (HILL et al., 2005). Semi-structured questionnaires were applied to two Physics teachers and 64 third-year high school students, considering a general sample and gender variables. The analysis, based on Hill et al. (1997) categories, covered the perception of Physics teaching, its relation to daily life, the use of didactic materials, and laboratories. The results show that students relate Physics to everyday life and find it difficult to understand the content, mainly due to the lack of practical demonstrations or because they do not understand the teachers’ explanations very well. Both male and female high school students participating in the research suggest that Physics is better explained with experimental resources, laboratories, and projects. The teachers recognize that the students’ difficulties lie with the theory and wish to use more dynamic methodologies, but the lack of resources limits access to basic materials, compromising the teaching and learning process. |
author_additional |
GOMES, Maria de Lourdes Sousa |
author_additionalStr |
GOMES, Maria de Lourdes Sousa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
PASSOS, Luiz Vinicius Silva dos |
title |
Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
title_short |
Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
title_full |
Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
title_fullStr |
Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
title_full_unstemmed |
Percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
title_sort |
percepção de estudantes sobre a física no ensino médio: o eletromagnetismo em estudo |
publishDate |
2024 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7356 |
_version_ |
1829093099287085056 |
score |
11.753896 |