Trabalho de Curso - Graduação - Monografia

A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil

The field of study on the history of the book in Brazil has gained significant attention in the Amazon in recent years. The Study Group on the History of Textbooks in the Amazon (GEHLDA), which has been conducting research in this area since 2016, has focused on the history of school books for re...

ver descrição completa

Autor principal: GOMES, Gabriela de Nazaré Rodrigues.
Grau: Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Publicado em: 2025
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7565
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7565
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-75652025-01-09T03:03:55Z A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil GOMES, Gabriela de Nazaré Rodrigues. DUARTE, Raimunda Dias http://lattes.cnpq.br/7984277654304859 História das ideias linguísticas Gramatização Grammatica Portugueza Autores Paraenses Julio Cezar Ribeiro de Souza History of linguistic ideas Grammaticization Authors from Pará CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::SOCIOLINGUISTICA E DIALETOLOGIA The field of study on the history of the book in Brazil has gained significant attention in the Amazon in recent years. The Study Group on the History of Textbooks in the Amazon (GEHLDA), which has been conducting research in this area since 2016, has focused on the history of school books for reading and primary grammars produced in Pará during the period covering the second half of the 19th century and the early 20th century. This research, linked to GEHLDA, aims to understand the importance of Grammatica Portugueza by Julio Cezar Ribeiro de Souza in the process of grammatical standardization of Portuguese in Brazil. To achieve this goal, the study seeks to describe Grammatica Portugueza from a linguistic perspective and analyze linguistic phenomena in the grammar that show signs of the process of grammaticalization of Portuguese in Brazil. The research is primarily based on studies in the field of the History of Linguistic Ideas, as proposed by Auroux (2014) and Colombat, Fournier, and Puech (2017), in addition to the approach on the history of the schoolbook in Pará, based on Duarte (2018). The results show that the Grammatica Portugueza by the Pará intellectual Julio Cezar Ribeiro de Souza, published in 1872, met the requirements set by the province of Pará, which stipulated that primary grammars should adhere to the Portuguese grammatical tradition based on the philosophical conception of language. However, the Pará grammarian did not fully conform to the Portuguese requirements and, in footnotes, presented his critical analysis of the Portuguese language, contributing to the process of grammatical standardization of Portuguese in Brazil. O campo de estudo sobre a história do livro no Brasil tem ganhado bastante destaque na Amazônia nos últimos anos. O Grupo de Estudos em História do Livro Didático da Amazônia (GEHLDA), que desenvolve seus estudos na área desde 2016, tem se concentrado na história de livros escolares de leitura e gramáticas primárias produzidas no Pará durante o período que abrange a segunda metade do século XIX e o início do século XX. Esta pesquisa, vinculada ao GEHLDA, tem por objetivo geral compreender a importância da Grammatica Portugueza, de Julio Cezar Ribeiro de Souza no processo de gramatização do português no Brasil. Para alcançar esse objetivo, busca-se descrever a Grammatica Portugueza sob o aspecto linguístico e analisar fenômenos linguísticos da Grammatica que apresentam marcas do processo de gramatização do português no Brasil. A pesquisa se fundamenta principalmente nos estudos realizados no campo da História das ideias linguísticas, conforme postulado por Auroux (2014) e Colombat; Fournier; Puech (2017), além da abordagem sobre a história do livro escolar no Pará, com base em Duarte (2018). Os resultados mostram que a Grammmatica Portugueza do intelectual paraense Julio Cezar Ribeiro de Souza, publicada em 1872, atendeu às leis prescritas pela província do Pará que exigiam que as gramáticas primárias deveriam estar de acordo com a tradição gramatical portuguesa pautada na concepção filosófica da língua. No entanto, o gramático paraense não se rendeu completamente às exigências lusitanas e apresenta, em notas de rodapé, sua análise crítica sobre a língua portuguesa, contribuindo para o processo de gramatização do português no Brasil. 2025-01-06T19:02:52Z 2025-01-06T19:02:52Z 2024-11-04 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia GOMES, Gabriela de Nazaré Rodrigues. A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil. Orientadora: Raimunda Dias Duarte. 2024. 74 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7565. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7565 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic História das ideias linguísticas
Gramatização
Grammatica Portugueza
Autores Paraenses
Julio Cezar Ribeiro de Souza
History of linguistic ideas
Grammaticization
Authors from Pará
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::SOCIOLINGUISTICA E DIALETOLOGIA
spellingShingle História das ideias linguísticas
Gramatização
Grammatica Portugueza
Autores Paraenses
Julio Cezar Ribeiro de Souza
History of linguistic ideas
Grammaticization
Authors from Pará
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::SOCIOLINGUISTICA E DIALETOLOGIA
GOMES, Gabriela de Nazaré Rodrigues.
A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil
topic_facet História das ideias linguísticas
Gramatização
Grammatica Portugueza
Autores Paraenses
Julio Cezar Ribeiro de Souza
History of linguistic ideas
Grammaticization
Authors from Pará
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::SOCIOLINGUISTICA E DIALETOLOGIA
description The field of study on the history of the book in Brazil has gained significant attention in the Amazon in recent years. The Study Group on the History of Textbooks in the Amazon (GEHLDA), which has been conducting research in this area since 2016, has focused on the history of school books for reading and primary grammars produced in Pará during the period covering the second half of the 19th century and the early 20th century. This research, linked to GEHLDA, aims to understand the importance of Grammatica Portugueza by Julio Cezar Ribeiro de Souza in the process of grammatical standardization of Portuguese in Brazil. To achieve this goal, the study seeks to describe Grammatica Portugueza from a linguistic perspective and analyze linguistic phenomena in the grammar that show signs of the process of grammaticalization of Portuguese in Brazil. The research is primarily based on studies in the field of the History of Linguistic Ideas, as proposed by Auroux (2014) and Colombat, Fournier, and Puech (2017), in addition to the approach on the history of the schoolbook in Pará, based on Duarte (2018). The results show that the Grammatica Portugueza by the Pará intellectual Julio Cezar Ribeiro de Souza, published in 1872, met the requirements set by the province of Pará, which stipulated that primary grammars should adhere to the Portuguese grammatical tradition based on the philosophical conception of language. However, the Pará grammarian did not fully conform to the Portuguese requirements and, in footnotes, presented his critical analysis of the Portuguese language, contributing to the process of grammatical standardization of Portuguese in Brazil.
author_additional DUARTE, Raimunda Dias
author_additionalStr DUARTE, Raimunda Dias
format Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
author GOMES, Gabriela de Nazaré Rodrigues.
title A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil
title_short A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil
title_full A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil
title_fullStr A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil
title_full_unstemmed A história do livro escolar no Pará: a Grammatica Portugueza de Julio Cezar Ribeiro de Souza e o processo de gramatização do português no Brasil
title_sort história do livro escolar no pará: a grammatica portugueza de julio cezar ribeiro de souza e o processo de gramatização do português no brasil
publishDate 2025
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7565
_version_ 1829093130744365056
score 11.753896