/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental
Considering that the subject of history adds essential knowledge for the construction of socio-cultural identity and for the exercise of citizenship by students in the process of basic education, this article discusses the teaching of history in the early years of elementary school, from the perspec...
Autor principal: | BELEM, Eloiza da Silva |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7570 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7570 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-75702025-01-09T03:03:49Z As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental BELEM, Eloiza da Silva NASCIMENTO, Sérgio Bandeira do http://lattes.cnpq.br/7040227647321399 História local Ensino de história Festividade Bom Odori em Tomé Açu Local history History teaching Bom Odori festival in Tomé Açu CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Considering that the subject of history adds essential knowledge for the construction of socio-cultural identity and for the exercise of citizenship by students in the process of basic education, this article discusses the teaching of history in the early years of elementary school, from the perspective of valuing local history and the memory of residents of the localities in which the students live, as well as correlating the Bom Odori Festival in Tomé Açu with the teaching of local history, based on an experience report. This is a qualitative study that includes a comprehensive literature review and an essay on historical research to enhance the teaching of history in the early years of primary school. In this way, the results show that valuing local history in the early years of elementary school is of paramount importance to ensure the formation of students' socio-cultural and historical identity, because through this, students have the opportunity to learn about their own history, their ancestral roots and the traditions that continue to the present day. The conclusion is that the integration of local history into history lessons is crucial for an integral education and for the constitution of students' historical and sociocultural identities, requiring careful implementation that includes adequate teacher training and collaboration with the community. Considerando-se que a disciplina História agrega conhecimentos imprescindíveis para a construção da identidade sociocultural e para o exercício da cidadania de alunos e alunas em processo de formação na educação básica, o presente artigo discute o ensino de História nos anos iniciais do ensino fundamental, sob a perspectiva de valorização da história local e da memória de moradores das próprias localidades em que os/as discentes estão inseridos, assim como, correlaciona a partir de relato de experiência a Festividade do Bom Odori em Tomé Açu com o ensino da história local . Trata-se de uma pesquisa qualitativa que inclui uma revisão bibliográfica abrangente e um ensaio de pesquisa histórica para potencializar o ensino de história nos anos iniciais do nível fundamental. Desta maneira, os resultados, apontam, que a valorização da História local nos anos iniciais do ensino fundamental é de suma importância para assegurar a formação da identidade sociocultural e histórica dos estudantes, pois, por meio desta, os alunos têm a oportunidade de conhecer sua própria história, suas raízes ancestrais e as tradições que perpassam até os dias atuais. Conclui-se que a integração da história local nas aulas de História é crucial para uma educação integral e para a constituição das identidades histórica e sociocultural dos alunos, demandando uma implementação cuidadosa que inclua formação docente adequada e colaboração com a comunidade. 2025-01-06T19:30:18Z 2025-01-06T19:30:18Z 2024-11-02 Trabalho de Curso - Graduação - Artigo BELEM, Eloiza da Silva. As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental. Orientador: Sérgio Bandeira do Nascimento. 2024. 24 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2024. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7570. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7570 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibabaetetuba@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
História local Ensino de história Festividade Bom Odori em Tomé Açu Local history History teaching Bom Odori festival in Tomé Açu CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
História local Ensino de história Festividade Bom Odori em Tomé Açu Local history History teaching Bom Odori festival in Tomé Açu CNPQ::CIENCIAS HUMANAS BELEM, Eloiza da Silva As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
topic_facet |
História local Ensino de história Festividade Bom Odori em Tomé Açu Local history History teaching Bom Odori festival in Tomé Açu CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
Considering that the subject of history adds essential knowledge for the construction of socio-cultural identity and for the exercise of citizenship by students in the process of basic education, this article discusses the teaching of history in the early years of elementary school, from the perspective of valuing local history and the memory of residents of the localities in which the students live, as well as correlating the Bom Odori Festival in Tomé Açu with the teaching of local history, based on an experience report. This is a qualitative study that includes a comprehensive literature review and an essay on historical research to enhance the teaching of history in the early years of primary school. In this way, the results show that valuing local history in the early years of elementary school is of paramount importance to ensure the formation of students' socio-cultural and historical identity, because through this, students have the opportunity to learn about their own history, their ancestral roots and the traditions that continue to the present day. The conclusion is that the integration of local history into history lessons is crucial for an integral education and for the constitution of students' historical and sociocultural identities, requiring careful implementation that includes adequate teacher training and collaboration with the community. |
author_additional |
NASCIMENTO, Sérgio Bandeira do |
author_additionalStr |
NASCIMENTO, Sérgio Bandeira do |
format |
Artigo |
author |
BELEM, Eloiza da Silva |
title |
As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_short |
As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_full |
As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_fullStr |
As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
As potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_sort |
as potencialidades da história local para o ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental |
publishDate |
2025 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7570 |
_version_ |
1829093131370364928 |
score |
11.753896 |