/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Letramento matemático através de jogos e prática.
This is an exploratory study with a qualitative approach, involving a literature review and empirical research, aiming to investigate academic sources regarding mathematical literacy through games. The study explores topics related to the strategies employed by teachers to promote mathematical liter...
Autor principal: | SOUSA, Ilza de Jesus Alves Correa |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7640 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7640 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-76402025-01-22T03:02:29Z Letramento matemático através de jogos e prática. SOUSA, Ilza de Jesus Alves Correa SILVA, Paulo Vilhena da http://lattes.cnpq.br/2979203220976406 Letramento matemático Aprendizagem por jogos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This is an exploratory study with a qualitative approach, involving a literature review and empirical research, aiming to investigate academic sources regarding mathematical literacy through games. The study explores topics related to the strategies employed by teachers to promote mathematical literacy and enhance students’ understanding in classrooms through the use of games. After material selection and identification of relevant topics,the study qualitatively analyzes the importance of mathematical literacy in education,examining the strategies employed by teachers to make mathematics more enjoyable in the classroom, particularly through the use of games. A critical analysis of the articles reveals that games can be effective tools for students, fostering mathematical learning, enhancing the understanding of mathematical concepts, and developing cognitive skills. However, it is crucial to note that the introduction and use of games should be pedagogically grounded and carefully planned by teachers, ensuring a more effective learning experience. Trata-se de um estudo exploratório, de abordagem qualitativa do tipo revisão bibliográfica e empírica, buscando pesquisas em sites acadêmicos no sentido do letramento matemático por meio de jogos, levantando alguns assuntos voltados para as estratégias que o professor utiliza para realizar o letramento matemático para facilitar o entendimento dos alunos nas salas de aula utilizando o uso de jogos para esse fim. Foram, também, incluídos nesse trabalho após a seleção dos materiais, seleção dos assuntos mais pertinentes, depois analisado qualitativamente e realizado a compreensão da importância do letramento da matemática no ensino, e quais as estratégias usadaspelo professor na salade aula paratornar a matemática mais prazerosa. Assim, em análise crítica dos artigos permitiu identificar que jogos podem ser ferramentas eficazes para os estudantes e estimular a aprendizagem da matemática,além de contribuir para o entendimento de conceitos matemáticos e para o desenvolvimento de habilidades cognitivas. Contudo, é de se notar que a introdução e utilização de jogos deve estar fundamentada no sentido pedagógico e ser cuidadosamente planejada pelos professores. Dessa forma tendo de forma mais efetiva a aprendizagem. 2025-01-21T12:53:52Z 2025-01-21T12:53:52Z 2023 Trabalho de Curso - Graduação - Artigo SOUSA, Ilza de Jesus Alves Correa. Letramento matemático através de jogos e prática. Orientador: Paulo Vilhena da Silva. 2023. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7640. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7640 Acesso Aberto CD |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Letramento matemático Aprendizagem por jogos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Letramento matemático Aprendizagem por jogos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA SOUSA, Ilza de Jesus Alves Correa Letramento matemático através de jogos e prática. |
topic_facet |
Letramento matemático Aprendizagem por jogos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This is an exploratory study with a qualitative approach, involving a literature review and empirical research, aiming to investigate academic sources regarding mathematical literacy through games. The study explores topics related to the strategies employed by teachers to promote mathematical literacy and enhance students’ understanding in classrooms through the use of games. After material selection and identification of relevant topics,the study qualitatively analyzes the importance of mathematical literacy in education,examining the strategies employed by teachers to make mathematics more enjoyable in the classroom, particularly through the use of games. A critical analysis of the articles reveals that games can be effective tools for students, fostering mathematical learning, enhancing the understanding of mathematical concepts, and developing cognitive skills. However, it is crucial to note that the introduction and use of games should be pedagogically grounded and carefully planned by teachers, ensuring a more effective learning experience. |
author_additional |
SILVA, Paulo Vilhena da |
author_additionalStr |
SILVA, Paulo Vilhena da |
format |
Artigo |
author |
SOUSA, Ilza de Jesus Alves Correa |
title |
Letramento matemático através de jogos e prática. |
title_short |
Letramento matemático através de jogos e prática. |
title_full |
Letramento matemático através de jogos e prática. |
title_fullStr |
Letramento matemático através de jogos e prática. |
title_full_unstemmed |
Letramento matemático através de jogos e prática. |
title_sort |
letramento matemático através de jogos e prática. |
publishDate |
2025 |
url |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7640 |
_version_ |
1829093165151289344 |
score |
11.753735 |