/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio
Biology teaching, over time, has been modified and updated concerning to the new methodologies and technologies of teaching Science. With the advance of computing, the computer promoted a series of changes not only on the robotics, medicine, agriculture, but also on education. In this sense, s...
Autor principal: | Pinheiro, Hannah Karoline Andrade |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1029 |
id |
oai:localhost:4321-1029 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-10292022-10-18T19:19:25Z Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio Pinheiro, Hannah Karoline Andrade Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de http://lattes.cnpq.br/5056348459580471 Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de http://lattes.cnpq.br/5056348459580471 Lira, Antonio da Fonseca de http://lattes.cnpq.br/2666579666823512 Oliveira, Adriano Teixeira de http://lattes.cnpq.br/9164471794674935 Biologia - ensino Fungos Recurso didático Educação básica CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL Biology teaching, over time, has been modified and updated concerning to the new methodologies and technologies of teaching Science. With the advance of computing, the computer promoted a series of changes not only on the robotics, medicine, agriculture, but also on education. In this sense, several studies point to the use of computer technologies to offer a diversity of new proceedings and resources of content learning, beyond the exclusively theoretical approaches. The main objective of this work was the development of a software as a tool of biology teaching, with a specific focus on mycology, studied in the middle school as the Kingdom of Fungi. It belongs to a wider chapter denominated Microbiology. The lack of connection between the microbiology topics and the life routine turns the learning of this important theme to a challenging task. It is necessary to develop strategies and technologies of teaching and learning that helps the teacher to stimulate the students to get curious about microorganisms and the possible relation of them to disease, food conservation, biotechnological applications, and so on. Understanding the contribution that an educational software can bring, a database software was developed as teaching resource about fungi, macro- and microscopic images, morphologic characteristics and the main properties of different genres, pathogenicity and/or biotechnological interests. The software DIGITAL MYCOTECA was used with students of the first year of the high school level of the Centro Educacional Santa Teresinha Analyzing the qualitative quantitative Questionnaires, initial (M1) and final (M2), answered by the students and the application of the practical class realized in the software laboratory, it could be seen that the proposed classes including the software DIGITAL MYCOTECA as a teaching tool, contributed to the learning about the Fungi Kingdom. It was evidenced, according to the students, that the classes were interesting and comprehensive. The results indicated that the use of appropriate educational software, can contribute with the teaching of mycology at the high school level. O ensino de Biologia, ao longo do tempo, vem sofrendo uma série de modificações e atualizações no que diz respeito às suas metodologias. Sabe-se que o ensino de Ciências, especificamente da Biologia, apresenta diferentes possibilidades de ser trabalhado em sala de aula. Com o avanço da informática, o computador promoveu uma série de mudanças não só na área de robótica, da medicina, da agricultura, mas também da educação. Nesse sentido, diversos estudos apontam o uso da informática para diversificação de procedimentos e recursos para a aprendizagem de conteúdos, além de abordagens exclusivamente teóricas. O objetivo principal desse trabalho é o desenvolvimento de um software como ferramenta de ensino de Biologia, com enfoque específico nos conteúdos de Micologia, estudados no ensino médio no item sobre o Reino Fungi, que faz parte de um conteúdo maior denominado microbiologia. A falta de conexão entre a microbiologia e o cotidiano dificulta o aprendizado desse tema tão importante. Isto torna necessário o desenvolvimento de estratégias e tecnologias de ensino-aprendizagem que auxiliem o professor na tarefa de estimular os estudantes para o conhecimento dos microrganismos, bem como sua relação com a vida cotidiana que possibilita o despertar do aluno para a conscientização da aplicabilidade desta Ciência na vida das pessoas. Partindo do pressuposto das contribuições que os softwares educativos podem oferecer ao processo ensino aprendizagem, foi desenvolvido um software do tipo banco de dados para consulta sobre fungos, contendo imagens, características morfológicas e principais propriedades de diferentes gêneros. O trabalho foi desenvolvido com uma turma do 1º ano do ensino médio na escola Centro Educacional Santa Teresinha, no ano de 2016. Por meio da análise quali-quantitativa dos questionários, inicial (M1) e final (M2), e da aplicação da aula prática realizada em laboratório de informática, pode-se perceber que a proposta da ferramenta de ensino aqui descrita, contribuiu para a aprendizagem do tema Reino Fungi, evidenciando, conforme informado pelos alunos, interesse e compreensão das aulas ministradas. Os resultados obtidos indicaram que o software Micoteca Digital, pode contribuir com o ensino de Micologia no Ensino Médio. 2022-10-18T19:10:34Z 2022-10-18 2022-10-18T19:10:34Z 2017-12-15 Trabalho de Conclusão de Curso PINHEIRO, Hannah Karoline Andrade. Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio. 2017. 50 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1029 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Biologia - ensino Fungos Recurso didático Educação básica CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL |
spellingShingle |
Biologia - ensino Fungos Recurso didático Educação básica CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL Pinheiro, Hannah Karoline Andrade Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
topic_facet |
Biologia - ensino Fungos Recurso didático Educação básica CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL |
description |
Biology teaching, over time, has been modified and updated concerning to the new
methodologies and technologies of teaching Science. With the advance of computing,
the computer promoted a series of changes not only on the robotics, medicine,
agriculture, but also on education. In this sense, several studies point to the use of
computer technologies to offer a diversity of new proceedings and resources of content
learning, beyond the exclusively theoretical approaches. The main objective of this
work was the development of a software as a tool of biology teaching, with a specific
focus on mycology, studied in the middle school as the Kingdom of Fungi. It belongs
to a wider chapter denominated Microbiology. The lack of connection between the
microbiology topics and the life routine turns the learning of this important theme to a
challenging task. It is necessary to develop strategies and technologies of teaching and
learning that helps the teacher to stimulate the students to get curious about
microorganisms and the possible relation of them to disease, food conservation,
biotechnological applications, and so on. Understanding the contribution that an
educational software can bring, a database software was developed as teaching resource
about fungi, macro- and microscopic images, morphologic characteristics and the main
properties of different genres, pathogenicity and/or biotechnological interests. The
software DIGITAL MYCOTECA was used with students of the first year of the high
school level of the Centro Educacional Santa Teresinha Analyzing the qualitative quantitative Questionnaires, initial (M1) and final (M2), answered by the students and
the application of the practical class realized in the software laboratory, it could be seen
that the proposed classes including the software DIGITAL MYCOTECA as a teaching
tool, contributed to the learning about the Fungi Kingdom. It was evidenced, according
to the students, that the classes were interesting and comprehensive. The results
indicated that the use of appropriate educational software, can contribute with the
teaching of mycology at the high school level. |
author_additional |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de |
author_additionalStr |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Pinheiro, Hannah Karoline Andrade |
title |
Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
title_short |
Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
title_full |
Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
title_fullStr |
Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
title_sort |
desenvolvimento de software: ferramenta de ensino de micologia para o nível médio |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1029 |
_version_ |
1787149958180241408 |
score |
11.755432 |