/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências
Teacher training is a recurring approach in production and academic debates. In the quest for quality in teacher training, new ground has been trodden by academic institutions. From this perspective, the Ministry of Education created in 2007, the Institutional Scholarship Program Introduction...
Autor principal: | Tanaka, Ana Lúcia Drumond |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1103 |
id |
oai:localhost:4321-1103 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-11032023-01-10T16:15:34Z Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências Tanaka, Ana Lúcia Drumond Anic, Cinara Calvi http://lattes.cnpq.br/1702387634067240 Anic, Cinara Calvi http://lattes.cnpq.br/1702387634067240 Paes, Lucilene da Silva http://lattes.cnpq.br/0653747630550456 Silva, Janari Rui Negreiros da http://lattes.cnpq.br/2785071645616428 Biologia - ensino Formação docente PIBID Politica pública CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Teacher training is a recurring approach in production and academic debates. In the quest for quality in teacher training, new ground has been trodden by academic institutions. From this perspective, the Ministry of Education created in 2007, the Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching (PIBID). This program provides scholarships for undergraduate students participating initiation of projects to teaching developed by higher education institutions (HEIs) in partnership with basic education schools in the public school system. Due to the importance of that program in 2013, with the change in LDB, was regarded as the country has a Public Policy program, the work that follows aimed to identify its contributions to initial teacher training from the perception of undergraduate fellows program of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM). The survey presents qualitative approach which data collection was based on two instruments: a questionnaire and documentary research on the PIBID-IFAM. Questionnaires were administered to 15 fellows from initiation to teaching the IFAM in the year 2013, undergraduate in Chemistry and Biological Sciences. The documentary research was based on the following documents: the first notice of CAPES public selection convening of PIBID (Notice MEC / CAPES / FNDE No. 01/2007), the institutional design PIBID / IFAM and the legal basis of PIBID through LDB No. 9.394 / 1996, Decree No. 7.219 / 2010 and Law No. 12.796 / 2013. The analysis points to the real potential of PIBID, institutional level, confirming their contributions to the initial training of undergraduate and appreciation of the teaching profession in the Basic Education of the public school system. In addition, it was noted that the Programme contributes in a representative way for the construction of teaching knowledge and training of research professor, both in the initial training of undergraduates, and in continuing education, as teachers of basic education, participants of the program, experience moments of reflection about their practice and the practice of their students, which triggers improvements in pedagogical teaching practices. A formação de professores é uma abordagem recorrente em produções e debates acadêmicos. Na busca pela qualidade na formação docente, novos caminhos tem sido trilhados por instituições acadêmicas. Sob essa perspectiva, o Ministério da Educação criou, em 2007, o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Esse Programa concede bolsas a estudantes de licenciatura participantes de projetos de iniciação à docência desenvolvida por Instituições de Ensino Superior (IES) em parceria com escolas de educação básica da rede pública de ensino. Em função da importância do Programa que, em 2013, com a alteração da LDB, passou a ser considerado no país um programa de Política Pública, o trabalho que segue objetivou identificar suas contribuições para a formação inicial docente a partir da percepção de licenciandos bolsistas do Programa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM). A pesquisa realizada apresenta abordagem qualitativa cuja coleta de dados baseou-se em dois instrumentos: aplicação de questionário e pesquisa documental sobre o PIBID-IFAM. Os questionários foram aplicados a 15 bolsistas de iniciação à docência do IFAM, no ano de 2013, licenciandos em Química e Ciências Biológicas. A pesquisa documental baseou-se nos seguintes documentos: o primeiro edital da CAPES de convocação de seleção pública do PIBID (Edital MEC/CAPES/FNDE nº 01/2007), o projeto institucional do PIBID/IFAM e a base legal do PIBID por meio da LDB nº 9.394/1996, o Decreto nº 7.219/2010 e a Lei nº 12.796/2013. A análise dos resultados aponta para a real potencialidade do PIBID, à nível institucional, corroborando suas contribuições para a formação inicial de licenciandos e a valorização da profissão docente na Educação Básica da rede pública de ensino. Além disso, percebeu-se que o Programa contribui de forma representativa para a construção dos saberes docentes e a formação do professor pesquisador, tanto na formação inicial de licenciandos, quanto na formação continuada, visto que professores da Educação Básica, participantes do Programa, vivenciam momentos de reflexão sobre sua prática e a prática de seus alunos, o que desencadeia a melhoria nas práticas pedagógicas docentes. 2023-01-10T16:14:27Z 2023-01-10 2023-01-10T16:14:27Z 2016-01-25 Trabalho de Conclusão de Curso TANAKA, Ana Lúcia Drumond. Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências. 2016. 107 p. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2016. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1103 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Biologia - ensino Formação docente PIBID Politica pública CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
spellingShingle |
Biologia - ensino Formação docente PIBID Politica pública CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Tanaka, Ana Lúcia Drumond Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências |
topic_facet |
Biologia - ensino Formação docente PIBID Politica pública CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
Teacher training is a recurring approach in production and academic debates. In the
quest for quality in teacher training, new ground has been trodden by academic
institutions. From this perspective, the Ministry of Education created in 2007, the
Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching (PIBID). This program
provides scholarships for undergraduate students participating initiation of projects to
teaching developed by higher education institutions (HEIs) in partnership with basic
education schools in the public school system. Due to the importance of that program in
2013, with the change in LDB, was regarded as the country has a Public Policy
program, the work that follows aimed to identify its contributions to initial teacher
training from the perception of undergraduate fellows program of the Federal Institute
of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM). The survey presents
qualitative approach which data collection was based on two instruments: a
questionnaire and documentary research on the PIBID-IFAM. Questionnaires were
administered to 15 fellows from initiation to teaching the IFAM in the year 2013,
undergraduate in Chemistry and Biological Sciences. The documentary research was
based on the following documents: the first notice of CAPES public selection
convening of PIBID (Notice MEC / CAPES / FNDE No. 01/2007), the institutional
design PIBID / IFAM and the legal basis of PIBID through LDB No. 9.394 / 1996,
Decree No. 7.219 / 2010 and Law No. 12.796 / 2013. The analysis points to the real
potential of PIBID, institutional level, confirming their contributions to the initial
training of undergraduate and appreciation of the teaching profession in the Basic
Education of the public school system. In addition, it was noted that the Programme
contributes in a representative way for the construction of teaching knowledge and
training of research professor, both in the initial training of undergraduates, and in
continuing education, as teachers of basic education, participants of the program,
experience moments of reflection about their practice and the practice of their students,
which triggers improvements in pedagogical teaching practices. |
author_additional |
Anic, Cinara Calvi |
author_additionalStr |
Anic, Cinara Calvi |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Tanaka, Ana Lúcia Drumond |
title |
Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências |
title_short |
Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências |
title_full |
Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências |
title_fullStr |
Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Iniciação à docência no IFAM: contribuições do PIBID para a formação docente em ensino de ciências |
title_sort |
iniciação à docência no ifam: contribuições do pibid para a formação docente em ensino de ciências |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1103 |
_version_ |
1787149978831945728 |
score |
11.687526 |