Outro

Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias

The Training Proposal presented in this educational product was crea ted with the aim of contributing to the continued training of Elementary School teachers — Early Years, by promoting reflection on their teaching work with regard to literacy in multigrade classes of the Rural Education — EC, in a...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Sônia Maria de Oliveira
Outros Autores: Anic, Cinara Calvi
Grau: Outro
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1437
id oai:localhost:4321-1437
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-14372024-03-19T22:38:02Z Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias Silva, Sônia Maria de Oliveira Anic, Cinara Calvi Formação continuada Alfabetização e letramento Autobiografias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The Training Proposal presented in this educational product was crea ted with the aim of contributing to the continued training of Elementary School teachers — Early Years, by promoting reflection on their teaching work with regard to literacy in multigrade classes of the Rural Education — EC, in addition to collaborating in self-understanding and teacher (self)training, through (auto)biographical writing in letters. Specifically, it is intended to provide opportunities for reflection on teaching work with regard to literacy and literacy in multigrade classes; deepen knowledge about the proposed themes; trigger a (self) formative process based on the life-training stories of teachers inserted in Rural Education in Manaus. This is a training procedure, entitled Autobiographical Letters Workshop — Navigating letters, weaving stories, which proposes a path of (self) formation, through (auto)biographical writing in letters produced during six workshops/meetings in which participants have the opportunity to remember, retell and recreate their life stories and training until they reach teaching in Rural Education, together with readings, discussions and problematizations of themes that emerged from the master's research that gave rise to this Training Proposal. This procedure proved to be possible and viable for the purpose for which it was designed, and can be used in other training contexts. A Proposta Formativa apresentada neste produto educacional foi construída com o intuito de contribuir para a formação continuada de professores do Ensino Fundamental — Anos Iniciais, a partir da promoção da reflexão sobre seu trabalho docente no que se refere à alfabetização e ao letramento em turmas multisseriadas da Educação do Campo — EC, além de colaborar na compreensão de si e na (auto)formação docente, por meio da escrita (auto)biográfica em cartas. De modo específico, pretende-se oportunizar momentos de reflexão sobre o trabalho docente no que se refere à alfabetização e ao letramento em turmas multisseriadas; aprofundar os conhecimentos acerca das temáticas propostas; desencadear um processo (auto)formativo com base das histórias de vida-formação de professores inseridos na Educação do Campo de Manaus. Trata-se de um procedimento de formação, intitulado Ateliê de Cartas Autobiográficas — Navegando em cartas, tecendo histórias, que propõe um percurso de (auto)formação, por meio da escrita (auto)biográfica em cartas produzidas durante seis ateliês/ encontros nos quais os participantes têm a oportunidade de rememorar, recontar e recriar suas histórias de vida e formação até chegarem à docência na Educação do Campo, juntamente com leituras, discussões e problematizações de temáticas que emergiram da pesquisa de mestrado que deu origem a esta Proposta Formativa. Esse procedimento mostrou-se possível e viável ao propósito para que foi pensado, podendo ser empregado em outros contextos de formação. 2024-03-19T22:38:02Z 2024-03-19 2024-03-19T22:38:02Z 2024-12-19 Outro SILVA, Sônia Maria de Oliveira; ANIC, Cinara Calvi. Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias. 2023. 62 p. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2023. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1437 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Formação continuada
Alfabetização e letramento
Autobiografias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Formação continuada
Alfabetização e letramento
Autobiografias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Silva, Sônia Maria de Oliveira
Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
topic_facet Formação continuada
Alfabetização e letramento
Autobiografias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The Training Proposal presented in this educational product was crea ted with the aim of contributing to the continued training of Elementary School teachers — Early Years, by promoting reflection on their teaching work with regard to literacy in multigrade classes of the Rural Education — EC, in addition to collaborating in self-understanding and teacher (self)training, through (auto)biographical writing in letters. Specifically, it is intended to provide opportunities for reflection on teaching work with regard to literacy and literacy in multigrade classes; deepen knowledge about the proposed themes; trigger a (self) formative process based on the life-training stories of teachers inserted in Rural Education in Manaus. This is a training procedure, entitled Autobiographical Letters Workshop — Navigating letters, weaving stories, which proposes a path of (self) formation, through (auto)biographical writing in letters produced during six workshops/meetings in which participants have the opportunity to remember, retell and recreate their life stories and training until they reach teaching in Rural Education, together with readings, discussions and problematizations of themes that emerged from the master's research that gave rise to this Training Proposal. This procedure proved to be possible and viable for the purpose for which it was designed, and can be used in other training contexts.
format Outro
author Silva, Sônia Maria de Oliveira
author2 Anic, Cinara Calvi
author2Str Anic, Cinara Calvi
title Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
title_short Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
title_full Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
title_fullStr Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
title_full_unstemmed Ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
title_sort ateliê de cartas (auto)biográficas: navegando em cartas, tecendo histórias
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1437
_version_ 1797014238044094464
score 11.653393