Dissertação

O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual

This research is an integral part of the Professional Master's Program in Professional and Technological Education, in the research line: “Educational Practices in Professional and Technological Education-EPT” of the Instituto Federal do Amazonas – IFAM/CMC. The study deals with the role of CAPNE...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Ozivane Monteiro dos
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1642
id oai:localhost:4321-1642
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-16422025-02-04T00:11:55Z O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual Santos, Ozivane Monteiro dos Aride, Paulo Henrique Rocha http://lattes.cnpq.br/9087696929404160 Aride, Paulo Henrique Rocha http://lattes.cnpq.br/9087696929404160 Silva, Cirlande Cabral da http://lattes.cnpq.br/3405754239635541 Lemos, Cátia de http://lattes.cnpq.br/1107294537559745 Deficiência visual Mundo do trabalho Inclusão Tecnologia assistiva CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This research is an integral part of the Professional Master's Program in Professional and Technological Education, in the research line: “Educational Practices in Professional and Technological Education-EPT” of the Instituto Federal do Amazonas – IFAM/CMC. The study deals with the role of CAPNE in Professional and Technological Education for students with visual impairment. Its main objective was to investigate the role of CAPNE in the process of inclusion of students with visual impairment in the Technical Course of Secondary Level in the Subsequent form of IFAM/CMC. To this end, the aim was to understand the actions of CAPNE in the inclusion process, identifying assistive technologies that provide education and employability to subsidize material that can contribute to the inclusion of students with visual impairment at IFAM/CMC. The methodological path was based on a qualitative approach, using questionnaires and semi-structured interviews with the help of a script as instruments for data collection, systematizing the results of the analysis through categories. The main results obtained from the research were: assertion that CAPNE plays a relevant role in the inclusion of people with disabilities, as well as providing opportunities for assistive educational technologies to contribute to the process of professional and technological training of students with visual impairment enrolled at IFAM/CMC. As a result of the study generated during the research, the booklet entitled: Good practices for the inclusion of people with visual impairment in secondary level technical courses in the subsequent form-EPT emerged as an educational product. This is the result of a collective work between researcher/researched/advisor, where everyone contributed to the construction of a subsidy that will assist students with visual impairment not only in school life, but also in the world of work. Therefore, it is concluded that the impediments and prejudices present in everyday life possibly still limit the exercise of the right to inclusive education for students with visual impairment. However, despite the various challenges, it was observed that IFAM/CMC, through CAPNE, has been committed to providing specialized educational services, offering effective guidance, support and educational technological resources that seek to ensure inclusion that respects individual differences and human dignity Esta pesquisa é parte integrante do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica, na linha de pesquisa: “Práticas Educacionais na Educação Profissional e Tecnológica-EPT” do Instituto Federal do Amazonas – IFAM/CMC. O estudo aborda o papel do CAPNE na Educação Profissional e Tecnológica para alunos com deficiência visual. Teve como objetivo principal investigar o papel do CAPNE no processo de inclusão de alunos com deficiência visual no Curso Técnico de Nível Médio na modalidade Subsequente do IFAM/CMC. Para tanto, objetivou-se compreender as ações do CAPNE no processo de inclusão, identificando tecnologias assistivas que propiciem educação e empregabilidade para subsidiar material que possa contribuir para a inclusão de alunos com deficiência visual no IFAM/CMC. O percurso metodológico foi pautado em uma abordagem qualitativa, utilizando questionários e entrevistas semiestruturadas com auxílio de um roteiro como instrumentos para coleta de dados, sistematizando os resultados da análise por meio de categorias. Os principais resultados obtidos com a pesquisa foram: afirmação de que o CAPNE exerce papel relevante na inclusão de pessoas com deficiência, bem como oportuniza que as tecnologias educacionais assistivas contribuam para o processo de formação profissional e tecnológica dos alunos com deficiência visual matriculados no IFAM/CMC. Como resultado do estudo gerado durante a pesquisa, surgiu como produto educacional a cartilha intitulada: Boas práticas para inclusão de pessoas com deficiência visual em cursos técnicos de nível médio na modalidade subsequente-EPT. Este é fruto de um trabalho coletivo entre pesquisador/pesquisado/orientador, onde todos contribuíram para a construção de um subsídio que auxiliará os alunos com deficiência visual não apenas na vida escolar, mas também no mundo do trabalho. Conclui-se, portanto, que os impedimentos e preconceitos presentes no cotidiano possivelmente ainda limitam o exercício do direito à educação inclusiva dos alunos com deficiência visual. No entanto, apesar dos diversos desafios, observou-se que o IFAM/CMC, por meio do CAPNE, tem se comprometido a prestar serviços educacionais especializados, oferecendo orientação, suporte e recursos tecnológicos educacionais eficazes que buscam garantir uma inclusão que respeite as diferenças individuais e a dignidade humana. 2025-02-04T00:11:55Z 2025-02-03 2025-02-04T00:11:55Z 2024-10-31 Dissertação SANTOS, Ozivane Monteiro dos. O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual. 2024. 90 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, 2024. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1642 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Deficiência visual
Mundo do trabalho
Inclusão
Tecnologia assistiva
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Deficiência visual
Mundo do trabalho
Inclusão
Tecnologia assistiva
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Santos, Ozivane Monteiro dos
O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
topic_facet Deficiência visual
Mundo do trabalho
Inclusão
Tecnologia assistiva
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description This research is an integral part of the Professional Master's Program in Professional and Technological Education, in the research line: “Educational Practices in Professional and Technological Education-EPT” of the Instituto Federal do Amazonas – IFAM/CMC. The study deals with the role of CAPNE in Professional and Technological Education for students with visual impairment. Its main objective was to investigate the role of CAPNE in the process of inclusion of students with visual impairment in the Technical Course of Secondary Level in the Subsequent form of IFAM/CMC. To this end, the aim was to understand the actions of CAPNE in the inclusion process, identifying assistive technologies that provide education and employability to subsidize material that can contribute to the inclusion of students with visual impairment at IFAM/CMC. The methodological path was based on a qualitative approach, using questionnaires and semi-structured interviews with the help of a script as instruments for data collection, systematizing the results of the analysis through categories. The main results obtained from the research were: assertion that CAPNE plays a relevant role in the inclusion of people with disabilities, as well as providing opportunities for assistive educational technologies to contribute to the process of professional and technological training of students with visual impairment enrolled at IFAM/CMC. As a result of the study generated during the research, the booklet entitled: Good practices for the inclusion of people with visual impairment in secondary level technical courses in the subsequent form-EPT emerged as an educational product. This is the result of a collective work between researcher/researched/advisor, where everyone contributed to the construction of a subsidy that will assist students with visual impairment not only in school life, but also in the world of work. Therefore, it is concluded that the impediments and prejudices present in everyday life possibly still limit the exercise of the right to inclusive education for students with visual impairment. However, despite the various challenges, it was observed that IFAM/CMC, through CAPNE, has been committed to providing specialized educational services, offering effective guidance, support and educational technological resources that seek to ensure inclusion that respects individual differences and human dignity
author_additional Aride, Paulo Henrique Rocha
author_additionalStr Aride, Paulo Henrique Rocha
format Dissertação
author Santos, Ozivane Monteiro dos
title O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
title_short O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
title_full O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
title_fullStr O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
title_full_unstemmed O papel da CAPNE na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
title_sort o papel da capne na educação profissional e tecnológica: uma perspectiva inclusiva para estudantes com deficiência visual
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1642
_version_ 1829089811983499264
score 11.755432