/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Outro
Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM
The internal institutional evaluation constitutes a relevant process for the institutions to analyze them practices, to learn about themselves, to identify potentialities and fragilities and to improve them pedagogica l project. The research is part of the Management and Organization of Pedagogical...
Autor principal: | Borges, Nieysila Simara da Silva Castro |
---|---|
Outros Autores: | Salazar, Deuzilene Marques |
Grau: | Outro |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/323 |
id |
oai:localhost:4321-323 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-3232022-09-02T21:23:53Z Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM The institucional evaluation proporsal for EPTNM Borges, Nieysila Simara da Silva Castro Salazar, Deuzilene Marques Salazar, Deuzilene Marques http://lattes.cnpq.br/4519799169077909 Salazar, Deuzilene Marques http://lattes.cnpq.br/4519799169077909 Stefanuto, Vanderlei Antonio http://lattes.cnpq.br/0700606379336264 Falcão, Nádia Maciel http://lattes.cnpq.br/5182856984673000 http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/302 Avaliação Institucional Interna EPTNM Formação humana integral Educação profissional e tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The internal institutional evaluation constitutes a relevant process for the institutions to analyze them practices, to learn about themselves, to identify potentialities and fragilities and to improve them pedagogica l project. The research is part of the Management and Organization of Pedagogical Spaces in Professional and Technological Education and aimed to build a proposal for an internal institutional evaluation for the medium level technical professional educati on (EPTNM) courses at the IFMA Campus Grajaú, to improve of teaching practices and the strengthening of integral human formation. Duri ng the methodological course, had adopted the qualitative approach, participant research as a method and the technique of conversation group . Representatives of the teaching, student, techni cal administrative and parent/ guardian segments participated in the talks. The conversational group intended to discuss theoretical and methodological elements for the structuring of a p roposal of internal institutional evaluation that meets the specificities of the technical courses of average level. The study made possible the understanding of the need of the participation of the actors of the school and systematized theoretical contrib ution to support the internal institutional evaluation in the EPTNM courses. The educational product developed in the research indicated theoretical and methodological orientations for the implementation of the internal institutional evaluation for the cou rses of EP TNM with intent to the institutional self knowledge and the improvem ent of the teaching. It is hope that the proposal will allow a process, participative and formative, analysis of the practices and provide important subsidies for the decision ma king around the improvement of teaching, in the scope of professional and technological education. A avaliação institucional interna constitui se processo relevante para as instituições analisarem suas práticas, aprenderem sobre si mesmas, identificarem potencialidades e fragilidades e aprimorar seus projetos pedagógicos. A pesquisa insere se na linha de pesquisa Gestão e Organização dos Espaços Pedagógicos em Educação Profissional e Tecnológica e teve por objetivo construir uma proposta de avaliação institucional interna, para os cursos da educação profissional técnica de nível médio (EPTNM) no IFMA, Campus Grajaú, com vistas ao aperfeiçoamento das práticas de ensino e fortalecimento da formação humana integral. Durante o percurso metodológico, adotou se a abordagem qualitativa, a pesquisa participante como método e, a técnica de rodas de conversas. Participaram das rodas de conversas representantes dos segmentos docentes, discentes, técnico administrativos e pais/responsáveis. As rodas de conversas tencionavam discutir elementos teóricos e metodológicos para a estruturação de uma proposta de avaliação institucional interna que atenda às especificidades dos cursos técnicos de nível médio. O estudo possibilitou o entendimento da necessidade da participação dos atores da escola e sistematizou aporte teórico para fundamentar a avaliação institucional interna nos cursos EPTNM. O produto educacional desenvolvido na pesquisa indicou direcionamentos teóricos e metodológicos para implementação da avaliação institucional interna para os cursos de EPTNM com vistas ao autoconhecimento institucional e a melhoria do ensino. Espera se que a proposta possibilite um processo, p articipativo e formativo, de análise das práticas e forneça subsídios importantes para a tomada de decisão em torno da melhoria do ensino, no âmbito da educação profissional e tecnológica. 2019-10-18T22:57:55Z 2019-10-19 2019-10-18T22:57:55Z 2019-06-05 Outro BORGES, Nieysila Simara da Silva Castro; SALAZAR, Deuzilene Marques. Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM. 2019. Produto educacional (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/323 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Avaliação Institucional Interna EPTNM Formação humana integral Educação profissional e tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Avaliação Institucional Interna EPTNM Formação humana integral Educação profissional e tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Borges, Nieysila Simara da Silva Castro Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM |
topic_facet |
Avaliação Institucional Interna EPTNM Formação humana integral Educação profissional e tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
The internal institutional evaluation constitutes a relevant process for the institutions to analyze them practices, to learn about themselves, to identify potentialities and fragilities and to improve them pedagogica l project. The research is part of the Management and Organization of Pedagogical Spaces in Professional and Technological Education and aimed to build a proposal for an internal institutional
evaluation for the medium level technical professional educati on (EPTNM) courses at the IFMA Campus Grajaú, to improve of teaching practices and the strengthening of integral human formation. Duri ng the methodological course, had adopted the qualitative approach, participant research as a method and the technique of conversation group . Representatives of the teaching, student, techni cal administrative and parent/ guardian segments participated in the talks. The conversational group intended to discuss theoretical and methodological elements for the structuring of a p roposal of internal institutional evaluation that meets the specificities of the technical courses of average level. The study made possible the
understanding of the need of the participation of the actors of the school and systematized theoretical contrib ution to support the internal institutional evaluation in the EPTNM courses. The educational product developed in the research indicated theoretical and methodological orientations for the implementation of the internal institutional evaluation for the cou rses of EP TNM with intent to the institutional self
knowledge and the improvem ent of the teaching. It is hope that the proposal will allow a process, participative and formative, analysis of the practices and provide important subsidies for the decision ma king around the improvement of teaching, in the scope of professional and technological education. |
author_additional |
Salazar, Deuzilene Marques |
author_additionalStr |
Salazar, Deuzilene Marques |
format |
Outro |
author |
Borges, Nieysila Simara da Silva Castro |
author2 |
Salazar, Deuzilene Marques |
author2Str |
Salazar, Deuzilene Marques |
title |
Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM |
title_short |
Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM |
title_full |
Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM |
title_fullStr |
Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM |
title_full_unstemmed |
Proposta de avaliação institucional interna para a EPTNM |
title_sort |
proposta de avaliação institucional interna para a eptnm |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/323 |
_version_ |
1787149853192617984 |
score |
11.755432 |