/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Outro
Futebol para a vida: o gol de placa é esse
Physical Education, due to its historical milestones between 1964 and 1985, had for a long time been a purely sportivist treatise. Added to this, the conception of many in being considered the discipline of leisure and fun generated a distorted perception of its purpose and contribution within the s...
Autor principal: | Marinho, Josiane Moraes |
---|---|
Outros Autores: | Silva, Cirlande Cabral da |
Grau: | Outro |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/325 |
id |
oai:localhost:4321-325 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-3252023-10-31T19:24:10Z Futebol para a vida: o gol de placa é esse Marinho, Josiane Moraes Silva, Cirlande Cabral da Silva, Cirlande Cabral da http://lattes.cnpq.br/3405754239635541 Silva, Cirlande Cabral da http://lattes.cnpq.br/3405754239635541 Lima, Maria Francisca Morais de http://lattes.cnpq.br/5134533993186051 Peixoto, Marco Aurélio Nicolato http://lattes.cnpq.br/2168810836048100 http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/307 Educação Física Esporte - Jogo Educação Profissional e Tecnológica Formação Humana Integral CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Physical Education, due to its historical milestones between 1964 and 1985, had for a long time been a purely sportivist treatise. Added to this, the conception of many in being considered the discipline of leisure and fun generated a distorted perception of its purpose and contribution within the school environment. Sport as a cultural phenomenon and postcard of the discipline is part of this distorted vision and, therefore, needs to be resignified. Thus, the educational product proposal aims to develop a board game, through soccer, with students from the Integrated Technical Course to High School, aiming at the Integral Human Formation of the students involved game was created, which gives students the knowledge of relevant themes based on the principles of Integral Human Formation. The educational product consists of discussing three themes, racism, machismo and homophobia in football in a playful, critical and reflective way. The intention of this proposal is to bring an opportunity of teaching and learning of Physical Education through new looks and methodologies for sports content. The proposal is presented in 4 moments of great importance for it to take effect. Firstly, a contextualization is made about the importance of games as a resource in teaching and learning; then we discuss about the importance of Physical Education for Integral Human Formation, later we describe about soccer and we make a brief contextualization under the themes that are approached in the game and finally we present the description and the operation of the same. We conclude with considerations about the possibilities in other disciplines with other subjects in order to contribute to the entire Professional and Technological Education network. A Educação Física, devido seus marcos históricos entre 1964 a 1985, teve durante muito tempo um tratado exclusivamente esportivista. Somado a isso, a concepção de muitos em ser considerada a disciplina do lazer e da diversão gerou uma percepção distorcida de sua finalidade e contribuição dentro do ambiente escolar. O esporte como fenômeno cultural e cartão postal da disciplina faz parte dessa visão distorcida e, portanto, precisa ser resignificado. Dessa forma, a proposta de produto educacional objetiva desenvolver um jogo de tabuleiro, através do futebol, com alunos do curso Técnico Integrado ao Ensino Médio, o qual propicia aos alunos os conhecimentos de temas relevantes, baseada nos princípios da Formação Humana Integral. O produto educacional consiste em debater tres temas, racismo, machismo e homofobia no futebol de uma forma lúdica, crítica e reflexiva. A intenção dessa proposta é trazer uma oportunidade de ensino e aprendizagem da Educação Física através de novos olhares e metodologias para o conteúdo esportista. A proposta se apresenta em 4 momentos de suma importância para que a mesma seja efetivada. Primeiramente se faz uma contextualização acerca da importância dos jogos como recurso no ensino e aprendizagem; em seguida tratamos sobre a concepção a importância da Educação Física para a Formação Humana Integral, posteriormente descrevemos sobre o futebol e fazemos uma breve contextualização sobtre os temas que são abordados no jogo e por fim apresentamos a descrição e o funcionamento do mesmo. Finalizamos com considerações acerca das possibilidades em outras disciplinas com outros temas de forma a contribuir para toda a rede de Educação Profissional e Tecnológica. 2019-10-19T00:07:09Z 2019-10-19 2019-10-19T00:07:09Z 2019-05-24 Outro MARINHO, Josiane Moraes; SILVA, Cirlande Cabral da. Futebol para a vida: o gol de placa é esse. 2019. Produto educacional (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/325 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Educação Física Esporte - Jogo Educação Profissional e Tecnológica Formação Humana Integral CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
spellingShingle |
Educação Física Esporte - Jogo Educação Profissional e Tecnológica Formação Humana Integral CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Marinho, Josiane Moraes Futebol para a vida: o gol de placa é esse |
topic_facet |
Educação Física Esporte - Jogo Educação Profissional e Tecnológica Formação Humana Integral CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
Physical Education, due to its historical milestones between 1964 and 1985, had for a long time been a purely sportivist treatise. Added to this, the conception of many in being considered the discipline of leisure and fun generated a distorted perception of its purpose and contribution within the school environment. Sport as a cultural phenomenon and postcard of the discipline is part of this distorted vision and, therefore, needs to be resignified. Thus, the educational product proposal aims to develop a board game, through soccer, with students from the Integrated Technical Course to High School, aiming at the Integral Human Formation of the students involved game was created, which gives students the knowledge of relevant themes based on the principles of Integral Human Formation. The educational product consists of discussing three themes, racism, machismo and homophobia in football in a playful, critical and reflective way. The intention of this proposal is to bring an opportunity of teaching and learning of Physical Education through new looks and methodologies for sports content. The proposal is presented in 4 moments of great importance for it to take effect. Firstly, a contextualization is made about the importance of games as a resource in teaching and learning; then we discuss about the importance of Physical Education for Integral Human Formation, later we describe about soccer and we make a brief contextualization under the themes that are approached in the game and finally we present the description and the operation of the same. We conclude with considerations about the possibilities in other disciplines with other subjects in order to contribute to the entire Professional and Technological Education network. |
author_additional |
Silva, Cirlande Cabral da |
author_additionalStr |
Silva, Cirlande Cabral da |
format |
Outro |
author |
Marinho, Josiane Moraes |
author2 |
Silva, Cirlande Cabral da |
author2Str |
Silva, Cirlande Cabral da |
title |
Futebol para a vida: o gol de placa é esse |
title_short |
Futebol para a vida: o gol de placa é esse |
title_full |
Futebol para a vida: o gol de placa é esse |
title_fullStr |
Futebol para a vida: o gol de placa é esse |
title_full_unstemmed |
Futebol para a vida: o gol de placa é esse |
title_sort |
futebol para a vida: o gol de placa é esse |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/325 |
_version_ |
1787149853766189056 |
score |
11.755432 |