Outro

Novas perspectivas no ensino de desenho técnico

during the Professional Master’s Degree in Technological Teaching promoted by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM) and its purpose is to consolidate and disseminate the didactic modality of the field class adapted to the discipline of Technical Drawing. In th...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Rafaela de Araujo Sampaio
Grau: Outro
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/390
id oai:localhost:4321-390
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-3902023-10-31T20:01:21Z Novas perspectivas no ensino de desenho técnico New perspectives for the teaching of the technical drawing Lima, Rafaela de Araujo Sampaio Chaves, Edson Valente http://lattes.cnpq.br/5983123273315301 Chaves, Edson Valente http://lattes.cnpq.br/5983123273315301 Pacheco, Almir de Souza Paes, Lucilene da Silva Aula de campo Modalidade didática Espaço formal não convencional Desenho técnico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO during the Professional Master’s Degree in Technological Teaching promoted by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM) and its purpose is to consolidate and disseminate the didactic modality of the field class adapted to the discipline of Technical Drawing. In this material we provide guidelines for the teacher who wishes to draw a new perspective on the teaching of Technical Drawing, overcoming the barriers of the classroom and using different spaces in the teaching/ learning process. For this, we characterize formal spaces, non-formal spaces and formal non-conventional spaces of teaching; we portrayed the previous and later moments and their association to the field class; we present criteria that can be adopted in the decision making on the site of the field lesson and contents that can be included in the field activity script and we describe the steps of a field class in the discipline of Technical Drawing. In this way, we hope to contribute to the teachers of the discipline use other spaces in the process of knowledge construction, aiming to provide students with a reality close to their future field of application, the application of theoretical knowledge acquired and the development skills needed for professional practice. Este manual é fruto da pesquisa realizada durante o Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico, promovido pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas – IFAM e tem como propósito consolidar e divulgar a modalidade didática da aula de campo adaptada à disciplina de Desenho Técnico. Neste material disponibilizamos orientações para o professor que deseja traçar uma nova perspectiva para o ensino de Desenho Técnico, ultrapassando as barreiras da sala de aula e utilizando diferentes espaços no processo de ensino/aprendizado. Para tanto, caracterizamos os espaços formais, os espaços não formais e os espaços formais não convencionais de ensino; retratamos os momentos anteriores, posteriores e sua associação à aula de campo; apresentamos critérios que podem ser adotados na tomada de decisão sobre o local da aula de campo e conteúdos que podem ser incluídos no roteiro de atividade de campo e descrevemos os passos de uma aula de campo na disciplina de Desenho Técnico. Dessa forma, esperamos contribuir para que os docentes da disciplina sejam instigados a utilizar outros espaços no processo de construção do conhecimento, visando proporcionar aos estudantes o confronto com uma realidade aproximada a da sua futura área de atuação, a aplicação do conhecimento teórico adquirido e o desenvolvimento habilidades necessárias para o exercício profissional. 2020-01-06T21:16:35Z 2020-01-07 2020-01-06T21:16:35Z 2017-07-03 Outro LIMA, Rafaela de Araujo Sampaio. Novas perspectivas no ensino de desenho técnico. 2017. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/390 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Aula de campo
Modalidade didática
Espaço formal não convencional
Desenho técnico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Aula de campo
Modalidade didática
Espaço formal não convencional
Desenho técnico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Lima, Rafaela de Araujo Sampaio
Novas perspectivas no ensino de desenho técnico
topic_facet Aula de campo
Modalidade didática
Espaço formal não convencional
Desenho técnico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description during the Professional Master’s Degree in Technological Teaching promoted by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM) and its purpose is to consolidate and disseminate the didactic modality of the field class adapted to the discipline of Technical Drawing. In this material we provide guidelines for the teacher who wishes to draw a new perspective on the teaching of Technical Drawing, overcoming the barriers of the classroom and using different spaces in the teaching/ learning process. For this, we characterize formal spaces, non-formal spaces and formal non-conventional spaces of teaching; we portrayed the previous and later moments and their association to the field class; we present criteria that can be adopted in the decision making on the site of the field lesson and contents that can be included in the field activity script and we describe the steps of a field class in the discipline of Technical Drawing. In this way, we hope to contribute to the teachers of the discipline use other spaces in the process of knowledge construction, aiming to provide students with a reality close to their future field of application, the application of theoretical knowledge acquired and the development skills needed for professional practice.
author_additional Chaves, Edson Valente
author_additionalStr Chaves, Edson Valente
format Outro
author Lima, Rafaela de Araujo Sampaio
title Novas perspectivas no ensino de desenho técnico
title_short Novas perspectivas no ensino de desenho técnico
title_full Novas perspectivas no ensino de desenho técnico
title_fullStr Novas perspectivas no ensino de desenho técnico
title_full_unstemmed Novas perspectivas no ensino de desenho técnico
title_sort novas perspectivas no ensino de desenho técnico
publisher Brasil
publishDate 2020
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/390
_version_ 1787149870495170560
score 11.755432