Dissertação

Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido

This research presents discussions about the continuing education of Mathematics teachers and Blended Teaching, as aspects that correlate to the teacher pedagogical process. The research purpose was to understand in which aspects a continuing education course, based on Blended Teaching, can co...

ver descrição completa

Autor principal: Almeida, Adriana Neves de
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Instituto Federal do Amazonas 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/46
id oai:localhost:4321-46
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-462018-10-10T01:08:19Z Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido Almeida, Adriana Neves de Azevedo, Rosa Oliveira Marins http://lattes.cnpq.br/3056605003492861 Azevedo, Rosa Oliveira Marins http://lattes.cnpq.br/3056605003492861 Mendonça, Andréa Pereira http://lattes.cnpq.br/0938462047218130 Oliveira, Raquel Gomes de Formação de professores Ensino híbrido Processo pedagógico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO This research presents discussions about the continuing education of Mathematics teachers and Blended Teaching, as aspects that correlate to the teacher pedagogical process. The research purpose was to understand in which aspects a continuing education course, based on Blended Teaching, can contribute to the pedagogical process of Mathematics teachers regarding to the reflection of the pedagogical practice itself. Considering this purpose, the research participants were six professors who work in Technical Professional Education of Medium Level and in Higher Education. It is a qualitative research, in which the action research was used as a strategy for its development, it was structured in three phases: formative actions planning, implementation and evaluation. Regarding the techniques and instruments for the data production, the following were used: conversation wheel and observation; field day-book, audio recordings, questionnaires and teacher’s productions during the course. The research data were organized and interpreted through Discursive Textual Analysis, and showed that continuing education is primordial for the teacher pedagogical development and to the teaching and learning process. They also demonstrated that technologies are allied to the teacher in teaching practices; giving dynamism to his work in the classroom. The results indicate that it is necessary that the educational institutions encourage the formative processes in the school context, considering the particularities of the knowledge areas based on the reality lived by the teacher. Concerning the pointed aspects of the continuing education course contribution for the reflection of the pedagogical practice itself of the Mathematics teachers, research participants, it can be highlighted: the planning importance for the teaching actions organization in the classroom; understanding that technologies can support the teaching and learning process; teacher’s reflection as a classroom manager; and finally, the recognition of the relevance of continuing education for the pedagogical process and pedagogical practice improvement. Esta pesquisa apresenta contribuições teórico-metodológicas para a formação continuada de professores de Matemática e o Ensino Híbrido enquanto aspectos que se correlacionam ao processo pedagógico do professor. O objetivo da pesquisa foi compreender em que aspectos um curso de formação continuada, fundamentado no Ensino Híbrido, pode contribuir para o processo pedagógico de professores de Matemática, quanto à reflexão da própria prática pedagógica. Em vista deste objetivo, os participantes da pesquisa foram seis professores que atuam na Educação Profissional Técnica de Nível Médio e no Ensino Superior. É uma pesquisa de cunho qualitativo, em que se utilizou a pesquisa-ação como estratégia para seu desenvolvimento, estruturado em três fases: planejamento de ações formativas, implementação e avaliação. No que se referem às técnicas e instrumentos para a produção de dados, foram utilizadas, respectivamente: roda de conversa e observação, diário de campo, gravações de áudio, questionários e as produções dos professores durante o curso. Os dados da pesquisa foram organizados e interpretados por meio da Análise Textual Discursiva, e evidenciaram que a formação continuada é primordial para o desenvolvimento pedagógico do professor e do processo de ensino e aprendizagem. Demonstraram ainda que as tecnologias são aliadas do professor nas práticas de ensino, dinamizando seu trabalho em sala de aula. Os resultados indicam a necessidade, por parte das instituições de ensino, do incentivo aos processos formativos no âmbito escolar, considerando as particularidades das áreas de conhecimento, a partir da realidade vivida pelo professor. Quantos aos aspectos evidenciados de contribuição do curso de formação continuada para a reflexão da própria prática pedagógica dos professores de Matemática, participantes da pesquisa, pode-se destacar: a importância do planejamento para a organização das ações docentes em sala de aula; compreensão de que as tecnologias podem auxiliar o processo de ensino e aprendizagem; reflexão do professor como gestor da sala de aula; e por fim, o reconhecimento da relevância da formação continuada para o processo pedagógico e aperfeiçoamento da prática pedagógica. 2018-03-26T16:05:34Z 2018-04-30 2018-03-26T16:05:34Z 2017-11-30 Dissertação http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/46 por Acesso Aberto Instituto Federal do Amazonas Brasil Campus Manaus Centro Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET) IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Formação de professores
Ensino híbrido
Processo pedagógico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Formação de professores
Ensino híbrido
Processo pedagógico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Almeida, Adriana Neves de
Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
topic_facet Formação de professores
Ensino híbrido
Processo pedagógico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description This research presents discussions about the continuing education of Mathematics teachers and Blended Teaching, as aspects that correlate to the teacher pedagogical process. The research purpose was to understand in which aspects a continuing education course, based on Blended Teaching, can contribute to the pedagogical process of Mathematics teachers regarding to the reflection of the pedagogical practice itself. Considering this purpose, the research participants were six professors who work in Technical Professional Education of Medium Level and in Higher Education. It is a qualitative research, in which the action research was used as a strategy for its development, it was structured in three phases: formative actions planning, implementation and evaluation. Regarding the techniques and instruments for the data production, the following were used: conversation wheel and observation; field day-book, audio recordings, questionnaires and teacher’s productions during the course. The research data were organized and interpreted through Discursive Textual Analysis, and showed that continuing education is primordial for the teacher pedagogical development and to the teaching and learning process. They also demonstrated that technologies are allied to the teacher in teaching practices; giving dynamism to his work in the classroom. The results indicate that it is necessary that the educational institutions encourage the formative processes in the school context, considering the particularities of the knowledge areas based on the reality lived by the teacher. Concerning the pointed aspects of the continuing education course contribution for the reflection of the pedagogical practice itself of the Mathematics teachers, research participants, it can be highlighted: the planning importance for the teaching actions organization in the classroom; understanding that technologies can support the teaching and learning process; teacher’s reflection as a classroom manager; and finally, the recognition of the relevance of continuing education for the pedagogical process and pedagogical practice improvement.
author_additional Azevedo, Rosa Oliveira Marins
author_additionalStr Azevedo, Rosa Oliveira Marins
format Dissertação
author Almeida, Adriana Neves de
title Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
title_short Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
title_full Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
title_fullStr Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
title_full_unstemmed Formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
title_sort formação continuada de professores de matemática na perspectiva do ensino híbrido
publisher Instituto Federal do Amazonas
publishDate 2018
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/46
_version_ 1787149858775236608
score 11.674684