Outro

Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais

This educational product, entitled "Introduction to the History of the Professional and Technological Education in Brazil and its conceptual bases", materialized from the results of the master's research entitled "Training of the Professional and Technological Education Public employees in Debate: a...

ver descrição completa

Autor principal: Marinho, Jéssica Reis
Grau: Outro
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/622
id oai:localhost:4321-622
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-6222022-12-27T14:26:08Z Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais Introduction to the technological professional education history and their conceptual bases Marinho, Jéssica Reis Silva, Josiani Mendes Silva, Josiani Mendes Maciel, Emanoela Moreira Souza, José Eurico de Educação Profissional e Tecnológica Formação de educadores para a EPT Plataforma Moodle-AVA ProfEPT-IFAM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This educational product, entitled "Introduction to the History of the Professional and Technological Education in Brazil and its conceptual bases", materialized from the results of the master's research entitled "Training of the Professional and Technological Education Public employees in Debate: a proposal from the Moodle platform", generated under the Professional Master's Program in Professional Education in National Network (ProfPTE) - Ifam Campus Manaus Center.This product consists of an initial training course, implemented in the Moodle platform, for educators who work in the PTE and who wish to initiate contact with the study of fundamental themes of the area from the approach of its history and its conceptual bases.The research from which this product was originated pointed out that there is few offer of continuing education in PTE, especially in regard to the study of its foundations and historicity as educational public policy socially referenced. In this sense, the results of the research and the guidelines for the products of the referred professional master's degree matched this proposal, constituted after the evaluation and validation by the research participants. The course is structured in two modules, with evaluation stages and with the availability of teaching resources and that, at the end of the studies is generated certification for the students. The proposal aims to contribute to the increase of the offer of knowledge about PTE before the educators who work daily in professional educational institutions of the Federal Network for the Professional, Scientific and Technological Education. It is expected that the knowledge offered in this course can contribute to the strengthening of the Brazilian PTE and its Network from the continued training of its employees and that this can positively impact their ethical-political posture in the defense of a professional education model committed to the integral training of the students with the generation of science and technology at the service of the collective. Este produto educacional, de título “Introdução à História da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil e suas bases conceituais”, materializou-se a partir dos resultados da pesquisa de mestrado intitulada “A formação de Servidores da Educação Profissional e Tecnológica em Debate: uma proposta a partir da plataforma Moodle”, gerada no âmbito do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional em Rede Nacional (ProfEPT) - Polo IFAM campus Manaus Centro. Este produto consiste em um curso de formação inicial, implementado na plataforma Moodle, para educadores que atuam na EPT e que desejam iniciar o contato com o estudo de temas fundamentais da área a partir da abordagem de sua história e de suas bases conceituais. A pesquisa da qual se originou este produto apontou que há pouca oferta de formação continuada em EPT, especialmente no que se refere ao estudo de seus fundamentos e historicidade como política pública educacional socialmente referenciada. Nesse sentido, os resultados da pesquisa e as diretrizes para os produtos do referido mestrado profissional coadunaram na presente proposta, constituído após a avaliação e validação pelos participantes da pesquisa. O curso está estruturado em dois módulos, com etapas avaliativas e com a disponibilidade de recursos didáticos e que, ao final dos estudos, gera certificação aos cursistas. A proposta objetiva contribuir com a ampliação da oferta de conhecimentos sobre a EPT junto aos educadores que atuam diariamente nas instituições de ensino profissionais da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Espera-se que os conhecimentos ofertados no referido curso possam contribuir com o fortalecimento da EPT brasileira e de sua Rede a partir da formação continuada de seus servidores e que isso possa impactar positivamente a postura ético-política dos mesmos na defesa de um modelo de educação profissional comprometida com a formação integral dos educandos. 2021-10-25T14:57:40Z 2021-10-25 2021-10-25T14:57:40Z 2021-03-30 Outro MARINHO, Jéssica Reis; SILVA, Josiani Mendes. Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais. 2021. Produto educacional. (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2021. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/622 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Educação Profissional e Tecnológica
Formação de educadores para a EPT
Plataforma Moodle-AVA
ProfEPT-IFAM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Educação Profissional e Tecnológica
Formação de educadores para a EPT
Plataforma Moodle-AVA
ProfEPT-IFAM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Marinho, Jéssica Reis
Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais
topic_facet Educação Profissional e Tecnológica
Formação de educadores para a EPT
Plataforma Moodle-AVA
ProfEPT-IFAM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description This educational product, entitled "Introduction to the History of the Professional and Technological Education in Brazil and its conceptual bases", materialized from the results of the master's research entitled "Training of the Professional and Technological Education Public employees in Debate: a proposal from the Moodle platform", generated under the Professional Master's Program in Professional Education in National Network (ProfPTE) - Ifam Campus Manaus Center.This product consists of an initial training course, implemented in the Moodle platform, for educators who work in the PTE and who wish to initiate contact with the study of fundamental themes of the area from the approach of its history and its conceptual bases.The research from which this product was originated pointed out that there is few offer of continuing education in PTE, especially in regard to the study of its foundations and historicity as educational public policy socially referenced. In this sense, the results of the research and the guidelines for the products of the referred professional master's degree matched this proposal, constituted after the evaluation and validation by the research participants. The course is structured in two modules, with evaluation stages and with the availability of teaching resources and that, at the end of the studies is generated certification for the students. The proposal aims to contribute to the increase of the offer of knowledge about PTE before the educators who work daily in professional educational institutions of the Federal Network for the Professional, Scientific and Technological Education. It is expected that the knowledge offered in this course can contribute to the strengthening of the Brazilian PTE and its Network from the continued training of its employees and that this can positively impact their ethical-political posture in the defense of a professional education model committed to the integral training of the students with the generation of science and technology at the service of the collective.
author_additional Silva, Josiani Mendes
author_additionalStr Silva, Josiani Mendes
format Outro
author Marinho, Jéssica Reis
title Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais
title_short Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais
title_full Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais
title_fullStr Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais
title_full_unstemmed Introdução à história da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil e suas bases conceituais
title_sort introdução à história da educação profissional e tecnológica (ept) no brasil e suas bases conceituais
publisher Brasil
publishDate 2021
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/622
_version_ 1787149902640316416
score 11.653393