/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental
A didactic unit was elaborated as a proposal for teaching concepts related to Electrodynamics, thus starting the studies of Physics. The approach of the theme made by this teaching unit is based on the concepts of electric current, potential difference, resistors and Ohm laws, making use and deba...
Autor principal: | Oliveira, Wilson Campos |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/827 |
id |
oai:localhost:4321-827 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-8272022-10-25T21:26:51Z Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental Oliveira, Wilson Campos Padilha, Igor Tavares http://lattes.cnpq.br/4605895860650284 Padilha, Igor Tavares http://lattes.cnpq.br/4605895860650284 Ferreira, Marcello http://lattes.cnpq.br/3108824986425884 Borges, Denilson da Silva http://lattes.cnpq.br/7149037835888302 Física - ensino Eletrodinâmica Unidade didática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL A didactic unit was elaborated as a proposal for teaching concepts related to Electrodynamics, thus starting the studies of Physics. The approach of the theme made by this teaching unit is based on the concepts of electric current, potential difference, resistors and Ohm laws, making use and debating the various teaching strategies, such as texts of scientific dissemination, experimentation, teamwork and etc. Seeking to answer the question: How can the implementation of a didactic unit, with different methodological approaches, such as team work, reading of scientific texts and investigative experiments, contribute to the debate and learning of content concepts related to Electrodynamics? As a theoretical framework, Davydov's theory of developmental teaching and Vigotsky's theory of cultural historical learning were used for all activities. The way it was decided to deal with the problem was to provide circumstances that are far beyond the mere act of memorizing the content charged in university entrance exams, turning students into active subjects, or rather protagonists before the activities proposed to them. Activities were carried out whose performance evidenced the research procedures and the way science is developed, contextualized socio-economically and culturally, so that it was possible for students to appropriate the procedures they used to create the numerous physical theories, in order to understand the same way as science is done. The activities were developed in a total of eight fifty-minute classes, with students from the second grade of high school. In order to make it possible for teachers to understand how each activity was done by students, an analysis of all material produced based on Bardin's Content Analysis method (1977) was performed. Directions are pointed through these analyzes, so that teachers who make use of this material have the possibility to improve their activities. Therefore, the educational product will be made available to teachers who show interest in knowing or making use of this material. Elaborou-se uma unidade didática como proposta de ensino de conceitos relacionados à Eletrodinâmica, dando início, portanto, aos estudos de Física. A abordagem do tema feita por essa unidade didática se pauta nos conceitos de corrente elétrica, diferença de potencial, resistores e leis de Ohm, fazendo uso e debatendo as diversas estratégias de ensino, como textos de divulgação científica, experimentação, trabalhos em equipe etc. Buscando responder à pergunta: de que maneira a implementação de uma unidade didática, com abordagens metodológicas diversas, como trabalhos em equipes, leituras de textos científicos e experimentos de caráter investigativo, pode contribuir para o debate e a aprendizagem de conceitos de conteúdos relacionados à Eletrodinâmica? Como subsídio teórico, foram utilizadas para todas as atividades a teoria do ensino desenvolvimental, de Davydov, e a teoria de mediação histórico-cultural, de Vigotsky. A maneira como se decidiu tratar o problema foi na intenção de propiciar circunstâncias que estão muito além do mero ato de memorizar o conteúdo cobrado nos vestibulares das universidades, tornando os alunos em sujeitos ativos, ou melhor, protagonistas ante às atividades propostas a eles. Propiciaram-se atividades cuja realização evidenciava os procedimentos de investigação e o modo como se desenvolve a ciência, contextualizadas socio-econômico-culturalmente, de maneira que fosse possível aos alunos a apropriação dos procedimentos dos quais eles fizeram uso para criar as inúmeras teorias físicas, no intuito de compreenderem da mesma maneira como se dá o fazer ciência. Desenvolveramse as atividades num total de oito aulas de cinquenta minutos, com alunos da segunda série do Ensino Médio. De maneira que seja possível aos docentes perceber o modo como cada atividade foi feita pelos alunos, realizou-se uma análise de todo o material produzido com base no método de Análise de Conteúdo de Bardin (1977). Direções são apontadas por meio dessas análises, de maneira que os docentes que fizerem uso desse material tenham a possibilidade de melhorar em suas atividades. Portanto, o produto educacional será disponibilizado aos docentes que demonstrarem interesse em conhecer ou fazer uso desse material. 2022-05-24T20:42:08Z 2022-05-24 2022-05-24T20:42:08Z 2019-12-20 Dissertação OLIVEIRA. Wilson Campos. Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental. 144 f. 2019. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/827 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Física - ensino Eletrodinâmica Unidade didática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL |
spellingShingle |
Física - ensino Eletrodinâmica Unidade didática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL Oliveira, Wilson Campos Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
topic_facet |
Física - ensino Eletrodinâmica Unidade didática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL |
description |
A didactic unit was elaborated as a proposal for teaching concepts related to
Electrodynamics, thus starting the studies of Physics. The approach of the theme made
by this teaching unit is based on the concepts of electric current, potential difference,
resistors and Ohm laws, making use and debating the various teaching strategies, such as
texts of scientific dissemination, experimentation, teamwork and etc. Seeking to answer
the question: How can the implementation of a didactic unit, with different
methodological approaches, such as team work, reading of scientific texts and
investigative experiments, contribute to the debate and learning of content concepts
related to Electrodynamics? As a theoretical framework, Davydov's theory of
developmental teaching and Vigotsky's theory of cultural historical learning were used
for all activities. The way it was decided to deal with the problem was to provide
circumstances that are far beyond the mere act of memorizing the content charged in
university entrance exams, turning students into active subjects, or rather protagonists
before the activities proposed to them. Activities were carried out whose performance
evidenced the research procedures and the way science is developed, contextualized
socio-economically and culturally, so that it was possible for students to appropriate the
procedures they used to create the numerous physical theories, in order to understand the
same way as science is done. The activities were developed in a total of eight fifty-minute
classes, with students from the second grade of high school. In order to make it possible
for teachers to understand how each activity was done by students, an analysis of all
material produced based on Bardin's Content Analysis method (1977) was performed.
Directions are pointed through these analyzes, so that teachers who make use of this
material have the possibility to improve their activities. Therefore, the educational
product will be made available to teachers who show interest in knowing or making use
of this material. |
author_additional |
Padilha, Igor Tavares |
author_additionalStr |
Padilha, Igor Tavares |
format |
Dissertação |
author |
Oliveira, Wilson Campos |
title |
Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
title_short |
Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
title_full |
Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
title_fullStr |
Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
title_full_unstemmed |
Ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
title_sort |
ensino de eletrodinâmica por uma unidade didática baseada nas teorias histórico-cultural e desenvolvimental |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/827 |
_version_ |
1787149936033267712 |
score |
11.753896 |