/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor
The present work aims to build and evaluate a pedagogical proposal for the Teaching of Physics, which in turn, is based on the development of a didactic sequence for teaching-learning in the study by prior diagnosis of the student's reality. The research under development takes place with 62 high...
Autor principal: | Cerdeira, Débora Silva |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/841 |
id |
oai:localhost:4321-841 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-8412022-10-25T21:24:20Z Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor Cerdeira, Débora Silva Salmon, Octavio Daniel Rodriguez http://lattes.cnpq.br/8617565470648034 Salmon, Octavio Daniel Rodriguez http://lattes.cnpq.br/8617565470648034 Pacobahyba, Josefa Teixeira Mendonça http://lattes.cnpq.br/0521315770932665 Adão Neto, Minos Martins http://lattes.cnpq.br/6102062332483035 Física - ensino Didática Calorimetria CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL The present work aims to build and evaluate a pedagogical proposal for the Teaching of Physics, which in turn, is based on the development of a didactic sequence for teaching-learning in the study by prior diagnosis of the student's reality. The research under development takes place with 62 high school students of the 2nd grade, in a public school located in the Compensa neighborhood, west of the city of Manaus-AM, with the content of Calorimetry and heat transfer. The role of the teacher is of paramount importance in the education of the student. Motivating you to produce tools necessary for your scientific development. Encourage them to apply knowledge through project activities using new tools. The methodology used is qualitative, this work describes the elaboration and application of Potentially Significant Teaching Units (UEPS), in which it makes possible to create proposals that can contribute to methodologically guide the teacher of basic education, in the conception of Marco Antônio Moreira for the UEPS, which is conducted from the first teacher-student contact, obtaining the characterization of the room and the people who are in it. During the research, the students have guidelines, as support from the teacher to progress the activities. At the end, the purpose of the didactic sequence that aims to apply the didactic sequences, which were to verify the applicability in relation to the available time (of the Physics classes of the year), verification of evidence of conceptual evolution in the students, potential to promote the readiness to learn and the acceptance of the didactic sequence. These aspects were evaluated during the application of the didactic sequence. Starting from the research problem that clarifies the real understanding of the thermal equilibrium process seen microscopically. The results allow us to infer that there was productivity, with about 95% approval for new sequential classes. And the rate of correct answers regarding the test is quite significant, with well-designed conceptual responses. As a result of this work, the educational product originated, which classifies four didactic sequences organized and based on the philosophy of epistemological diagrams, all aimed at understanding the microscopic process of agitating particles, through thermal equilibrium. O presente trabalho tem por objetivo construir e avaliar uma proposta pedagógica para o Ensino de Física, que por sua vez, está fundamentada no desenvolvimento de uma sequência didática para o ensino-aprendizagem no estudo por diagnóstico prévio da realidade do aluno. A pesquisa em desenvolvimento ocorre com 62 alunos do Ensino Médio da 2º série, em uma Escola da rede pública situada no bairro da Compensa, zona oeste da cidade de Manaus-AM, com o conteúdo de Calorimetria e transferência de calor. Destaca-se o papel do professor que é de suma importância na formação do aluno. Motivando-o a produzir ferramentas necessárias para seu desenvolvimento científico. Conduzi-los a aplicarem o conhecimento através de atividades com uso de novas ferramentas. A metodologia utilizada é qualitativa, este trabalho descreve a elaboração e aplicação de Unidades de Ensino Potencialmente Significativas (UEPS),no qual possibilita criar propostas que possam contribuir para orientar metodologicamente o professor do ensino básico, na concepção de Marco Antônio Moreira para as UEPS, o qual se conduz a partir do primeiro contato professor-aluno, obtendo a caracterização da sala e das pessoas que nela estão. No suceder da pesquisa, os alunos têm orientações, como suporte do professor para progressão das atividades. Portanto destaca-se o propósito da sequência didática que tem por finalidade a aplicação das sequências didáticas, ai quais foram para verificar a aplicabilidade com relação ao tempo disponível (das aulas de Física do ano), verificação de indício de evolução conceitual nos alunos, potencial de promover a pré-disposição em aprender e a aceitação da sequência didática. Essas referências foram avaliadas no decorrer da aplicação da sequência didática. Partindo do problema de pesquisa que esclarece a real compreensão do processo de equilibrarão térmica vista microscopicamente. Os resultados permitem inferir que houve produtividade, sendo que foram constatados cerca de 95% de aprovação para novas aulas sequenciais. E o índice de acertos referente ao teste bastante significativo, com respostas conceituais bem elaboradas. Como resultado desse trabalho originou-se o produto educacional que classifica quatro sequencias didáticas organizadas e fundamentadas na filosofia de diagramas epistemológicos todas voltadas para a compreensão do processo microscópico da agitação das partículas, mediante o equilíbrio térmico. 2022-06-03T18:30:00Z 2022-06-03 2022-06-03T18:30:00Z 2020-10-27 Dissertação CERDEIRA, Débora Silva. Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor. 145 f. 2020. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2020. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/841 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Física - ensino Didática Calorimetria CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL |
spellingShingle |
Física - ensino Didática Calorimetria CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL Cerdeira, Débora Silva Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
topic_facet |
Física - ensino Didática Calorimetria CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL |
description |
The present work aims to build and evaluate a pedagogical proposal for the Teaching of Physics,
which in turn, is based on the development of a didactic sequence for teaching-learning in the
study by prior diagnosis of the student's reality. The research under development takes place
with 62 high school students of the 2nd grade, in a public school located in the Compensa
neighborhood, west of the city of Manaus-AM, with the content of Calorimetry and heat
transfer. The role of the teacher is of paramount importance in the education of the student.
Motivating you to produce tools necessary for your scientific development. Encourage them to
apply knowledge through project activities using new tools. The methodology used is
qualitative, this work describes the elaboration and application of Potentially Significant
Teaching Units (UEPS), in which it makes possible to create proposals that can contribute to
methodologically guide the teacher of basic education, in the conception of Marco Antônio
Moreira for the UEPS, which is conducted from the first teacher-student contact, obtaining the
characterization of the room and the people who are in it. During the research, the students have
guidelines, as support from the teacher to progress the activities. At the end, the purpose of the
didactic sequence that aims to apply the didactic sequences, which were to verify the
applicability in relation to the available time (of the Physics classes of the year), verification of
evidence of conceptual evolution in the students, potential to promote the readiness to learn and
the acceptance of the didactic sequence. These aspects were evaluated during the application of
the didactic sequence. Starting from the research problem that clarifies the real understanding
of the thermal equilibrium process seen microscopically. The results allow us to infer that there
was productivity, with about 95% approval for new sequential classes. And the rate of correct
answers regarding the test is quite significant, with well-designed conceptual responses. As a
result of this work, the educational product originated, which classifies four didactic sequences
organized and based on the philosophy of epistemological diagrams, all aimed at understanding
the microscopic process of agitating particles, through thermal equilibrium. |
author_additional |
Salmon, Octavio Daniel Rodriguez |
author_additionalStr |
Salmon, Octavio Daniel Rodriguez |
format |
Dissertação |
author |
Cerdeira, Débora Silva |
title |
Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
title_short |
Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
title_full |
Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
title_fullStr |
Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
title_full_unstemmed |
Contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
title_sort |
contribuições pedagógicas no ensino de calorimetria e transferência de calor |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/841 |
_version_ |
1787149940003176448 |
score |
11.755432 |