/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física
The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and...
Autor principal: | Barbosa, Andreza de Souza |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702 |
id |
oai:localhost:prefix-5702 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-57022025-03-10T20:24:37Z Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física Football: an experience with students in physics teaching Barbosa, Andreza de Souza Mota, Deniz dos Santos 79186700278 http://lattes.cnpq.br/3632354915141735 Guilherme, Adriano Pereira 04845159937 http://lattes.cnpq.br/9119402956173089 Pedrozo, Eduardo Bruno Lima 74826620225 http://lattes.cnpq.br/1474571004303513 https://orcid.org/0000-0001-5203-9917 https://orcid.org/0000-0001-5203-9917 Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer. O presente trabalho objetiva a análise da inserção de atividades didáticas práticas que envolvam conceitos de física e futebol. Para tanto, é necessário construir um processo de ensino-aprendizagem, em um contexto interdisciplinar, resultando no uso do conhecimento físico por meio do futebol. Elaborou-se um conjunto de atividades didáticas teóricas e práticas com base nos ciclos e fases de aprendizagem de Lawson, permeando as fases: exploração, introdução do conceito e aplicação do conceito. Um dos principais objetivos dessas atividades foi possibilitar que os estudantes aprendam com o futebol assuntos relacionados à física e matemática. Neste sentido, verifica-se que os resultados obtidos, após o desenvolvimento e aplicação das atividades em uma Escola em Tempo Integral de Ensino Médio no município de Coari no interior do Amazonas, tem grande potencial na mitigação de deficiências de aprendizagens relacionadas com a cinemática, além de atuar fortemente na motivação dos estudantes pela compreensão de conceitos físicos por meio do futebol. 2 Apresenta exemplos autoexplicativos em alguns campos Não 2019-12-06T14:19:42Z 2019-07-19 2019-12-06T14:19:42Z 2019-06-28 Trabalho de Conclusão de Curso BARBOSA, Andreza de Souza. Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física. 2019. 36 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Coari-AM, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702 por Acesso Aberto Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática |
spellingShingle |
Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática Barbosa, Andreza de Souza Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
topic_facet |
Esporte Ensino de física Ensino Médio CIÊNCIAS EXATAS E DA TERRA: FÍSICA Física - Estudo e ensino Futebol Didática |
description |
The present work aims to analyze the insertion of practical didactic activities involving physics and soccer concepts. To do so, it is necessary to build a teaching-learning process, in an interdisciplinary context, resulting in the use of physical knowledge through soccer. A set of theoretical and practical didactic activities was elaborated based on the cycles and phases of learning of Lawson, permeating the phases: exploration, introduction of the concept and application of the concept. One of the main objectives of these activities was to enable students to learn about football related to physics and mathematics. In this sense, the results obtained, after the development and application of the activities in a School in Full-time High School in the municipality of Coari in the interior of the Amazon, has great potential in the mitigation of learning disabilities related to kinematics, besides acting strongly in the motivation of the students for the understanding of physical concepts through soccer. |
author_additional |
Mota, Deniz dos Santos |
author_additionalStr |
Mota, Deniz dos Santos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Barbosa, Andreza de Souza |
title |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_short |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_full |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_fullStr |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_full_unstemmed |
Futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
title_sort |
futebol: uma experiência com estudantes no ensino de física |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2019 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5702 |
_version_ |
1831969740547948544 |
score |
11.755432 |