Trabalho de Conclusão de Curso

O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico

This paper addresses the theme of special education and indigenous education. The research aimed to map the number of indigenous students with disabilities enrolled in schools in the state of Amazonas between 2007 and 2017 and the type of care that indigenous children in the municipality of Humai...

ver descrição completa

Autor principal: Martins, Jaqueline da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5727
id oai:localhost:prefix-5727
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-57272025-03-10T20:12:40Z O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico Martins, Jaqueline da Silva Medeiros, Adriana Francisca de http://lattes.cnpq.br/5650581779742116 Araújo, Jordeanes do Nascimento http://lattes.cnpq.br/1730905579503048 Costa, Rodrigo Fonseca http://lattes.cnpq.br/8814764714907994 Educação escolar indígena Educação inclusiva Mapeamento INEP CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Índios - Educação Educação especial - Amazonas (Estado) This paper addresses the theme of special education and indigenous education. The research aimed to map the number of indigenous students with disabilities enrolled in schools in the state of Amazonas between 2007 and 2017 and the type of care that indigenous children in the municipality of Humaitá - AM receive. The guiding question came from the following problem: what are the shortcomings of indigenous children enrolled in village schools and how are they addressed? To elucidate our objectives we are guided by the qualitative approach of the case study research. For data construction, we conducted a bibliographic research and data analysis of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) as well as interviewing the coordinator of indigenous school education of the Municipal Secretariat of Education to analyze the care for people with disabilities in indigenous villages of the municipality of Humaitá. The research in question was based on current legislation and various studies Jannuzzi (1992) Mazzotta (2005) Ferreira (2001) Sá (2014) among others. The investigation revealed that the interface between indigenous education and special education in legislation is recent in Brazil and that there has been a significant growth in the number of indigenous students with disabilities enrolled in indigenous schools in the state of Amazonas. However with regard to specialized care is still precarious. Este trabalho aborda a temática da Educação Especial e Educação Indígena. A investigação objetivou mapear o número de alunos indígenas com deficiência matriculados nas escolas do Estado do Amazonas entre os anos de 2007 e 2017 e o tipo de atendimento que as crianças indígenas do município de Humaitá – AM recebem. A questão norteadora partiu da seguinte problemática: quais as deficiências apresentam as crianças indígenas matriculadas nas escolas das aldeias e como estas são atendidas? Para elucidar nossos objetivos nos guiamos pela abordagem qualitativa de pesquisa, do tipo estudo de caso. Para construção dos dados, realizamos uma pesquisa bibliográfica e análise de dados do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) como também entrevistamos a coordenadora da educação escolar indígena da Secretaria Municipal de Educação para analisar o atendimento destinado as pessoas com deficiências nas aldeias indígenas do município de Humaitá. A pesquisa em questão foi fundamentada na legislação vigente e nos diversos estudos de Azevedo (1996), Carvalho (2007), Gil (2002), Barroco (2008), Brasil (2008), Ferreira (2001), Honora e Frizanco (2008) Jannuzzi (1992) Mazzotta (2005), Kidney (1977), Klinta (2001), Marchesi (1996), Sá (2014) e Saviani (2000) entre outros. A investigação revelou que a deficiência intelectual possui o maior quantitativo de matrículas nas aldeias e a interface entre Educação Indígena e Educação Especial na legislação é recente no Brasil e que houve um crescimento significativo do número de alunos indígenas com deficiência matriculados nas escolas indígenas no Estado do Amazonas. No entanto no que se refere ao atendimento especializado ainda é precário. 5 Sim 2020-01-10T18:08:59Z 2019-12-19 2020-01-10T18:08:59Z 2019-12-19 Trabalho de Conclusão de Curso MARTINS, Jaqueline da Silva. O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico. 2019. 59 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5727 por Acesso Aberto Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente Humaitá Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação escolar indígena
Educação inclusiva
Mapeamento
INEP
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Índios - Educação
Educação especial - Amazonas (Estado)
spellingShingle Educação escolar indígena
Educação inclusiva
Mapeamento
INEP
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Índios - Educação
Educação especial - Amazonas (Estado)
Martins, Jaqueline da Silva
O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
topic_facet Educação escolar indígena
Educação inclusiva
Mapeamento
INEP
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Índios - Educação
Educação especial - Amazonas (Estado)
description This paper addresses the theme of special education and indigenous education. The research aimed to map the number of indigenous students with disabilities enrolled in schools in the state of Amazonas between 2007 and 2017 and the type of care that indigenous children in the municipality of Humaitá - AM receive. The guiding question came from the following problem: what are the shortcomings of indigenous children enrolled in village schools and how are they addressed? To elucidate our objectives we are guided by the qualitative approach of the case study research. For data construction, we conducted a bibliographic research and data analysis of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) as well as interviewing the coordinator of indigenous school education of the Municipal Secretariat of Education to analyze the care for people with disabilities in indigenous villages of the municipality of Humaitá. The research in question was based on current legislation and various studies Jannuzzi (1992) Mazzotta (2005) Ferreira (2001) Sá (2014) among others. The investigation revealed that the interface between indigenous education and special education in legislation is recent in Brazil and that there has been a significant growth in the number of indigenous students with disabilities enrolled in indigenous schools in the state of Amazonas. However with regard to specialized care is still precarious.
author_additional Medeiros, Adriana Francisca de
author_additionalStr Medeiros, Adriana Francisca de
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Martins, Jaqueline da Silva
title O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
title_short O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
title_full O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
title_fullStr O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
title_full_unstemmed O aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
title_sort o aluno indígena e a educação especial: um estudo do contexto amazônico
publisher Brasil
publishDate 2020
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5727
_version_ 1831969744829284352
score 11.753896