/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM
This course completion work was developed within the scope of the Pedagogy course at UFAM/IEAA, whose objective was to analyze the possible impacts of reading on the performance of the IDEB-Basic Education Development Index, from the early years in some public schools in the municipality. of Humaita...
Autor principal: | Santos, Gino Vieira dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5939 |
id |
oai:localhost:prefix-5939 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-59392025-03-10T20:28:17Z A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM Santos, Gino Vieira dos Alves, Maria Isabel Alonso http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 Alencar, Simône de Oliveira http://lattes.cnpq.br/7794947874682417 Alves, Rozane Alonso http://lattes.cnpq.br/7271103372811887 https://orcid.org/0000-0002-2960-1200 https://orcid.org/0000-0002-2960-1200 https://orcid.org/0000-0001-7751-0680 https://orcid.org/0000-0001-7751-0680 https://orcid.org/0000-0003-1401-5556 Leitura Avaliação Externa Ranqueamento IDEB CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação Básica Qualidade do ensino Ensino e aprendizagem Incentivo à leitura This course completion work was developed within the scope of the Pedagogy course at UFAM/IEAA, whose objective was to analyze the possible impacts of reading on the performance of the IDEB-Basic Education Development Index, from the early years in some public schools in the municipality. of Humaita-AM. The problem arose from some previous studies and projects, including the PIBIC of 2019/2020, when we investigated the possible relationship between reading and the impacts of IDEB on municipal public schools. The research took place through official data surveys from INEP-National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, which present the ranking of quality of school education in the Brazilian context, in which the classification of schools appears, in addition to official data from INEP , online questionnaires were conducted (via Google form) with teachers who work in schools ranked as the highest and lowest IDEB in the municipality in order to verify the relationship between reading and the results obtained by the school in external evaluations. Thus, the research was developed from four topics: In the first topic, a retrospective of my memories in relation to my academic performance is presented in locus, where I present the experiences acquired in basic, elementary, secondary and higher education. This experience presents, in parts, my phases and real difficulties as a student, while acting in the classroom/, until I am literate by the teacher (a). In the second topic, reading and IDEB in school learning contexts are highlighted. The third topic deals with the paths that were used to carry out this study. The last topic comes to reflect on the reading and its possible impacts on IDEB's performance in the early years. It presents the results, pointing out that reading has been a determining factor in the high and low rates in external assessments in the two schools investigated. O presente trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvido no âmbito do curso de Pedagogia da UFAM/IEAA, cujo objetivo foi analisar os possíveis impactos da leitura no rendimento do IDEB-Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, dos anos iniciais em algumas escolas públicas do Município de Humaitá-AM. A problemática surgiu a partir de alguns estudos e projetos anteriores, inclusive do PIBIC de 2019/2020, momento em que investigamos a possível relação da leitura nos impactos do IDEB nas escolas públicas municipais. A pesquisa ocorreu por meio de levantamentos de dados oficiais do INEP-Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, que apresentam o ranqueamento de qualidade da educação escolar no contexto brasileiro, no qual aparecem a classificação das escolas, além dos dados oficiais do INEP, foram realizados questionários online (via formulário Google) com professores/as que atuam nas escolas ranqueadas como maior e menor IDEB no município a fim de verificar a relação da leitura com os resultados obtidos pela escola nas avaliações externas. No texto apresento um retrospecto das minhas memórias em relação ao meu rendimento escolar, onde apresento as experiências adquiridas na educação básica, fundamental, médio e ensino superior. Essa vivência apresento por partes as minhas fases e reais dificuldades em quanto aluno, durante atuação em sala de aula/, até ser alfabetizado pelo professor (a). também destaco a leitura e IDEB nos contextos de aprendizagem escolar. Sobre a leitura e seus possíveis impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais, os resultados apontam que a leitura tem sido um fator determinante nos altos e baixos índices nas avaliações externas nas duas escolas investigadas. 1 Não 2021-08-09T18:11:37Z 2021-08-07 2021-08-09T18:11:37Z 2021-07-01 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5939 por ANDRADE, Maria das Graças Aires de Medeiros. Da compreensão à interpretação do IDEB para aferir a qualidade da educação nos anos iniciais do ensino fundamental: estudo de caso no Município de Araguaína – Tocantins. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Tocantins, Campus Universitário de Palmas-To. Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação, 2019. BRASIL. Ministério da Educação. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - IDEB. Disponível: <https://wwwportal.inep.gov.br/wueb/guest/ideb. BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Média e Tecnologia. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, 1997. BENIGNA, Villas Boas, Conversas Sobre Avaliação. 1ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2019. CURY, Augusto Jorge, Nunca Desista dos Seus Sonhos.- Rio de Janeiro: Sextante, 2004. ESTEBAN, Maria Teresa (org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5ª ed. Rio de janeiro: DP&A, 2003. FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989. HOFFMANN, Jussara, Avaliar: respeitar primeiro, educar depois. 5 ed. Porto Alegre: Mediação, 2019. HADJI, C. (1994). A avaliação, regras do jogo: Das intenções aos instrumentos. Porto: Porto Ed. LAJOLO, Marisa. A formação do leitor no Brasil. São Paulo: Ática, 1996. LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 6ª edição, São Paulo, SP: Editora Cortez, 1997. LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011. LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar. 18. ed. – São Paulo: Cortez, 2006. LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. 2ª edição. MARIA, Luzia de. Leitura e colheita: Livros, leitura e formação de leitores. Petrópolis: Vozes, 2002. MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. Coleção Primeiros Passos. 14. ed. São Paulo: Brasiliense, 1992. OLIVEIRA, M. Como fazer Pesquisa Qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. POPHAM, W.J. (2008). Transformative assessment. Alexandria: ASCD. SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. Jan /Fev /Mar /Abr, Nº 25, 2004. SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. 3ª Edição, Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação: concepção dialética- libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad, 1995. Acesso Aberto Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá-AM Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Leitura Avaliação Externa Ranqueamento IDEB CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação Básica Qualidade do ensino Ensino e aprendizagem Incentivo à leitura |
spellingShingle |
Leitura Avaliação Externa Ranqueamento IDEB CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação Básica Qualidade do ensino Ensino e aprendizagem Incentivo à leitura Santos, Gino Vieira dos A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM |
topic_facet |
Leitura Avaliação Externa Ranqueamento IDEB CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Educação Básica Qualidade do ensino Ensino e aprendizagem Incentivo à leitura |
description |
This course completion work was developed within the scope of the Pedagogy course at UFAM/IEAA, whose objective was to analyze the possible impacts of reading on the performance of the IDEB-Basic Education Development Index, from the early years in some public schools in the municipality. of Humaita-AM. The problem arose from some previous studies and projects, including the PIBIC of 2019/2020, when we investigated the possible relationship between reading and the impacts of IDEB on municipal public schools. The research took place through official data surveys from INEP-National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, which present the ranking of quality of school education in the Brazilian context, in which the classification of schools appears, in addition to official data from INEP , online questionnaires were conducted (via Google form) with teachers who work in schools ranked as the highest and lowest IDEB in the municipality in order to verify the relationship between reading and the results obtained by the school in external evaluations. Thus, the research was developed from four topics: In the first topic, a retrospective of my memories in relation to my academic performance is presented in locus, where I present the experiences acquired in basic, elementary, secondary and higher education. This experience presents, in parts, my phases and real difficulties as a student, while acting in the classroom/, until I am literate by the teacher (a). In the second topic, reading and IDEB in school learning contexts are highlighted. The third topic deals with the paths that were used to carry out this study. The last topic comes to reflect on the reading and its possible impacts on IDEB's performance in the early years. It presents the results, pointing out that reading has been a determining factor in the high and low rates in external assessments in the two schools investigated. |
author_additional |
Alves, Maria Isabel Alonso |
author_additionalStr |
Alves, Maria Isabel Alonso |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Santos, Gino Vieira dos |
title |
A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM |
title_short |
A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM |
title_full |
A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM |
title_fullStr |
A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM |
title_full_unstemmed |
A leitura e seus impactos no rendimento do IDEB dos anos iniciais em Humaitá/AM |
title_sort |
leitura e seus impactos no rendimento do ideb dos anos iniciais em humaitá/am |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2021 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5939 |
_version_ |
1831969778441388032 |
score |
11.755432 |