Trabalho de Conclusão de Curso

Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar

In the last two years, the education system has been suffering as a result of the COVID-19 pandemic, the school library was one of the sectors to be affected by this rapid change, therefore, having to adapt in the best way not to completely paralyze its students. services. It is extremely important...

ver descrição completa

Autor principal: Azevedo, Sabrina Pinheiro
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6086
id oai:localhost:prefix-6086
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-60862025-03-10T20:38:27Z Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar Adequacy of the library of the Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste in times of pandemic: the role of the school librarian Adecuación de la biblioteca del Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste en tiempos de pandemia: el papel del bibliotecario escolar Azevedo, Sabrina Pinheiro Bessa, Amanda de Queiroz http://lattes.cnpq.br/5877639279256994 Borges, Vanusa Jardim http://lattes.cnpq.br/1849984671051692 Trindade, Thais Lima http://lattes.cnpq.br/8446043708647058 https://orcid.org/0000-0002-0372-4245 Pandemia da COVID-19 Biblioteca escolar Papel do bibliotecário escolar CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA Bibliotecas escolares Bibliotecários de escolas Bibliotecas - Serviço de referência In the last two years, the education system has been suffering as a result of the COVID-19 pandemic, the school library was one of the sectors to be affected by this rapid change, therefore, having to adapt in the best way not to completely paralyze its students. services. It is extremely important to analyze that the School Library is the essential factor in the teaching and learning of students. The present work has as general objective to examine the role played by the librarian in the adequacy of the services offered by the Library of the Federal Institute of Amazonas - Campus Zona Leste, during the pandemic resulting from COVID-19, with this four more specific objectives were elaborated with the function of develop the research, namely: identify how the activities that aim to promote reading are developed; verify how actions that encourage school research are carried out; mention how the practices related to cultural actions are developed and describe how the collaborative work between librarian and teacher is established in the school library. The research is characterized as a field study, of a qualitative nature, having as its universe the Library of the Federal Institute of Amazonas and as the subjects or participants of the research, the librarians of this institution. The data collection instrument was elaborated from a script to carry out a semi-structured interview with the librarians, where the process of adapting their services was analyzed during the suspension of classroom activities. From the content analysis obtained by the interview, it was found that the librarians had difficulties in adapting some of the library projects to the remote format, leaving only basic services in functionality. With the results obtained, it is concluded that due to the COVID-19 pandemic, there were difficulties on the part of the institution's library in adapting its services and projects due to the suspension of school activities. Nos últimos dois anos, o sistema de ensino vem sofrendo em consequência a pandemia da COVID-19, a biblioteca escolar foi um dos setores a ser atingida por essa rápida mudança, sendo assim, tendo que se adaptar da melhor forma para não paralisar completamente seus serviços. É de suma importância analisar que a Biblioteca Escolar é o fator essencial de ensino e aprendizagem dos alunos. O presente trabalho tem como objetivo geral examinar o papel desempenhado pelo bibliotecário na adequação dos serviços ofertados pela Biblioteca do Instituto Federal do Amazonas – Campus Zona Leste, durante a pandemia decorrente da COVID-19, com isso foram elaborados mais quatro objetivos específicos com função de desenvolver a pesquisa, sendo elas: identificar como as atividades que visam promover a leitura são desenvolvidas; verificar de que forma as ações que incentivam a pesquisa escolar são realizadas; citar como são desenvolvidas as práticas que dizem respeito às ações culturais e descrever como se estabelece o trabalho colaborativo entre bibliotecário e professor na biblioteca escolar. A pesquisa é caracterizada como um estudo de campo, de natureza qualitativa, tendo como universo a Biblioteca do Instituto Federal do Amazonas e como os sujeitos ou participantes da pesquisa, os bibliotecários dessa instituição. O instrumento de coleta de dados foi elaborado a partir de um roteiro para realização de uma entrevista semiestruturada com os bibliotecários, onde foram analisados como foi o processo de adaptação de seus serviços durante a suspenção das atividades escolares presenciais. A partir da análise de conteúdo obtida pela entrevista, constatou-se que os bibliotecários tiveram dificuldades em adaptar alguns dos projetos da biblioteca para o formato remoto, deixando apenas serviços básicos em funcionalidade. Com os resultados obtidos, conclui-se que em decorrência à pandemia da COVID-19, houve dificuldades por parte da biblioteca da instituição em adaptar seus serviços e projetos por razão da suspensão de atividades escolares. 1 Não 2022-01-25T02:35:35Z 2022-01-24 2022-01-25T02:35:35Z 2021-12-03 Trabalho de Conclusão de Curso AZEVEDO, Sabrina Pinheiro. Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2021. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6086 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. Brasil FIC - Faculdade de Informação e Comunicação Manaus (AM) Biblioteconomia -- Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Pandemia da COVID-19
Biblioteca escolar
Papel do bibliotecário escolar
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
Bibliotecas escolares
Bibliotecários de escolas
Bibliotecas - Serviço de referência
spellingShingle Pandemia da COVID-19
Biblioteca escolar
Papel do bibliotecário escolar
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
Bibliotecas escolares
Bibliotecários de escolas
Bibliotecas - Serviço de referência
Azevedo, Sabrina Pinheiro
Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
topic_facet Pandemia da COVID-19
Biblioteca escolar
Papel do bibliotecário escolar
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
Bibliotecas escolares
Bibliotecários de escolas
Bibliotecas - Serviço de referência
description In the last two years, the education system has been suffering as a result of the COVID-19 pandemic, the school library was one of the sectors to be affected by this rapid change, therefore, having to adapt in the best way not to completely paralyze its students. services. It is extremely important to analyze that the School Library is the essential factor in the teaching and learning of students. The present work has as general objective to examine the role played by the librarian in the adequacy of the services offered by the Library of the Federal Institute of Amazonas - Campus Zona Leste, during the pandemic resulting from COVID-19, with this four more specific objectives were elaborated with the function of develop the research, namely: identify how the activities that aim to promote reading are developed; verify how actions that encourage school research are carried out; mention how the practices related to cultural actions are developed and describe how the collaborative work between librarian and teacher is established in the school library. The research is characterized as a field study, of a qualitative nature, having as its universe the Library of the Federal Institute of Amazonas and as the subjects or participants of the research, the librarians of this institution. The data collection instrument was elaborated from a script to carry out a semi-structured interview with the librarians, where the process of adapting their services was analyzed during the suspension of classroom activities. From the content analysis obtained by the interview, it was found that the librarians had difficulties in adapting some of the library projects to the remote format, leaving only basic services in functionality. With the results obtained, it is concluded that due to the COVID-19 pandemic, there were difficulties on the part of the institution's library in adapting its services and projects due to the suspension of school activities.
author_additional Bessa, Amanda de Queiroz
author_additionalStr Bessa, Amanda de Queiroz
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Azevedo, Sabrina Pinheiro
title Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
title_short Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
title_full Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
title_fullStr Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
title_full_unstemmed Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
title_sort adequação da biblioteca do instituto federal do amazonas - campus zona leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6086
_version_ 1831969803249647616
score 11.753735