Trabalho de Conclusão de Curso

A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM

The text refers to research of Completion Work of this Course that aimed to understand the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) from the perspective of supervising teachers of basic education schools in the municipality of Humaitá - AM, in order to contribute to the t...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Crisna Pereira dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6200
id oai:localhost:prefix-6200
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-62002025-03-10T20:48:11Z A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM The vision of basic education teachers in relation to Pibid in schools in Humaitá-AM Santos, Crisna Pereira dos Costa, Rúbia Darivanda da Silva http://lattes.cnpq.br/1713759904306469 Coelho, Euricléia Gomes http://lattes.cnpq.br/9676625497804575 Cavalcanti, João Henrique Frota http://lattes.cnpq.br/5598971592340902 Pibid Perspectivas Perspectives Professores Teachers Ensino Teaching CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Professores - Formação The text refers to research of Completion Work of this Course that aimed to understand the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) from the perspective of supervising teachers of basic education schools in the municipality of Humaitá - AM, in order to contribute to the teaching professionalization of future teachers and with the actions of Pibid in public schools. This is qualitative and of a narrative nature, for research and the investigation data of the research means of realization with the thematic identification areas, to which the subjects of action, the Pibid relationship and the Characterization of the Program's actions at school. The Google platform was sent to teachers by the Forms pandemic, due to the distance regulated by the Research Ethics Committee, caused by the covid-19 pandemic. The analysis and analysis of the information were supported by Textual Discursiva. The results offer several times in their careers, the teachers participated in the Program, as well as the main activities developed by Pibidianos, as well as their importance and contribution in the teaching and learning process in the classrooms. We verified the aspects that will allow us to reflect on what should follow and what attitudes should take into account the activities of the activities, maintaining the link between schools and university. O presente texto refere-se a uma pesquisa de Trabalho de Conclusão de Curso que teve por objetivo de compreender o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) a partir da perspectiva dos professores supervisores das escolas de educação básica do município de Humaitá - AM, a fim de contribuir para a profissionalização docente dos futuros professores e com as ações do Pibid nas escolas públicas. Essa pesquisa é de natureza qualitativa e de caráter narrativo, para a produção dos dados realizamos a investigação por meio de questionários com as temáticas de identificação das áreas em que o Pibid atua, a trajetória dos sujeitos da pesquisa, a relação do professor-Pibid e a caracterização das ações do Programa na escola. O questionário foi enviado aos professores pela plataforma Google Forms, devido ao distanciamento regulamentado pelo Comitê de Ética em Pesquisa, atitude ocasionada pela pandemia da covid-19. As análises e discussões das informações foram respaldadas pela Análise Textual Discursiva. Os resultados obtidos apresentam quantas vezes em suas carreiras, os professores participaram do Programa, assim como as principais atividades desenvolvidas pelos pibidianos, bem como sua importância e contribuição no processo de ensino e aprendizagem nas salas de aula. Verificamos os aspectos que permitiram refletir sobre quais ações devem continuar e quais atitudes os licenciandos devem adotar diante dos desenvolvimentos das atividades, mantendo o vínculo entre escolas e universidade. 1 Não 2022-05-10T03:57:13Z 2022-05-09 2022-05-10T03:57:13Z 2022-04-20 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6200 por Acesso Aberto Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Pibid
Perspectivas
Perspectives
Professores
Teachers
Ensino
Teaching
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores - Formação
spellingShingle Pibid
Perspectivas
Perspectives
Professores
Teachers
Ensino
Teaching
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores - Formação
Santos, Crisna Pereira dos
A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM
topic_facet Pibid
Perspectivas
Perspectives
Professores
Teachers
Ensino
Teaching
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Professores - Formação
description The text refers to research of Completion Work of this Course that aimed to understand the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) from the perspective of supervising teachers of basic education schools in the municipality of Humaitá - AM, in order to contribute to the teaching professionalization of future teachers and with the actions of Pibid in public schools. This is qualitative and of a narrative nature, for research and the investigation data of the research means of realization with the thematic identification areas, to which the subjects of action, the Pibid relationship and the Characterization of the Program's actions at school. The Google platform was sent to teachers by the Forms pandemic, due to the distance regulated by the Research Ethics Committee, caused by the covid-19 pandemic. The analysis and analysis of the information were supported by Textual Discursiva. The results offer several times in their careers, the teachers participated in the Program, as well as the main activities developed by Pibidianos, as well as their importance and contribution in the teaching and learning process in the classrooms. We verified the aspects that will allow us to reflect on what should follow and what attitudes should take into account the activities of the activities, maintaining the link between schools and university.
author_additional Costa, Rúbia Darivanda da Silva
author_additionalStr Costa, Rúbia Darivanda da Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Santos, Crisna Pereira dos
title A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM
title_short A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM
title_full A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM
title_fullStr A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM
title_full_unstemmed A visão dos professores da Educação Básica em relação ao Pibid nas escolas de Humaitá-AM
title_sort visão dos professores da educação básica em relação ao pibid nas escolas de humaitá-am
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6200
_version_ 1831969822852775936
score 11.755432