/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2
The mandatory and supervised internships proved to be a great learning opportunity for this undergrad student majoring in Brazilian Sign Language at the Federal University of Amazonas - UFAM, it provided a chance for reflectance on the day-to- day teachings of sign language, on the future field of w...
Autor principal: | Rodrigues, Aphroditte Kareninna Pinto |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6388 |
id |
oai:localhost:prefix-6388 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-63882025-03-10T20:45:10Z Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 Rodrigues, Aphroditte Kareninna Pinto Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da http://lattes.cnpq.br/9444986406284981 Vale, Janderclei da Silva Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos de Estágio supervisionado Supervised internship Libras Libras Regência Teaching LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais The mandatory and supervised internships proved to be a great learning opportunity for this undergrad student majoring in Brazilian Sign Language at the Federal University of Amazonas - UFAM, it provided a chance for reflectance on the day-to- day teachings of sign language, on the future field of work, observing and noting on the necessary changes, while also analyzing the methods of teaching and evaluating the students and furthermore approaching the new reality of remote classes, a consequence of the COVID-19 pandemic. The L1 internship was undertaken on-site at the Filippo Smaldone Institute, during the months of July and August of 2022, in Manaus. In total, three days worth of classes were attended in the eighth and ninth grades which were composed of predominantly deaf students. At the end of the internship this undergrad student was required to teach a class whereupon teaching theories would be practiced while the L2 internship was performed in remote format at the Center for Technological Education of Amazonas - CETAM during the month of October, 2021. Six classes were observed, in an Advanced placement group, using the Google Meet platform. At the end of the internship, this student was also required to present a class in order to test theories. This paper raises questionings on the current schooling of deaf people, points out practices that contradict theories studied during the undergraduate course, as well as the context of teaching Libras as a foreign language. As disciplinas de estágio supervisionado foram oportunidades de grande aprendizado para esta discente do curso de Licenciatura Letras Libras da Universidade Federal do Amazonas - UFAM, proporcionando uma reflexão sobre o cotidiano do ensino da língua de sinais, o futuro campo de trabalho, observando e notando as mudanças necessárias, e analisando, também, as formas e métodos de ensino e avaliação dos alunos além de abordar a nova realidade de ensino remoto, consequência da pandemia da COVID-19. O estágio supervisionado do ensino de L1, em formato presencial, foi realizado no Instituto Filippo Smaldone, durante os meses de julho e agosto do ano civil de 2022, em Manaus. Foram realizadas três observações em turmas do oitavo e nono anos do ensino fundamental 2, com alunos predominantemente surdos. Ao final das observações foi apresentada uma regência onde a discente autora deste relatório poderia pôr em prática ações relacionadas à docência enquanto que o estágio supervisionado do ensino de L2 foi realizado de forma remota no Centro de Educação Tecnológica do Amazonas - CETAM durante o mês de Outubro de 2021. Foram realizadas seis observações em uma turma de nível avançado de LIBRAS, por meio da plataforma de videoconferência Google Meet. Ao final das observações esta discente também apresentou uma Regência onde foi possível pôr em prática as ações relacionadas à docência. Este trabalho traz questionamentos sobre a educação de surdos atual, além de apontar práticas que contrapõem a teoria estudada durante a graduação, assim como o cenário de ensino de Libras como língua estrangeira. 1 Acredito que um resumo no início para sabermos quantos passos vamos ter que passar, porque quando eu achava que tava acabando, vinha mais um "Próximo". Não 2022-09-30T19:39:06Z 2022-09-29 2022-09-30T19:39:06Z 2022-09-15 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6388 por TAVARES, K. C. do Amaral e OLIVEIRA, A. P. P. de. Libras no ensino de inglês mediado pelas novas tecnologias: desafios e possibilidades. Revista Brasileira de Linguística Aplicada [online]. 2014, v. 14, n. 4. pp. 1045-1072. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-639820145631 Acesso em: 27 ago. 2022. Acesso Aberto Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Estágio supervisionado Supervised internship Libras Libras Regência Teaching LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais |
spellingShingle |
Estágio supervisionado Supervised internship Libras Libras Regência Teaching LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais Rodrigues, Aphroditte Kareninna Pinto Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 |
topic_facet |
Estágio supervisionado Supervised internship Libras Libras Regência Teaching LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Lingua brasileira de sinais |
description |
The mandatory and supervised internships proved to be a great learning opportunity for this undergrad student majoring in Brazilian Sign Language at the Federal University of Amazonas - UFAM, it provided a chance for reflectance on the day-to- day teachings of sign language, on the future field of work, observing and noting on the necessary changes, while also analyzing the methods of teaching and evaluating the students and furthermore approaching the new reality of remote classes, a consequence of the COVID-19 pandemic. The L1 internship was undertaken on-site at the Filippo Smaldone Institute, during the months of July and August of 2022, in Manaus. In total, three days worth of classes were attended in the eighth and ninth grades which were composed of predominantly deaf students. At the end of the internship this undergrad student was required to teach a class whereupon teaching theories would be practiced while the L2 internship was performed in remote format at the Center for Technological Education of Amazonas - CETAM during the month of October, 2021. Six classes were observed, in an Advanced placement group, using the Google Meet platform. At the end of the internship, this student was also required to present a class in order to test theories. This paper raises questionings on the current schooling of deaf people, points out practices that contradict theories studied during the undergraduate course, as well as the context of teaching Libras as a foreign language. |
author_additional |
Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da |
author_additionalStr |
Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Rodrigues, Aphroditte Kareninna Pinto |
title |
Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 |
title_short |
Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 |
title_full |
Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 |
title_fullStr |
Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 |
title_full_unstemmed |
Análise de Observação do Ensino de Libras como L1 e L2 |
title_sort |
análise de observação do ensino de libras como l1 e l2 |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6388 |
_version_ |
1831969855138430976 |
score |
11.755432 |