/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM
This research aimed to describe the advances and challenges of autistic children who are in public Early Childhood Education in the city of Parintins-AM. In the methodological course of this investigation, the bibliographic research was used, which followed from the survey of the literature an...
Autor principal: | Costa, Keriane Pereira da |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6412 |
id |
oai:localhost:prefix-6412 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-64122025-03-10T20:46:59Z Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM Costa, Keriane Pereira da Soares, Maria das Graças Pereira http://lattes.cnpq.br/2176422240033123 Pereira, Denilson Diniz Mota, Ana Cristina Educação Infantil Early Childhood Education Inclusão de crianças autistas Inclusion of autistic children Escola pública Public school CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil Crianças autistas - Educação This research aimed to describe the advances and challenges of autistic children who are in public Early Childhood Education in the city of Parintins-AM. In the methodological course of this investigation, the bibliographic research was used, which followed from the survey of the literature and the set of treaties and laws that regulate the inclusion of autistic children in regular schools and the field research. The bibliographic research was followed by a survey of the literature and the set of treaties and laws that regulate the inclusion of autistic children in regular schools. The subjects who participated in the research were: coordinator of inclusive education at SEMED/Parintins-AM, four (4) teachers and one (1) atypical mother. Data were collected from a letter sent to the Coordination of Inclusive Education at SEMED/Parintins, questionnaires applied to teachers and children's parents via email, WhatsApp and a printed questionnaire. The research results indicate that there is a set of national laws and international agreements that guarantee the inclusion of autistic children in regular schools, however their inclusion in public Early Childhood Education requires advances related to the communication and interaction of educators with the children's families; didactic-pedagogical planning and organization of schools; improvements in the infrastructure of educational institutions; acquisition of teaching materials and resources; continuous training of educators, a multidisciplinary team and expansion of multifunctional resource rooms in the Early Childhood Education Centers, in order to guarantee social, intellectual, physical and psychological development for children with Autism Spectrum Disorder (ASD), completing the family's action. It is hoped that this work can contribute to studies related to the inclusion of autistic children in public Early Childhood Education in the perspective of social inclusion and integral development. Esta pesquisa objetivou descrever os avanços e os desafios de crianças autistas que estão na Educação Infantil pública do município de Parintins-AM. No percurso metodológico desta investigação foram utilizadas a pesquisa bibliográfica que se sucedeu a partir do levantamento da literatura e do conjunto de tratados e leis que regulamentam a inclusão de crianças autistas na escola regular e a pesquisa de campo. A pesquisa bibliográfica sucedeu-se a partir do levantamento da literatura e do conjunto de tratados e leis que regulamentam a inclusão de crianças autistas na escola regular. Os sujeitos que participaram da pesquisa foram: coordenador da educação inclusiva da SEMED/Parintins-AM, quatro (4) professores e uma (1) mãe atípica. Os dados foram coletados a partir de uma carta enviada a Coordenação da Educação Inclusiva da SEMED/Parintins, questionários aplicados aos professores e pais das crianças via e-mail, WhatsApp e questionário impresso. Os resultados da pesquisa indicam que há um conjunto de leis nacionais e acordos internacionais que garantem a inclusão das crianças autistas na escola regular, contudo a inclusão destas na Educação Infantil pública requer avanços relacionados a comunicação e interação dos educadores com as famílias das crianças; planejamento e organização didático-pedagógica das escolas; melhorias na infraestrutura das instituições de ensino; aquisição de materiais e recursos didáticos; formação contínua dos educadores, equipe multidisciplinar e ampliação das salas de recursos multifuncionais nos Centros de Educação Infantil, a fim de garantir às crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) o desenvolvimento social, intelectual, físico e psicológico, completando a ação da família. Espera-se que este trabalho possa contribuir com estudos relacionados à inclusão da criança autista na Educação Infantil pública na perspectiva da inclusão social e do desenvolvimento integral. 1 Não 2022-10-04T14:59:37Z 2022-10-03 2022-10-04T14:59:37Z 2022-09-20 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6412 por Acesso Aberto Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação Infantil Early Childhood Education Inclusão de crianças autistas Inclusion of autistic children Escola pública Public school CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil Crianças autistas - Educação |
spellingShingle |
Educação Infantil Early Childhood Education Inclusão de crianças autistas Inclusion of autistic children Escola pública Public school CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil Crianças autistas - Educação Costa, Keriane Pereira da Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM |
topic_facet |
Educação Infantil Early Childhood Education Inclusão de crianças autistas Inclusion of autistic children Escola pública Public school CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação infantil Crianças autistas - Educação |
description |
This research aimed to describe the advances and challenges of autistic children who are in
public Early Childhood Education in the city of Parintins-AM. In the methodological course of
this investigation, the bibliographic research was used, which followed from the survey of the
literature and the set of treaties and laws that regulate the inclusion of autistic children in regular
schools and the field research. The bibliographic research was followed by a survey of the
literature and the set of treaties and laws that regulate the inclusion of autistic children in regular
schools. The subjects who participated in the research were: coordinator of inclusive education
at SEMED/Parintins-AM, four (4) teachers and one (1) atypical mother. Data were collected
from a letter sent to the Coordination of Inclusive Education at SEMED/Parintins,
questionnaires applied to teachers and children's parents via email, WhatsApp and a printed
questionnaire. The research results indicate that there is a set of national laws and international
agreements that guarantee the inclusion of autistic children in regular schools, however their
inclusion in public Early Childhood Education requires advances related to the communication
and interaction of educators with the children's families; didactic-pedagogical planning and
organization of schools; improvements in the infrastructure of educational institutions;
acquisition of teaching materials and resources; continuous training of educators, a
multidisciplinary team and expansion of multifunctional resource rooms in the Early Childhood
Education Centers, in order to guarantee social, intellectual, physical and psychological
development for children with Autism Spectrum Disorder (ASD), completing the family's
action. It is hoped that this work can contribute to studies related to the inclusion of autistic
children in public Early Childhood Education in the perspective of social inclusion and integral
development. |
author_additional |
Soares, Maria das Graças Pereira |
author_additionalStr |
Soares, Maria das Graças Pereira |
format |
Artigo |
author |
Costa, Keriane Pereira da |
title |
Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM |
title_short |
Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM |
title_full |
Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM |
title_fullStr |
Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM |
title_full_unstemmed |
Inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de Parintins-AM |
title_sort |
inclusão de crianças autistas na educação infantil: avanços e desafios da escola pública no município de parintins-am |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6412 |
_version_ |
1831969859248848896 |
score |
11.753735 |