Trabalho de Conclusão de Curso

Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL

Considering the interest of understanding how communicative activities can be practiced in remote teaching, since the social distance made physical interaction between teachers and students impossible during the pandemic of COVID-19, this work deals with speaking practices in the remote teaching of...

ver descrição completa

Autor principal: Sá, Beatriz Sousa de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
ICT
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6807
id oai:localhost:prefix-6807
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-68072023-07-17T14:45:10Z Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL Sá, Beatriz Sousa de Rodrigues, Tatiana Belmonte dos Santos http://lattes.cnpq.br/6410934219970876 Souza, Sérgio Augusto Freire de http://lattes.cnpq.br/1010905812755398 Silva, Sérgio Armstrong Russo da http://lattes.cnpq.br/8533899511410533 Ensino remoto Remote Teaching TIC'S ICT Oralidade em Língua Inglesa English Language Speaking LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Língua inglesa - Ensino via Web Ensino auxiliado por computador Considering the interest of understanding how communicative activities can be practiced in remote teaching, since the social distance made physical interaction between teachers and students impossible during the pandemic of COVID-19, this work deals with speaking practices in the remote teaching of English, with the purpose of investigating how communicative activities were developed by the teacher-scholarship students of the CEL Project, from the Federal University of Amazon. For this purpose, it was also necessary to: a) describe the speaking practices developed and the technologies used; b) investigate the positive and negative results of the remote modality for these activities; and c) describe the teachers' beliefs about the efficiency of communicative practices in teaching English in the remote and face-to-face teaching. For the theoretical basis, books and scientific researches were used, such as Bygate (1987), Harmer (2010), Rao (2019), to address theoretical aspects of the speaking skills; and Santos, Beato, Aragão (2010), Warschauer and Healey (1998), Carvalho and Soares (2020), about the use of technologies in language teaching and oral skills, among other authors. This is a qualitative research with a case study technical procedure, where four teacher-scholarship of the CEL Project answered 5 subjective questions in an online form in the Google Forms platform. All the interviewees have experience in teaching English both face-to-face and remotely. The data collected was submitted to a descriptive-interpretative analysis. At the end of the study, a reflection is made about the integration of technologies in online teaching of speaking. Tendo em vista o interesse de compreender como as atividades comunicativas podem ser trabalhadas no ensino remoto, visto que o distanciamento social impediu a interação física entre professores e alunos durante a pandemia da COVID-19, o presente estudo trata sobre as práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa, com objetivo de investigar como as atividades comunicativas foram desenvolvidas pelos professores-bolsistas do Projeto CEL, da Universidade Federal do Amazonas. Para tanto, ainda foi necessário: a) descrever quais foram as práticas de speaking elaboradas juntamente das tecnologias utilizadas; b) averiguar quais foram os resultados positivos e negativos da modalidade remota para essas atividades; e c) registrar a crença dos professores quanto a eficiência das práticas comunicativas no ensino de inglês nas modalidades remota e presencial. Para embasamento teórico, foram utilizados livros e pesquisas científicas como os de Bygate (1987), Harmer (2010), Rao (2019), para abordar aspectos teóricos sobre a habilidade de speaking; e Santos, Beato, Aragão (2010), Warschauer e Healey (1998), Carvalho e Soares (2020), sobre o uso das tecnologias no ensino de línguas e da habilidade oral, entre outros autores. Realizou-se uma pesquisa de abordagem qualitativa, com procedimento técnico de estudo de caso, onde quatro professores-bolsistas do Projeto CEL responderam 5 perguntas subjetivas em um questionário online na plataforma Google Forms. Todos os entrevistados têm experiência no ensino presencial e remoto de inglês. Os dados coletados foram submetidos a uma análise descritiva-interpretativa. Ao fim do estudo, faz-se uma reflexão quanto a integração das tecnologias no ensino online de speaking. 2 Não 2023-07-17T14:44:53Z 2023-07-17T14:44:53Z 2023-02-27 Trabalho de Conclusão de Curso SÁ, Beatriz Sousa de. Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do Projeto CEL. 2023. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras - Língua e Literarura Inglesa) - Faculdade de Letras - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6807 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Língua e Literatura Inglesa - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Ensino remoto
Remote Teaching
TIC'S
ICT
Oralidade em Língua Inglesa
English Language Speaking
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Língua inglesa - Ensino via Web
Ensino auxiliado por computador
spellingShingle Ensino remoto
Remote Teaching
TIC'S
ICT
Oralidade em Língua Inglesa
English Language Speaking
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Língua inglesa - Ensino via Web
Ensino auxiliado por computador
Sá, Beatriz Sousa de
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
topic_facet Ensino remoto
Remote Teaching
TIC'S
ICT
Oralidade em Língua Inglesa
English Language Speaking
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Língua inglesa - Ensino via Web
Ensino auxiliado por computador
description Considering the interest of understanding how communicative activities can be practiced in remote teaching, since the social distance made physical interaction between teachers and students impossible during the pandemic of COVID-19, this work deals with speaking practices in the remote teaching of English, with the purpose of investigating how communicative activities were developed by the teacher-scholarship students of the CEL Project, from the Federal University of Amazon. For this purpose, it was also necessary to: a) describe the speaking practices developed and the technologies used; b) investigate the positive and negative results of the remote modality for these activities; and c) describe the teachers' beliefs about the efficiency of communicative practices in teaching English in the remote and face-to-face teaching. For the theoretical basis, books and scientific researches were used, such as Bygate (1987), Harmer (2010), Rao (2019), to address theoretical aspects of the speaking skills; and Santos, Beato, Aragão (2010), Warschauer and Healey (1998), Carvalho and Soares (2020), about the use of technologies in language teaching and oral skills, among other authors. This is a qualitative research with a case study technical procedure, where four teacher-scholarship of the CEL Project answered 5 subjective questions in an online form in the Google Forms platform. All the interviewees have experience in teaching English both face-to-face and remotely. The data collected was submitted to a descriptive-interpretative analysis. At the end of the study, a reflection is made about the integration of technologies in online teaching of speaking.
author_additional Rodrigues, Tatiana Belmonte dos Santos
author_additionalStr Rodrigues, Tatiana Belmonte dos Santos
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Sá, Beatriz Sousa de
title Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
title_short Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
title_full Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
title_fullStr Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
title_full_unstemmed Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
title_sort práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto cel
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6807
_version_ 1774266772714684416
score 11.675608