/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL
Considering the interest of understanding how communicative activities can be practiced in remote teaching, since the social distance made physical interaction between teachers and students impossible during the pandemic of COVID-19, this work deals with speaking practices in the remote teaching of...
Autor principal: | Sá, Beatriz Sousa de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6807 |
id |
oai:localhost:prefix-6807 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-68072023-07-17T14:45:10Z Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL Sá, Beatriz Sousa de Rodrigues, Tatiana Belmonte dos Santos http://lattes.cnpq.br/6410934219970876 Souza, Sérgio Augusto Freire de http://lattes.cnpq.br/1010905812755398 Silva, Sérgio Armstrong Russo da http://lattes.cnpq.br/8533899511410533 Ensino remoto Remote Teaching TIC'S ICT Oralidade em Língua Inglesa English Language Speaking LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Língua inglesa - Ensino via Web Ensino auxiliado por computador Considering the interest of understanding how communicative activities can be practiced in remote teaching, since the social distance made physical interaction between teachers and students impossible during the pandemic of COVID-19, this work deals with speaking practices in the remote teaching of English, with the purpose of investigating how communicative activities were developed by the teacher-scholarship students of the CEL Project, from the Federal University of Amazon. For this purpose, it was also necessary to: a) describe the speaking practices developed and the technologies used; b) investigate the positive and negative results of the remote modality for these activities; and c) describe the teachers' beliefs about the efficiency of communicative practices in teaching English in the remote and face-to-face teaching. For the theoretical basis, books and scientific researches were used, such as Bygate (1987), Harmer (2010), Rao (2019), to address theoretical aspects of the speaking skills; and Santos, Beato, Aragão (2010), Warschauer and Healey (1998), Carvalho and Soares (2020), about the use of technologies in language teaching and oral skills, among other authors. This is a qualitative research with a case study technical procedure, where four teacher-scholarship of the CEL Project answered 5 subjective questions in an online form in the Google Forms platform. All the interviewees have experience in teaching English both face-to-face and remotely. The data collected was submitted to a descriptive-interpretative analysis. At the end of the study, a reflection is made about the integration of technologies in online teaching of speaking. Tendo em vista o interesse de compreender como as atividades comunicativas podem ser trabalhadas no ensino remoto, visto que o distanciamento social impediu a interação física entre professores e alunos durante a pandemia da COVID-19, o presente estudo trata sobre as práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa, com objetivo de investigar como as atividades comunicativas foram desenvolvidas pelos professores-bolsistas do Projeto CEL, da Universidade Federal do Amazonas. Para tanto, ainda foi necessário: a) descrever quais foram as práticas de speaking elaboradas juntamente das tecnologias utilizadas; b) averiguar quais foram os resultados positivos e negativos da modalidade remota para essas atividades; e c) registrar a crença dos professores quanto a eficiência das práticas comunicativas no ensino de inglês nas modalidades remota e presencial. Para embasamento teórico, foram utilizados livros e pesquisas científicas como os de Bygate (1987), Harmer (2010), Rao (2019), para abordar aspectos teóricos sobre a habilidade de speaking; e Santos, Beato, Aragão (2010), Warschauer e Healey (1998), Carvalho e Soares (2020), sobre o uso das tecnologias no ensino de línguas e da habilidade oral, entre outros autores. Realizou-se uma pesquisa de abordagem qualitativa, com procedimento técnico de estudo de caso, onde quatro professores-bolsistas do Projeto CEL responderam 5 perguntas subjetivas em um questionário online na plataforma Google Forms. Todos os entrevistados têm experiência no ensino presencial e remoto de inglês. Os dados coletados foram submetidos a uma análise descritiva-interpretativa. Ao fim do estudo, faz-se uma reflexão quanto a integração das tecnologias no ensino online de speaking. 2 Não 2023-07-17T14:44:53Z 2023-07-17T14:44:53Z 2023-02-27 Trabalho de Conclusão de Curso SÁ, Beatriz Sousa de. Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do Projeto CEL. 2023. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras - Língua e Literarura Inglesa) - Faculdade de Letras - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6807 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Língua e Literatura Inglesa - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Ensino remoto Remote Teaching TIC'S ICT Oralidade em Língua Inglesa English Language Speaking LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Língua inglesa - Ensino via Web Ensino auxiliado por computador |
spellingShingle |
Ensino remoto Remote Teaching TIC'S ICT Oralidade em Língua Inglesa English Language Speaking LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Língua inglesa - Ensino via Web Ensino auxiliado por computador Sá, Beatriz Sousa de Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL |
topic_facet |
Ensino remoto Remote Teaching TIC'S ICT Oralidade em Língua Inglesa English Language Speaking LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Língua inglesa - Ensino via Web Ensino auxiliado por computador |
description |
Considering the interest of understanding how communicative activities can be practiced in remote teaching, since the social distance made physical interaction between teachers and students impossible during the pandemic of COVID-19, this work deals with speaking practices in the remote teaching of English, with the purpose of investigating how communicative activities were developed by the teacher-scholarship students of the CEL Project, from the Federal University of Amazon. For this purpose, it was also necessary to: a) describe the speaking practices developed and the technologies used; b) investigate the positive and negative results of the remote modality for these activities; and c) describe the teachers' beliefs about the efficiency of communicative practices in teaching English in the remote and face-to-face teaching. For the theoretical basis, books and scientific researches were used, such as Bygate (1987), Harmer (2010), Rao (2019), to address theoretical aspects of the speaking skills; and Santos, Beato, Aragão (2010), Warschauer and Healey (1998), Carvalho and Soares (2020), about the use of technologies in language teaching and oral skills, among other authors. This is a qualitative research with a case study technical procedure, where four teacher-scholarship of the CEL Project answered 5 subjective questions in an online form in the Google Forms platform. All the interviewees have experience in teaching English both face-to-face and remotely. The data collected was submitted to a descriptive-interpretative analysis. At the end of the study, a reflection is made about the integration of technologies in online teaching of speaking. |
author_additional |
Rodrigues, Tatiana Belmonte dos Santos |
author_additionalStr |
Rodrigues, Tatiana Belmonte dos Santos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Sá, Beatriz Sousa de |
title |
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL |
title_short |
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL |
title_full |
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL |
title_fullStr |
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL |
title_full_unstemmed |
Práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto CEL |
title_sort |
práticas de speaking no ensino remoto de língua inglesa: um estudo sob a perspectiva dos professores-bolsistas do projeto cel |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6807 |
_version_ |
1774266772714684416 |
score |
11.675608 |