Artigo

A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil

In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, a...

ver descrição completa

Autor principal: Ferreira, Mirian Karina Brito
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993
id oai:localhost:prefix-6993
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-69932023-10-04T13:31:05Z A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil Ferreira, Mirian Karina Brito Belém, Maria de Jesus Campos de Souza http://lattes.cnpq.br/5209162424763641 Cavalcanti, Francisca Maria Coelho Educação Infantil Early Childhood Education Contação de história Elementos didáticos/pedagógicos Aprendizagem e leitura Storytelling Didactic/pedagogical elements Learning and reading CIENCIAS HUMANAS Incentivo à leitura Crianças - Livros e leitura In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution. Neste estudo intitulado de “A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil” a finalidade é compreender quais são os principais elementos didáticos-pedagógicos que podem contribuir para despertar o interesse da criança pela leitura através da contação de histórias na Educação Infantil. Isso porque, nessa etapa, a oralidade é evidente em todos os momentos na aprendizagem da criança, fortalecendo a comunicação e a voz das crianças pequenas, o que é benéfico nas mais diversas situações sociais. As escolas são um ambiente onde as crianças se envolvem socialmente e ganham influências para sua educação ao longo de seus primeiros anos. Na pesquisa de campo em um Centro Municipal de Educação Infantil, a coleta de dados deste estudo se deu por meio de entrevista semiestruturada com o professor da sala de referência e a observação participante das atividades envolvendo contação de história em uma turma com crianças de 4 e 5 anos de idade, também sendo feita a análise documental do Projeto Político e Pedagógico da instituição. 1 Não 2023-10-04T13:30:35Z 2023-10-04T13:30:35Z 2023-06-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação Infantil
Early Childhood Education
Contação de história
Elementos didáticos/pedagógicos
Aprendizagem e leitura
Storytelling
Didactic/pedagogical elements
Learning and reading
CIENCIAS HUMANAS
Incentivo à leitura
Crianças - Livros e leitura
spellingShingle Educação Infantil
Early Childhood Education
Contação de história
Elementos didáticos/pedagógicos
Aprendizagem e leitura
Storytelling
Didactic/pedagogical elements
Learning and reading
CIENCIAS HUMANAS
Incentivo à leitura
Crianças - Livros e leitura
Ferreira, Mirian Karina Brito
A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
topic_facet Educação Infantil
Early Childhood Education
Contação de história
Elementos didáticos/pedagógicos
Aprendizagem e leitura
Storytelling
Didactic/pedagogical elements
Learning and reading
CIENCIAS HUMANAS
Incentivo à leitura
Crianças - Livros e leitura
description In this study entitled "Storytelling and reading encouragement in Early Childhood Education" the purpose is to understand what are the main didactic-pedagogical elements that can contribute to arouse the child's interest in reading through storytelling in Early Childhood Education. That's because, at this stage, the orality is evident at all times in the child's learning, strengthening communication and the voice of young children, which is beneficial in the most several social situations. Schools are an environment where children are socially involved and gain influences for their education throughout their early years. In field research at a County Center for Early Childhood Education, data collection for this study took place through a semi-structured interview with the reference room teacher and participant observation of activities involving storytelling in a class aged 4 and 5 years old, also being made the documental analysis of the Political and Pedagogical Project of the institution.
author_additional Belém, Maria de Jesus Campos de Souza
author_additionalStr Belém, Maria de Jesus Campos de Souza
format Artigo
author Ferreira, Mirian Karina Brito
title A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_short A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_full A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_fullStr A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_full_unstemmed A contação de história e o incentivo à leitura na Educação Infantil
title_sort contação de história e o incentivo à leitura na educação infantil
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6993
_version_ 1778978022570852352
score 11.653393