Artigo

A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo

This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Bar...

ver descrição completa

Autor principal: Souza, Aline dos Santos
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108
id oai:localhost:prefix-7108
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-71082025-03-10T20:57:59Z A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo Souza, Aline dos Santos Soares, Maria das Graças Pereira http://lattes.cnpq.br/2176422240033123 Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8874787175007937 Albarado, Edilson da Costa http://lattes.cnpq.br/4984362527208200 Linguagem musical Práticas alfabetizadoras Alfabetização na escola do campo Educação do Campo Amazônia CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação rural - Barreirinha (AM) Música - Instrução e estudo Música na educação This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside. Esta pesquisa de abordagem qualitativa tem por finalidade analisar a contribuição da linguagem musical nas práticas alfabetizadoras de uma escola do Campo do município de Barreirinha-AM. A pesquisa de campo foi realizada em uma escola pública localizada no Distrito Terra Preta do Limão, município de Barreirinha – AM, e a coleta dos dados ocorreu em duas turmas dos anos iniciais do Ensino Fundamental (ciclo de alfabetização) por meio da observação participante e roda de conversa com os educadores. Os resultados do estudo revelam que a música é um gênero textual do campo artístico - literário, que tem os mais diversos significados nas manifestações culturais, por isso essa linguagem nos processos de alfabetização/letramentos da escola do campo é imprescindível, porque propicia aos alfabetizandos interesse, concentração, percepção, comunicação, ativação da memória, pois o som, o ritmo, a melodia, a harmonia e as letras das músicas são aspectos importantes para o desenvolvimento cognitivo, motor e linguístico dos educandos, também contribui para valorizar e articular os saberes locais, as experiências socioculturais e a interação social das crianças do Campo. 4 Sim 2023-10-23T14:13:02Z 2023-10-23T14:13:02Z 2023-06-27 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo SOUZA, Aline dos Santos. A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo. 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108 por Acesso Aberto Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Linguagem musical
Práticas alfabetizadoras
Alfabetização na escola do campo
Educação do Campo
Amazônia
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação rural - Barreirinha (AM)
Música - Instrução e estudo
Música na educação
spellingShingle Linguagem musical
Práticas alfabetizadoras
Alfabetização na escola do campo
Educação do Campo
Amazônia
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação rural - Barreirinha (AM)
Música - Instrução e estudo
Música na educação
Souza, Aline dos Santos
A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
topic_facet Linguagem musical
Práticas alfabetizadoras
Alfabetização na escola do campo
Educação do Campo
Amazônia
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação rural - Barreirinha (AM)
Música - Instrução e estudo
Música na educação
description This research with a qualitative approach aims to analyze the contribution of musical language in literacy practices in a rural school in the municipality of Barreirinha-AM. The field research was carried out in a public school located in the Terra Preta do Limão District, in the municipality of Barreirinha - AM, and data collection took place in two classes in the early years of Elementary School (literacy cycle) through participant observation and conversation wheel with educators. The results of the study reveal that music is a textual genre of the artistic-literary field, which has the most diverse meanings in cultural manifestations, that is why this language in the literacy/literacy processes of the rural school is essential, because it gives the literacy students an interest , concentration, perception, communication, memory activation, as the sound, rhythm, melody, harmony and lyrics of songs are important aspects for the cognitive, motor and linguistic development of students, it also contributes to valuing and articulating knowledge locations, socio-cultural experiences and social interaction of children in the countryside.
author_additional Soares, Maria das Graças Pereira
author_additionalStr Soares, Maria das Graças Pereira
format Artigo
author Souza, Aline dos Santos
title A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_short A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_full A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_fullStr A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_full_unstemmed A linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da Educação do Campo
title_sort linguagem musical nas práticas alfabetizadoras da educação do campo
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7108
_version_ 1831969975954309120
score 11.755432