/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista
The objective of the research is to understand a management in early childhood education more democratic and quality aimed at children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study was based on the main theorists such as: Cunha (2020), Libâneo (2002), Mantoan and Santos (2010), Paro (2017), Romão...
Autor principal: | Mendonça, Luana Paz |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7186 |
id |
oai:localhost:prefix-7186 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-71862025-03-10T21:10:32Z Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista Mendonça, Luana Paz Nogueira, Jocélia Barbosa http://lattes.cnpq.br/0459825752592236 Silva, Maria Rita Santos da http://lattes.cnpq.br/0988781461851620 Gestão democrática Autismo Educação infantil Educação inclusiva CIENCIAS HUMANAS Transtornos do espectro autista Educação inclusiva The objective of the research is to understand a management in early childhood education more democratic and quality aimed at children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study was based on the main theorists such as: Cunha (2020), Libâneo (2002), Mantoan and Santos (2010), Paro (2017), Romão (1997), Sassaki (1997), Schmidt (2013). The research is a bibliographic research with a qualitative approach. The research was based on the following databases: Scielo, Portal da Capes, Repositories of Public and Private Universities, Scopus and google scholar. The collection of the UFAM library was also consulted. The Federal Constitution was a milestone for public inclusion policies, thus opening space for the creation of social inclusion policies. The school management when it involves atypical students go through a modification, in order to make a quality management that includes all, before that it becomes challenging to analyze strategies, verify the specificities of each student, their reality, because of this the role the manager is indispensable for all these challenges to be effective, it is he who guides, Coordinates and evaluates the progress of the school's pedagogical work. Finally, it is also considered important the interest of the institutions so that they can improve their pedagogical practices, aiming at an inclusive and democratic school that seek forms of joint intervention, fully performing in its mediating character, assuming in an egalitarian way to meet the needs of each student. O objetivo da pesquisa é compreender uma gestão na educação infantil mais democrática e de qualidade voltada para crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). O estudo teve como base os principais teóricos tais como: Cunha (2020), Libâneo (2002), Mantoan e Santos (2010), Paro (2017), Romão (1997), Sassaki(1997),Schmidt (2013). A pesquisa trata-se de uma pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa. A e teve como consulta as seguintes bases de dados: Scielo, Portal da Capes, Repositórios de Universidades Públicas e Privadas, Scopus e google scholar. Foram consultados também acervo da biblioteca da UFAM. A Constituição Federal foi um marco para as políticas públicas de inclusão, abrindo assim espaço para a criação de políticas de inclusão social. A gestão escolar quando envolve alunos atípicos passam por uma modificação, com o intuito de fazer uma gestão de qualidade quem inclua todos, diante disso se torna desafiador analisar estratégias, verificar as especificidades de cada aluno, sua realidade, em razão disso o papel o gestor é indispensável para que todos esses desafios sejam efetivados, é ele que orienta, coordena e avalia o andamento do trabalho pedagógico escola. Enfim, considera-se importante também o interesse das instituições para que possam aprimorar suas práticas pedagógicas, visando uma escola inclusiva e democrática que buscam formas de intervenção conjunta, realizando plenamente em seu caráter mediador, assumindo de forma igualitária para atender as necessidades de cada aluno. 1 Não 2023-11-28T16:12:45Z 2023-11-28T16:12:45Z 2023-06-13 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7186 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Gestão democrática Autismo Educação infantil Educação inclusiva CIENCIAS HUMANAS Transtornos do espectro autista Educação inclusiva |
spellingShingle |
Gestão democrática Autismo Educação infantil Educação inclusiva CIENCIAS HUMANAS Transtornos do espectro autista Educação inclusiva Mendonça, Luana Paz Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista |
topic_facet |
Gestão democrática Autismo Educação infantil Educação inclusiva CIENCIAS HUMANAS Transtornos do espectro autista Educação inclusiva |
description |
The objective of the research is to understand a management in early childhood education more democratic and
quality aimed at children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study was based on the main theorists such
as: Cunha (2020), Libâneo (2002), Mantoan and Santos (2010), Paro (2017), Romão (1997), Sassaki (1997),
Schmidt (2013). The research is a bibliographic research with a qualitative approach. The research was based on
the following databases: Scielo, Portal da Capes, Repositories of Public and Private Universities, Scopus and
google scholar. The collection of the UFAM library was also consulted. The Federal Constitution was a milestone
for public inclusion policies, thus opening space for the creation of social inclusion policies. The school
management when it involves atypical students go through a modification, in order to make a quality management
that includes all, before that it becomes challenging to analyze strategies, verify the specificities of each student,
their reality, because of this the role the manager is indispensable for all these challenges to be effective, it is he
who guides, Coordinates and evaluates the progress of the school's pedagogical work. Finally, it is also considered
important the interest of the institutions so that they can improve their pedagogical practices, aiming at an inclusive
and democratic school that seek forms of joint intervention, fully performing in its mediating character, assuming
in an egalitarian way to meet the needs of each student. |
author_additional |
Nogueira, Jocélia Barbosa |
author_additionalStr |
Nogueira, Jocélia Barbosa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Mendonça, Luana Paz |
title |
Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista |
title_short |
Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista |
title_full |
Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista |
title_fullStr |
Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista |
title_full_unstemmed |
Gestão democrática na educação infantil para crianças com Transtorno do Espectro Autista |
title_sort |
gestão democrática na educação infantil para crianças com transtorno do espectro autista |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7186 |
_version_ |
1831969986194702336 |
score |
11.755432 |