Artigo

Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus

In 2020, we had a Covid-19 pandemic, which affected education in general, as well as the education of the deaf. The bilingual school for the deaf in Manaus was chosen for application and data analysis according to the research theme. This work had the general objective of bringing reflections on the...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Andréia Carvalho dos
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: BRASIL 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7223
id oai:localhost:prefix-7223
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-72232023-12-13T13:59:01Z Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus Santos, Andréia Carvalho dos Gomes, Lívia Martins 2063292368947810 Oliveira, Vanessa Nascimentos dos Santos Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da Libras Bilinguismo Português Tecnologias LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS Lingua brasileira de sinais - Estudo e ensino Surdos - Educação - Ensino via Web Estudantes surdos Ensino via Web In 2020, we had a Covid-19 pandemic, which affected education in general, as well as the education of the deaf. The bilingual school for the deaf in Manaus was chosen for application and data analysis according to the research theme. This work had the general objective of bringing reflections on the effects of the pandemic on the education of the deaf in the selected school (EEACS). And as specific objectives to verify the impacts on their education, understand the role played by the family in this period and investigate what were the strategies used for teaching deaf students in fundamental II. The theoretical foundation permeates public policies in bilingual education for the deaf with specific legislation, the effects of the pandemic in Amazonas, the use of technologies in education, Bilingual Education for the deaf, we highlight the authors (Quadros, 2008; Faria-Nascimento, 2021) , and remote teaching in the Literature Libras course at UFAM in the pandemic period, (Oliveira; Carvalho; Dolzane, 2022). The methodology is a bibliographic review (Lakatos and Marconi, 2003), with a qualitative approach and an exploratory method (GIL, 2002), through standardized interviews (Lodi, 1974). This investigation outline with nine participants, being teachers of the reference school, SEDUC and UFAM. A presentation and discussion of the data analysis of this research was carried out, through clippings of the responses of the preparations according to the theme of this work (Ladd, 2013; Skliar, 2016; Strobel, 2008). This research brings reflections and contributions regarding how classes were at EEACS, during the pandemic and post-pandemic. No ano de 2020, tivemos a pandemia da Covid-19, que afetou a educação de maneira geral, assim também a educação de surdos. A escola bilíngue para surdos em Manaus, foi escolhida para aplicação e análise de dados de acordo com o tema da pesquisa. Este trabalho teve como objetivo geral trazer reflexões sobre os impactos da pandemia na educação de surdos na escola selecionada (EEACS). E como objetivos específicos constatar os impactos na educação dos mesmos, compreender o papel desempenhado pela família nesse período e investigar quais foram as estratégias utilizadas para o ensino dos educandos surdos do fundamental II. A fundamentação teórica perpassa políticas públicas na educação bilíngue de surdos com a legislação específica, os impactos da pandemia no Amazonas, o uso das tecnologias na educação, a Educação Bilíngue de surdos, destacamos as autoras (Quadros, 2008; Faria-Nascimento, 2021), e o ensino remoto no curso de Letras Libras da UFAM no período pandêmico, (Oliveira; Carvalho; Dolzane, 2022). A metodologia é de revisão bibliográfica conforme (Lakatos e Marconi, 2003), com abordagem qualitativa e método exploratório (GIL, 2002), através de entrevistas padronizadas (Lodi, 1974). Esta investigação contou com nove participantes, sendo professores da escola de referência, da SEDUC e UFAM. Foi realizada uma apresentação e discussão das análises de dados desta pesquisa, através de recortes das respostas dos entrevistados de acordo com o tema deste trabalho (Ladd, 2013; Skliar, 2016; Strobel, 2008). Esta pesquisa traz reflexões e contribuições a respeito de como foram as aulas na EEACS, durante a pandemia e pós-pandemia. 1 Não 2023-12-13T13:57:59Z 2023-12-13T13:57:59Z 2023-07-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo SANTOS, Andréia Carvalho dos. Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de Manaus / Andréia Carvalho dos Santos . 2023 33 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Libras)- Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7223 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ BRASIL FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Libras
Bilinguismo
Português
Tecnologias
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
Lingua brasileira de sinais - Estudo e ensino
Surdos - Educação - Ensino via Web
Estudantes surdos
Ensino via Web
spellingShingle Libras
Bilinguismo
Português
Tecnologias
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
Lingua brasileira de sinais - Estudo e ensino
Surdos - Educação - Ensino via Web
Estudantes surdos
Ensino via Web
Santos, Andréia Carvalho dos
Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
topic_facet Libras
Bilinguismo
Português
Tecnologias
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
Lingua brasileira de sinais - Estudo e ensino
Surdos - Educação - Ensino via Web
Estudantes surdos
Ensino via Web
description In 2020, we had a Covid-19 pandemic, which affected education in general, as well as the education of the deaf. The bilingual school for the deaf in Manaus was chosen for application and data analysis according to the research theme. This work had the general objective of bringing reflections on the effects of the pandemic on the education of the deaf in the selected school (EEACS). And as specific objectives to verify the impacts on their education, understand the role played by the family in this period and investigate what were the strategies used for teaching deaf students in fundamental II. The theoretical foundation permeates public policies in bilingual education for the deaf with specific legislation, the effects of the pandemic in Amazonas, the use of technologies in education, Bilingual Education for the deaf, we highlight the authors (Quadros, 2008; Faria-Nascimento, 2021) , and remote teaching in the Literature Libras course at UFAM in the pandemic period, (Oliveira; Carvalho; Dolzane, 2022). The methodology is a bibliographic review (Lakatos and Marconi, 2003), with a qualitative approach and an exploratory method (GIL, 2002), through standardized interviews (Lodi, 1974). This investigation outline with nine participants, being teachers of the reference school, SEDUC and UFAM. A presentation and discussion of the data analysis of this research was carried out, through clippings of the responses of the preparations according to the theme of this work (Ladd, 2013; Skliar, 2016; Strobel, 2008). This research brings reflections and contributions regarding how classes were at EEACS, during the pandemic and post-pandemic.
author_additional Gomes, Lívia Martins
author_additionalStr Gomes, Lívia Martins
format Artigo
author Santos, Andréia Carvalho dos
title Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
title_short Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
title_full Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
title_fullStr Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
title_full_unstemmed Impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
title_sort impactos da pandemia na educação de surdos em uma escola bilíngue pública de manaus
publisher BRASIL
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7223
_version_ 1787225647931719680
score 11.653393