Trabalho de Conclusão de Curso

Construção de Poliedros na Prática

The present work has as its first fruit the application of a novel class of mathematics, as well as offering students a pedagogical practice that is not usually used in expository classes. The construction of polyhedra on the blackboard ends up not being effectively abstracted by the students and th...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, André Antonio Pereira
Outros Autores: Machado, Daniela
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7267
id oai:localhost:prefix-7267
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-72672025-03-10T21:15:08Z Construção de Poliedros na Prática Silva, André Antonio Pereira Machado, Daniela Morera, Dimas Martinez http://lattes.cnpq.br/9474423287192932 Oliveira, Disney Douglas de Lima Marrocos, Marcus Antonio Mendonça Poliedros Geometria Matemática Prática Vértice Aresta CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA The present work has as its first fruit the application of a novel class of mathematics, as well as offering students a pedagogical practice that is not usually used in expository classes. The construction of polyhedra on the blackboard ends up not being effectively abstracted by the students and this causes a high degree of difficulty in high school, such observation can be applied in a real and concrete way, that is, to use low-cost materials for the construction of polyhedra, such as spaghetti noodles and red colored dough by the annatto seed. The general objective of this work is to identify and remedy a difficulty related to the school context, given the daily experiences in the discipline of mathematics, so the purpose is to promote a dynamic and versatile class in order to reduce the difficulty in understanding the spatial geometric shapes, as well as the visualization of the vertices, edges, diagonals, area and volume of the geometric solids, in this way the teaching-learning process will be composed of an active methodology. O presente trabalho tem como primícia a aplicação de uma aula inédita de matemática, assim como oferecer aos alunos uma prática pedagógica que geralmente não é utilizada nas aulas expositivas. A construção de poliedros no quadro negro acaba não sendo efetivamente abstraído pelos discentes e isso ocasiona um elevado grau de dificuldade no ensino médio, tal observação pode ser aplicada de uma forma real e concreta, ou seja, utilizar materiais de baixo custo para a construção de poliedros, tais como macarrão espaguete e massinha colorida vermelha pela semente de urucum. O objetivo geral deste trabalho é identificar e sanar uma dificuldade relacionada ao contexto escolar, diante das experiências cotidianas na disciplina de matemática, sendo assim, o propósito é a promoção de uma aula dinâmica e versátil com o intuito de diminuir a dificuldade na compreensão das formas geométricas espaciais, assim como a visualização dos vértices, arestas, diagonais, área e volume dos sólidos geométricos, desta forma o processo de ensino-aprendizagem será composto por uma metodologia ativa. 3 O manual deveria conter os dados do curso de especialização em matemática e não de ciências biológicas. Sim Não achei o curso de especialização para TCC, ficou como graduação. 2024-01-09T15:52:30Z 2024-01-09T15:52:30Z 2023-10-14 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7267 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Manaus (AM) Especialização em Ensino de Matemática para o Ensino Médio
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Poliedros
Geometria
Matemática
Prática
Vértice
Aresta
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
spellingShingle Poliedros
Geometria
Matemática
Prática
Vértice
Aresta
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Silva, André Antonio Pereira
Construção de Poliedros na Prática
topic_facet Poliedros
Geometria
Matemática
Prática
Vértice
Aresta
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
description The present work has as its first fruit the application of a novel class of mathematics, as well as offering students a pedagogical practice that is not usually used in expository classes. The construction of polyhedra on the blackboard ends up not being effectively abstracted by the students and this causes a high degree of difficulty in high school, such observation can be applied in a real and concrete way, that is, to use low-cost materials for the construction of polyhedra, such as spaghetti noodles and red colored dough by the annatto seed. The general objective of this work is to identify and remedy a difficulty related to the school context, given the daily experiences in the discipline of mathematics, so the purpose is to promote a dynamic and versatile class in order to reduce the difficulty in understanding the spatial geometric shapes, as well as the visualization of the vertices, edges, diagonals, area and volume of the geometric solids, in this way the teaching-learning process will be composed of an active methodology.
author_additional Morera, Dimas Martinez
author_additionalStr Morera, Dimas Martinez
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Silva, André Antonio Pereira
author2 Machado, Daniela
author2Str Machado, Daniela
title Construção de Poliedros na Prática
title_short Construção de Poliedros na Prática
title_full Construção de Poliedros na Prática
title_fullStr Construção de Poliedros na Prática
title_full_unstemmed Construção de Poliedros na Prática
title_sort construção de poliedros na prática
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7267
_version_ 1831970010393739264
score 11.755432