Artigo

Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal

The aim of this study is to analyze the participation of girls in practical classes in the sport of futsal during Physical Education classes. Especially with regard to gender issues, during experiences in the Institutional Teaching Initiation Program (PIBID) in the school environment. Considering th...

ver descrição completa

Autor principal: Pereira, Paloma
Outros Autores: Souza, Edlen Cris dos Santos
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7482
id oai:localhost:prefix-7482
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-74822025-03-10T20:58:25Z Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal Pereira, Paloma Souza, Edlen Cris dos Santos Trindade, Patrícia dos Santos http://lattes.cnpq.br/6392103990726162 Veras, Alana Carolina Costa Brandão, Alex Carneiro Educação física Gênero Futsal Meninas Physical education Gender Futsal Girls CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . The aim of this study is to analyze the participation of girls in practical classes in the sport of futsal during Physical Education classes. Especially with regard to gender issues, during experiences in the Institutional Teaching Initiation Program (PIBID) in the school environment. Considering the place of women in soccer, we sought to collect data in a qualitative way, using a questionnaire containing questions about girls' participation in futsal, their experiences and their inclusion in the sport, and whether there are gender differences in the practice of futsal in the school environment. The study was carried out with 10 girls from the 5th grade classes at the Gentil Belém State School located in the municipality of Parintins, Amazonas. The results show that the students enjoy and practice futsal at school, but face discrimination and prejudice, and there is little interaction between the two. However, outside the school environment, they rarely have the opportunity to practise the sport. The research reveals that teachers separate boys and girls in PE classes, and the preference is for classes to be held separately rather than together. The research showed that the lack of inclusion and unequal treatment were factors that contributed to girls' withdrawal from sport. Este trabalho tem como objetivo analisar a participação de meninas nas aulas práticas do conteúdo esporte, na modalidade futsal, durante as aulas de Educação Física. Sobretudo a respeito das questões sobre gênero, durante as vivências no Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) no ambiente escolar. Considerando a colocação da mulher no futebol, buscamos de forma qualitativa, coletar dados por meio de questionário, contendo perguntas voltadas para a participação das meninas no futsal, as experiências relatas por elas e a inserção delas no esporte, e se existem diferenças de gênero na prática do futsal no ambiente escolar. O estudo foi realizado com 10 meninas das turmas dos 5º anos do ensino fundamental da Escola Estadual Gentil Belém localizada no município de Parintins-Amazonas. Os resultados obtidos mostram que as alunas gostam e praticam futsal na escola, porém enfrentam discriminações e preconceitos, além de haver pouca interação entre ambos. No entanto, fora do ambiente escolar, raramente tem a oportunidade de praticar a modalidade. A pesquisa revela que os professores separam meninos e meninas nas aulas de Educação Física, e a preferência em realizar as aulas é de forma separada e não conjunta. A pesquisa evidenciou que a falta de inclusão e o tratamento desigual foram fatores que contribuem para o afastamento das alunas do esporte. 3 Não 2024-08-05T19:49:27Z 2024-08-05T19:49:27Z 2024-07-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7482 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação física
Gênero
Futsal
Meninas
Physical education
Gender
Futsal
Girls
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
spellingShingle Educação física
Gênero
Futsal
Meninas
Physical education
Gender
Futsal
Girls
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
Pereira, Paloma
Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
topic_facet Educação física
Gênero
Futsal
Meninas
Physical education
Gender
Futsal
Girls
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
description The aim of this study is to analyze the participation of girls in practical classes in the sport of futsal during Physical Education classes. Especially with regard to gender issues, during experiences in the Institutional Teaching Initiation Program (PIBID) in the school environment. Considering the place of women in soccer, we sought to collect data in a qualitative way, using a questionnaire containing questions about girls' participation in futsal, their experiences and their inclusion in the sport, and whether there are gender differences in the practice of futsal in the school environment. The study was carried out with 10 girls from the 5th grade classes at the Gentil Belém State School located in the municipality of Parintins, Amazonas. The results show that the students enjoy and practice futsal at school, but face discrimination and prejudice, and there is little interaction between the two. However, outside the school environment, they rarely have the opportunity to practise the sport. The research reveals that teachers separate boys and girls in PE classes, and the preference is for classes to be held separately rather than together. The research showed that the lack of inclusion and unequal treatment were factors that contributed to girls' withdrawal from sport.
author_additional Trindade, Patrícia dos Santos
author_additionalStr Trindade, Patrícia dos Santos
format Artigo
author Pereira, Paloma
author2 Souza, Edlen Cris dos Santos
author2Str Souza, Edlen Cris dos Santos
title Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
title_short Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
title_full Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
title_fullStr Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
title_full_unstemmed Identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
title_sort identificando barreiras de gênero nas aulas de futsal
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7482
_version_ 1831970118202032128
score 11.755432