/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
This study analysed the reasons that influence student dropout and permanence in undergraduate courses at a public Higher Education Institution (HEI) in northern Brazil. An electronic questionnaire was administered to 57 students from the Business Administration, Accountancy and Economics programmes...
Autor principal: | Bezerra, Vanessa da Silva |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7488 |
id |
oai:localhost:prefix-7488 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-74882025-03-10T20:58:24Z Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior Bezerra, Vanessa da Silva Vieira, Valéria Gonçalves http://lattes.cnpq.br/7004217251925975 Uchôa, Antônio Giovanni Figliuolo http://lattes.cnpq.br/9770910899086151 Souza Junior, Armando Araújo de http://lattes.cnpq.br/4819744809032210 Evasão universitária Permanência estudantil Ensino superior University dropout Student permanence Higher education CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . . This study analysed the reasons that influence student dropout and permanence in undergraduate courses at a public Higher Education Institution (HEI) in northern Brazil. An electronic questionnaire was administered to 57 students from the Business Administration, Accountancy and Economics programmes, who were studying between the 3rd and 7th terms. The data was analysed using Bardin's Content Analysis Technique (2016), categorising the factors into Institutional, Individual and Professional. The research revealed that dropout is a complex and multifactorial phenomenon, with emphasis on individual factors such as lack of identification with the course, financial problems and health issues. The ‘Individual’ category was the most representative among the reasons for dropping out, while institutional and professional aspects were also mentioned, albeit less frequently. The reasons for staying, on the other hand, are strongly linked to students' career expectations and future planning. Professional motivation, opportunities for growth in the field of study and appreciation of individual effort were determining factors for students to continue with their courses. Institutional aspects such as financial support also contributed to staying, albeit to a lesser extent. Este estudo analisou os motivos que influenciam a evasão e permanência de estudantes em cursos de graduação de uma Instituição de Ensino Superior (IES) pública no norte do Brasil. Um questionário eletrônico foi aplicado a 57 estudantes dos cursos de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas, que cursavam entre o 3º e 7º período. Os dados foram analisados utilizando a Técnica de Análise de Conteúdo de Bardin (2016), categorizando os fatores em Institucional, Individual e Profissional. A pesquisa revelou que a evasão é um fenômeno complexo e multifatorial, com destaque para fatores individuais como falta de identificação com o curso, problemas financeiros e questões de saúde. A categoria "Individual" foi a mais representativa entre os motivos de evasão, enquanto aspectos institucionais e profissionais também foram mencionados, embora em menor frequência. Os motivos para a permanência, por outro lado, estão fortemente ligados às expectativas de carreira e ao planejamento futuro dos estudantes. A motivação profissional, as oportunidades de crescimento na área de estudo e a valorização do esforço individual foram fatores determinantes para a continuidade dos alunos em seus cursos. Aspectos institucionais como apoio financeiro também contribuíram para a permanência, ainda que em menor escala. 4 Sim 2024-08-06T18:02:26Z 2024-08-06T18:02:26Z 2024-07-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7488 por Acesso Aberto Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Administração - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Evasão universitária Permanência estudantil Ensino superior University dropout Student permanence Higher education CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . . |
spellingShingle |
Evasão universitária Permanência estudantil Ensino superior University dropout Student permanence Higher education CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . . Bezerra, Vanessa da Silva Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
topic_facet |
Evasão universitária Permanência estudantil Ensino superior University dropout Student permanence Higher education CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . . |
description |
This study analysed the reasons that influence student dropout and permanence in undergraduate courses at a public Higher Education Institution (HEI) in northern Brazil. An electronic questionnaire was administered to 57 students from the Business Administration, Accountancy and Economics programmes, who were studying between the 3rd and 7th terms. The data was analysed using Bardin's Content Analysis Technique (2016), categorising the factors into Institutional, Individual and Professional. The research revealed that dropout is a complex and multifactorial phenomenon, with emphasis on individual factors such as lack of identification with the course, financial problems and health issues. The ‘Individual’ category was the most representative among the reasons for dropping out, while institutional and professional aspects were also mentioned, albeit less frequently. The reasons for staying, on the other hand, are strongly linked to students' career expectations and future planning. Professional motivation, opportunities for growth in the field of study and appreciation of individual effort were determining factors for students to continue with their courses. Institutional aspects such as financial support also contributed to staying, albeit to a lesser extent. |
author_additional |
Vieira, Valéria Gonçalves |
author_additionalStr |
Vieira, Valéria Gonçalves |
format |
Artigo |
author |
Bezerra, Vanessa da Silva |
title |
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
title_short |
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
title_full |
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
title_fullStr |
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
title_full_unstemmed |
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
title_sort |
fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7488 |
_version_ |
1831970119133167616 |
score |
11.755432 |