Artigo

Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior

This study analysed the reasons that influence student dropout and permanence in undergraduate courses at a public Higher Education Institution (HEI) in northern Brazil. An electronic questionnaire was administered to 57 students from the Business Administration, Accountancy and Economics programmes...

ver descrição completa

Autor principal: Bezerra, Vanessa da Silva
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7488
id oai:localhost:prefix-7488
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-74882025-03-10T20:58:24Z Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior Bezerra, Vanessa da Silva Vieira, Valéria Gonçalves http://lattes.cnpq.br/7004217251925975 Uchôa, Antônio Giovanni Figliuolo http://lattes.cnpq.br/9770910899086151 Souza Junior, Armando Araújo de http://lattes.cnpq.br/4819744809032210 Evasão universitária Permanência estudantil Ensino superior University dropout Student permanence Higher education CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . . This study analysed the reasons that influence student dropout and permanence in undergraduate courses at a public Higher Education Institution (HEI) in northern Brazil. An electronic questionnaire was administered to 57 students from the Business Administration, Accountancy and Economics programmes, who were studying between the 3rd and 7th terms. The data was analysed using Bardin's Content Analysis Technique (2016), categorising the factors into Institutional, Individual and Professional. The research revealed that dropout is a complex and multifactorial phenomenon, with emphasis on individual factors such as lack of identification with the course, financial problems and health issues. The ‘Individual’ category was the most representative among the reasons for dropping out, while institutional and professional aspects were also mentioned, albeit less frequently. The reasons for staying, on the other hand, are strongly linked to students' career expectations and future planning. Professional motivation, opportunities for growth in the field of study and appreciation of individual effort were determining factors for students to continue with their courses. Institutional aspects such as financial support also contributed to staying, albeit to a lesser extent. Este estudo analisou os motivos que influenciam a evasão e permanência de estudantes em cursos de graduação de uma Instituição de Ensino Superior (IES) pública no norte do Brasil. Um questionário eletrônico foi aplicado a 57 estudantes dos cursos de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas, que cursavam entre o 3º e 7º período. Os dados foram analisados utilizando a Técnica de Análise de Conteúdo de Bardin (2016), categorizando os fatores em Institucional, Individual e Profissional. A pesquisa revelou que a evasão é um fenômeno complexo e multifatorial, com destaque para fatores individuais como falta de identificação com o curso, problemas financeiros e questões de saúde. A categoria "Individual" foi a mais representativa entre os motivos de evasão, enquanto aspectos institucionais e profissionais também foram mencionados, embora em menor frequência. Os motivos para a permanência, por outro lado, estão fortemente ligados às expectativas de carreira e ao planejamento futuro dos estudantes. A motivação profissional, as oportunidades de crescimento na área de estudo e a valorização do esforço individual foram fatores determinantes para a continuidade dos alunos em seus cursos. Aspectos institucionais como apoio financeiro também contribuíram para a permanência, ainda que em menor escala. 4 Sim 2024-08-06T18:02:26Z 2024-08-06T18:02:26Z 2024-07-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7488 por Acesso Aberto Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Administração - Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Evasão universitária
Permanência estudantil
Ensino superior
University dropout
Student permanence
Higher education
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO
.
.
.
spellingShingle Evasão universitária
Permanência estudantil
Ensino superior
University dropout
Student permanence
Higher education
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO
.
.
.
Bezerra, Vanessa da Silva
Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
topic_facet Evasão universitária
Permanência estudantil
Ensino superior
University dropout
Student permanence
Higher education
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO
.
.
.
description This study analysed the reasons that influence student dropout and permanence in undergraduate courses at a public Higher Education Institution (HEI) in northern Brazil. An electronic questionnaire was administered to 57 students from the Business Administration, Accountancy and Economics programmes, who were studying between the 3rd and 7th terms. The data was analysed using Bardin's Content Analysis Technique (2016), categorising the factors into Institutional, Individual and Professional. The research revealed that dropout is a complex and multifactorial phenomenon, with emphasis on individual factors such as lack of identification with the course, financial problems and health issues. The ‘Individual’ category was the most representative among the reasons for dropping out, while institutional and professional aspects were also mentioned, albeit less frequently. The reasons for staying, on the other hand, are strongly linked to students' career expectations and future planning. Professional motivation, opportunities for growth in the field of study and appreciation of individual effort were determining factors for students to continue with their courses. Institutional aspects such as financial support also contributed to staying, albeit to a lesser extent.
author_additional Vieira, Valéria Gonçalves
author_additionalStr Vieira, Valéria Gonçalves
format Artigo
author Bezerra, Vanessa da Silva
title Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
title_short Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
title_full Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
title_fullStr Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
title_full_unstemmed Fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
title_sort fatores determinantes para evasão e permanência de estudantes no ensino superior
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7488
_version_ 1831970119133167616
score 11.755432