Artigo

As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências

The University, this space of sharing, provides opportunities for various experiences of the goodness of education. It is promising in the commitment to actions and effective reflection of professional training for teaching. It is from this assumption that the extension and learning must be in line...

ver descrição completa

Autor principal: Porto, Ádria Monique Santarém
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7525
id oai:localhost:prefix-7525
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-75252025-03-10T21:18:20Z As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências Porto, Ádria Monique Santarém Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro http://lattes.cnpq.br/4203329483478643 Nascimento, Roseane Oliveira do http://lattes.cnpq.br/4653931476593854 Carneiro, Dainessa de Souza http://lattes.cnpq.br/0392448811907244 Educação Física Extensão universitária Formação Paulo Freire CIENCIAS DA SAUDE . . . The University, this space of sharing, provides opportunities for various experiences of the goodness of education. It is promising in the commitment to actions and effective reflection of professional training for teaching. It is from this assumption that the extension and learning must be in line with the guidelines and projects of the higher education institution. Thus, this research aimed to analyze experiences of Physical Education academic(s) in a university extension program in Parintins before the process of professional training. The research is presented as descriptive with qualitative approach. The participants were 8 Physical Education academics (as) who act or acted in a program of dance extension, circus activities and gymnastics in Parintins. The (s) academic(s) who participated in the research signed the Informed Consent Form (FCE). For data collection, a semi-structured interview was conducted in face-to-face format. The data were analyzed from the technique of Elaboration and Analysis of Units of Meaning according to Moreira, Simões and Porto (2008) this technique follows three important moments, which are: naive report, identification of attitudes and interpretation. The results reveal that the participation of academics in the extension program Prodagin, allowed them a new look on the practices of dance, circus and gymnastics activities, contemplating the various gaps that were present in these areas before entering the program, also contributing to their training as future professionals in the area, as well as allowing them to understand the importance of the indissociability of education and extension program. A Universidade, este espaço de partilhar, oportuniza diversas experiências da boniteza da educação. Ela é promissora no comprometimento com ações e na reflexão efetiva da formação do profissional para a atuação docente. E é a partir desse pressuposto que a extensão e a aprendizagem devem estar em consonância com as diretrizes e projetos da instituição de ensino superior. Assim, esta pesquisa teve como objetivo analisar experiências de acadêmicos(as) de Educação Física em um Programa de extensão universitária em Parintins diante do processo de formação profissional. A pesquisa se apresenta como descritiva com abordagem qualitativa. Os participantes foram 8 acadêmicos(as) de Educação Física que atuam ou atuaram em um programa de extensão de dança, atividades circenses e ginástica em Parintins. Os(as) acadêmicos(as) que participaram da pesquisa assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE). Para coleta de dados foi feita uma entrevista semiestruturada em formato presencial. Os dados foram analisados a partir da técnica de Elaboração e Análise de Unidades de Significado de acordo com Moreira, Simões e Porto (2008) essa técnica segue três momentos importantes, que são: relato ingênuo, identificação das atitudes e interpretação. Os resultados revelam que a participação dos acadêmicos no programa de extensão Prodagin, possibilitou-lhes um novo olhar sobre as práticas da dança, atividades circenses e ginastica, contemplando as diversas lacunas que estavam presentes nestas áreas antes de entrarem no programa, contribuindo também para sua formação enquanto futuros profissionais da área, bem como lhes permitiu compreender a importância da indissociabilidade do ensino e o programa de extensão. 4 Sim Poderiam facilitar o acesso, achei bem burocrático. 2024-08-12T14:52:13Z 2024-08-12T14:52:13Z 2024-07-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7525 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação Física
Extensão universitária
Formação
Paulo Freire
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
.
spellingShingle Educação Física
Extensão universitária
Formação
Paulo Freire
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
.
Porto, Ádria Monique Santarém
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
topic_facet Educação Física
Extensão universitária
Formação
Paulo Freire
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
.
description The University, this space of sharing, provides opportunities for various experiences of the goodness of education. It is promising in the commitment to actions and effective reflection of professional training for teaching. It is from this assumption that the extension and learning must be in line with the guidelines and projects of the higher education institution. Thus, this research aimed to analyze experiences of Physical Education academic(s) in a university extension program in Parintins before the process of professional training. The research is presented as descriptive with qualitative approach. The participants were 8 Physical Education academics (as) who act or acted in a program of dance extension, circus activities and gymnastics in Parintins. The (s) academic(s) who participated in the research signed the Informed Consent Form (FCE). For data collection, a semi-structured interview was conducted in face-to-face format. The data were analyzed from the technique of Elaboration and Analysis of Units of Meaning according to Moreira, Simões and Porto (2008) this technique follows three important moments, which are: naive report, identification of attitudes and interpretation. The results reveal that the participation of academics in the extension program Prodagin, allowed them a new look on the practices of dance, circus and gymnastics activities, contemplating the various gaps that were present in these areas before entering the program, also contributing to their training as future professionals in the area, as well as allowing them to understand the importance of the indissociability of education and extension program.
author_additional Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro
author_additionalStr Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro
format Artigo
author Porto, Ádria Monique Santarém
title As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
title_short As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
title_full As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
title_fullStr As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
title_full_unstemmed As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
title_sort as bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de educação física a partir de suas vivências
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7525
_version_ 1831970124995756032
score 11.755432