/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências
The University, this space of sharing, provides opportunities for various experiences of the goodness of education. It is promising in the commitment to actions and effective reflection of professional training for teaching. It is from this assumption that the extension and learning must be in line...
Autor principal: | Porto, Ádria Monique Santarém |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7525 |
id |
oai:localhost:prefix-7525 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-75252025-03-10T21:18:20Z As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências Porto, Ádria Monique Santarém Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro http://lattes.cnpq.br/4203329483478643 Nascimento, Roseane Oliveira do http://lattes.cnpq.br/4653931476593854 Carneiro, Dainessa de Souza http://lattes.cnpq.br/0392448811907244 Educação Física Extensão universitária Formação Paulo Freire CIENCIAS DA SAUDE . . . The University, this space of sharing, provides opportunities for various experiences of the goodness of education. It is promising in the commitment to actions and effective reflection of professional training for teaching. It is from this assumption that the extension and learning must be in line with the guidelines and projects of the higher education institution. Thus, this research aimed to analyze experiences of Physical Education academic(s) in a university extension program in Parintins before the process of professional training. The research is presented as descriptive with qualitative approach. The participants were 8 Physical Education academics (as) who act or acted in a program of dance extension, circus activities and gymnastics in Parintins. The (s) academic(s) who participated in the research signed the Informed Consent Form (FCE). For data collection, a semi-structured interview was conducted in face-to-face format. The data were analyzed from the technique of Elaboration and Analysis of Units of Meaning according to Moreira, Simões and Porto (2008) this technique follows three important moments, which are: naive report, identification of attitudes and interpretation. The results reveal that the participation of academics in the extension program Prodagin, allowed them a new look on the practices of dance, circus and gymnastics activities, contemplating the various gaps that were present in these areas before entering the program, also contributing to their training as future professionals in the area, as well as allowing them to understand the importance of the indissociability of education and extension program. A Universidade, este espaço de partilhar, oportuniza diversas experiências da boniteza da educação. Ela é promissora no comprometimento com ações e na reflexão efetiva da formação do profissional para a atuação docente. E é a partir desse pressuposto que a extensão e a aprendizagem devem estar em consonância com as diretrizes e projetos da instituição de ensino superior. Assim, esta pesquisa teve como objetivo analisar experiências de acadêmicos(as) de Educação Física em um Programa de extensão universitária em Parintins diante do processo de formação profissional. A pesquisa se apresenta como descritiva com abordagem qualitativa. Os participantes foram 8 acadêmicos(as) de Educação Física que atuam ou atuaram em um programa de extensão de dança, atividades circenses e ginástica em Parintins. Os(as) acadêmicos(as) que participaram da pesquisa assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido (TCLE). Para coleta de dados foi feita uma entrevista semiestruturada em formato presencial. Os dados foram analisados a partir da técnica de Elaboração e Análise de Unidades de Significado de acordo com Moreira, Simões e Porto (2008) essa técnica segue três momentos importantes, que são: relato ingênuo, identificação das atitudes e interpretação. Os resultados revelam que a participação dos acadêmicos no programa de extensão Prodagin, possibilitou-lhes um novo olhar sobre as práticas da dança, atividades circenses e ginastica, contemplando as diversas lacunas que estavam presentes nestas áreas antes de entrarem no programa, contribuindo também para sua formação enquanto futuros profissionais da área, bem como lhes permitiu compreender a importância da indissociabilidade do ensino e o programa de extensão. 4 Sim Poderiam facilitar o acesso, achei bem burocrático. 2024-08-12T14:52:13Z 2024-08-12T14:52:13Z 2024-07-26 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7525 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação Física Extensão universitária Formação Paulo Freire CIENCIAS DA SAUDE . . . |
spellingShingle |
Educação Física Extensão universitária Formação Paulo Freire CIENCIAS DA SAUDE . . . Porto, Ádria Monique Santarém As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências |
topic_facet |
Educação Física Extensão universitária Formação Paulo Freire CIENCIAS DA SAUDE . . . |
description |
The University, this space of sharing, provides opportunities for various experiences of the goodness of education. It is promising in the commitment to actions and effective reflection of professional training for teaching. It is from this assumption that the extension and learning must be in line with the guidelines and projects of the higher education institution. Thus, this research aimed to analyze experiences of Physical Education academic(s) in a university extension program in Parintins before the process of professional training. The research is presented as descriptive with qualitative approach. The participants were 8 Physical Education academics (as) who act or acted in a program of dance extension, circus activities and gymnastics in Parintins. The (s) academic(s) who participated in the research signed the Informed Consent Form (FCE). For data collection, a semi-structured interview was conducted in face-to-face format. The data were analyzed from the technique of Elaboration and Analysis of Units of Meaning according to Moreira, Simões and Porto (2008) this technique follows three important moments, which are: naive report, identification of attitudes and interpretation. The results reveal that the participation of academics in the extension program Prodagin, allowed them a new look on the practices of dance, circus and gymnastics activities, contemplating the various gaps that were present in these areas before entering the program, also contributing to their training as future professionals in the area, as well as allowing them to understand the importance of the indissociability of education and extension program. |
author_additional |
Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro |
author_additionalStr |
Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro |
format |
Artigo |
author |
Porto, Ádria Monique Santarém |
title |
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências |
title_short |
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências |
title_full |
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências |
title_fullStr |
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências |
title_full_unstemmed |
As bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de Educação Física a partir de suas vivências |
title_sort |
as bonitezas de um programa de extensão na formação de acadêmicos(as) de educação física a partir de suas vivências |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7525 |
_version_ |
1831970124995756032 |
score |
11.755432 |