Trabalho de Conclusão de Curso

Memorial de formação: minha vida com a pedagogia

This work discusses the academic trajectory, during the Pedagogy course, at the Faculty of Education of the Federal University of Amazonas (UFAM/PARFOR). Furthermore, the challenges and difficulties encountered throughout the educational journey will be portrayed, from the first years of schoo...

ver descrição completa

Autor principal: Moraes, Maria Auxiliadora da Silva de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7565
id oai:localhost:prefix-7565
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-75652025-03-10T21:16:22Z Memorial de formação: minha vida com a pedagogia Moraes, Maria Auxiliadora da Silva de Paes, Luciane Rocha https://latts.cnpq.br/3087785571271331 Tenório, Kleitson José Lima http://lattes.cnpq.br/7185851025352297 https://orcid.org/0000-0002/3334-2619 Formação de professores Teacher training Pedagogia Memória Estágio Memory Pedagogy Internship CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This work discusses the academic trajectory, during the Pedagogy course, at the Faculty of Education of the Federal University of Amazonas (UFAM/PARFOR). Furthermore, the challenges and difficulties encountered throughout the educational journey will be portrayed, from the first years of school to entry into higher education. It will also be related to the reflection of practice in supervised internships with the new reality as a teacher, highlighting its importance and commitment to education. The first chapter deals with the transition that involved adapting to a new cultural and linguistic environment, but also the development of new social relationships and knowledge of my educational system. The second chapter discusses how my career in academia happened, from joining PARFOR, to the training and knowledge acquired at the university. Chapter III highlights the importance of reflections, development and skills during stages I, II and III. I concluded that without dialogue it would be difficult to understand the means of overcoming a social condition and the limits that will be imposed by the society in which we live. Keywords: Teacher training; Memory; Pedagogy; Internshi Este trabalho discute a trajetória acadêmica, durante a caminhada no curso de Pedagogia, na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM/PARFOR). Para além, será retratado sobre os desafios e dificuldades encontradas durante todo o percurso educacional, desde os primeiros anos escolares até o ingresso no ensino superior. Também, será relacionado à reflexão da prática nos estágios supervisionados com a nova realidade enquanto docente, destacando a sua importância e comprometimento com a educação. O primeiro capítulo trata da transição que envolveu a adaptação a um novo ambiente cultural e linguístico, mas também o desenvolvimento de novas relações sociais e o conhecimento do meu sistema educacional. O segundo capítulo aborda sobre como se deu minha trajetória na academia, desde ingresso no PARFOR, a formação e os conhecimentos adquiridos na universidade. O capitulo III salienta a importância e reflexões, desenvolvimento e habilidade durante os estágios I, II e III. Cheguei à conclusão de que sem diálogo dificilmente conseguirá conhecer os meios de superação de uma condição social e os limites que serão impostos pela sociedade em que vivemos. Palavras-chave: Formação de professores; Memória; Pedagogia; Estági 5 Sim 2024-08-19T19:23:23Z 2024-08-19T19:23:23Z 2024-07-18 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7565 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Itamarati (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Itamarati/AM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Formação de professores
Teacher training
Pedagogia
Memória
Estágio
Memory
Pedagogy
Internship
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
spellingShingle Formação de professores
Teacher training
Pedagogia
Memória
Estágio
Memory
Pedagogy
Internship
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
Moraes, Maria Auxiliadora da Silva de
Memorial de formação: minha vida com a pedagogia
topic_facet Formação de professores
Teacher training
Pedagogia
Memória
Estágio
Memory
Pedagogy
Internship
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
description This work discusses the academic trajectory, during the Pedagogy course, at the Faculty of Education of the Federal University of Amazonas (UFAM/PARFOR). Furthermore, the challenges and difficulties encountered throughout the educational journey will be portrayed, from the first years of school to entry into higher education. It will also be related to the reflection of practice in supervised internships with the new reality as a teacher, highlighting its importance and commitment to education. The first chapter deals with the transition that involved adapting to a new cultural and linguistic environment, but also the development of new social relationships and knowledge of my educational system. The second chapter discusses how my career in academia happened, from joining PARFOR, to the training and knowledge acquired at the university. Chapter III highlights the importance of reflections, development and skills during stages I, II and III. I concluded that without dialogue it would be difficult to understand the means of overcoming a social condition and the limits that will be imposed by the society in which we live. Keywords: Teacher training; Memory; Pedagogy; Internshi
author_additional Paes, Luciane Rocha
author_additionalStr Paes, Luciane Rocha
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Moraes, Maria Auxiliadora da Silva de
title Memorial de formação: minha vida com a pedagogia
title_short Memorial de formação: minha vida com a pedagogia
title_full Memorial de formação: minha vida com a pedagogia
title_fullStr Memorial de formação: minha vida com a pedagogia
title_full_unstemmed Memorial de formação: minha vida com a pedagogia
title_sort memorial de formação: minha vida com a pedagogia
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7565
_version_ 1831970131440304128
score 11.755432