Trabalho de Conclusão de Curso

Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM

Violence in schools is a problem that encompasses the most different levels of the school institution, in Tabatinga the topic of school violence is crossed by border violence, and the extra walls condition directly affects the way in which students construct perceptions about the subject. Through th...

ver descrição completa

Autor principal: Broetto, João Victor Santos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7808
id oai:localhost:prefix-7808
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-78082025-03-10T21:21:26Z Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM Representations about violence at school: An anthropological look at violence in two schools in the city of Tabatinga-AM Broetto, João Victor Santos Rodrigues, Gilse Elisa http://lattes.cnpq.br/3345553436449642 Viera , José Maria Trajano Souza, Daniel Cerdeira de Negreiros, Ismael da Silva Escola Violência Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru Representações CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA Violência na escola Vandalismo na escola Violence in schools is a problem that encompasses the most different levels of the school institution, in Tabatinga the topic of school violence is crossed by border violence, and the extra walls condition directly affects the way in which students construct perceptions about the subject. Through this research we sought to develop an analysis regarding the violence that exists in the school environment. Using this data, we delve deeper into some aspects that we consider most significant to reflect on violence at school and develop my course completion monograph. We propose this study with the aim of better understanding the perceptions of these young people about violence in the school environment, verifying the questions that develop from these perceptions on the topic. The work was developed using the participant observation technique over a period of one year, between 2022 and 2023, with students from two high schools in the city of Tabatinga-AM, Escola Estadual Conceição Xavier de Alencar (GM3) and Centro Educacional de tempo integral Joao Carlos Pereira dos Santos (CETI). Through this work we seek to understand how violence populates the social imagination of students and sometimes what leads them to reproduce, even if unconsciously, the violence to which they are subjected, be it disciplinary and symbolic violence from educational institutions themselves, or extra violence walls, which populate the imagination of these young people, and are reproduced in the school environment through symbols that are adopted and reproduced by them. A violência nas escolas é um problema que engloba os mais diferentes níveis da instituição escolar, em tabatinga este assunto está atravessado pela violência de fronteira, e a condição extra muros que afeta diretamente a forma como os alunos constroem percepções acerca do assunto. Através desta pesquisa buscamos desenvolver uma análise a respeito das violências existentes no ambiente escolar, a partir destes dados aprofundamos alguns aspectos que consideramos mais significativos para refletir sobre a violência na escola e desenvolver minha monografia de conclusão de curso. Propomos este estudo com o intuito de compreender melhor as percepções desses jovens sobre as violências no ambiente escolar, verificando as questões que se desenvolvem a partir dessas percepções sobre o tema. O trabalho foi desenvolvido utilizando a técnica de observação participante durante o período de um ano, entre 2022 e 2023, com alunos de duas escolas de ensino médio da cidade de Tabatinga-AM, Escola Estadual Conceição Xavier de Alencar (GM3) e Centro Educacional de Tempo Integral Joao Carlos Pereira dos Santos (Ceti). Através deste trabalho buscamos compreender como as violências povoam o imaginário social dos alunos e por vezes o que os leva a reproduzir mesmo que inconscientemente, as violências à que são submetidos, seja a violência disciplinar e simbólica das próprias instituições de ensino, ou a violência extra muros, essa, que povoa o imaginário desses jovens, e se reproduz no ambiente escolar através de simbologias que são adotadas e reproduzidas pelos mesmos. 3 Não 2024-09-25T14:19:10Z 2024-09-25T14:19:10Z 2023-11-21 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7808 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Antropologia - Bacharelado - Benjamin Constant
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Escola
Violência
Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru
Representações
CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA
Violência na escola
Vandalismo na escola
spellingShingle Escola
Violência
Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru
Representações
CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA
Violência na escola
Vandalismo na escola
Broetto, João Victor Santos
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
topic_facet Escola
Violência
Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru
Representações
CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA
Violência na escola
Vandalismo na escola
description Violence in schools is a problem that encompasses the most different levels of the school institution, in Tabatinga the topic of school violence is crossed by border violence, and the extra walls condition directly affects the way in which students construct perceptions about the subject. Through this research we sought to develop an analysis regarding the violence that exists in the school environment. Using this data, we delve deeper into some aspects that we consider most significant to reflect on violence at school and develop my course completion monograph. We propose this study with the aim of better understanding the perceptions of these young people about violence in the school environment, verifying the questions that develop from these perceptions on the topic. The work was developed using the participant observation technique over a period of one year, between 2022 and 2023, with students from two high schools in the city of Tabatinga-AM, Escola Estadual Conceição Xavier de Alencar (GM3) and Centro Educacional de tempo integral Joao Carlos Pereira dos Santos (CETI). Through this work we seek to understand how violence populates the social imagination of students and sometimes what leads them to reproduce, even if unconsciously, the violence to which they are subjected, be it disciplinary and symbolic violence from educational institutions themselves, or extra violence walls, which populate the imagination of these young people, and are reproduced in the school environment through symbols that are adopted and reproduced by them.
author_additional Rodrigues, Gilse Elisa
author_additionalStr Rodrigues, Gilse Elisa
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Broetto, João Victor Santos
title Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
title_short Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
title_full Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
title_fullStr Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
title_full_unstemmed Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
title_sort representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de tabatinga-am
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7808
_version_ 1831970046727946240
score 11.755432