/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM
Violence in schools is a problem that encompasses the most different levels of the school institution, in Tabatinga the topic of school violence is crossed by border violence, and the extra walls condition directly affects the way in which students construct perceptions about the subject. Through th...
Autor principal: | Broetto, João Victor Santos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7808 |
id |
oai:localhost:prefix-7808 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-78082025-03-10T21:21:26Z Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM Representations about violence at school: An anthropological look at violence in two schools in the city of Tabatinga-AM Broetto, João Victor Santos Rodrigues, Gilse Elisa http://lattes.cnpq.br/3345553436449642 Viera , José Maria Trajano Souza, Daniel Cerdeira de Negreiros, Ismael da Silva Escola Violência Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru Representações CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA Violência na escola Vandalismo na escola Violence in schools is a problem that encompasses the most different levels of the school institution, in Tabatinga the topic of school violence is crossed by border violence, and the extra walls condition directly affects the way in which students construct perceptions about the subject. Through this research we sought to develop an analysis regarding the violence that exists in the school environment. Using this data, we delve deeper into some aspects that we consider most significant to reflect on violence at school and develop my course completion monograph. We propose this study with the aim of better understanding the perceptions of these young people about violence in the school environment, verifying the questions that develop from these perceptions on the topic. The work was developed using the participant observation technique over a period of one year, between 2022 and 2023, with students from two high schools in the city of Tabatinga-AM, Escola Estadual Conceição Xavier de Alencar (GM3) and Centro Educacional de tempo integral Joao Carlos Pereira dos Santos (CETI). Through this work we seek to understand how violence populates the social imagination of students and sometimes what leads them to reproduce, even if unconsciously, the violence to which they are subjected, be it disciplinary and symbolic violence from educational institutions themselves, or extra violence walls, which populate the imagination of these young people, and are reproduced in the school environment through symbols that are adopted and reproduced by them. A violência nas escolas é um problema que engloba os mais diferentes níveis da instituição escolar, em tabatinga este assunto está atravessado pela violência de fronteira, e a condição extra muros que afeta diretamente a forma como os alunos constroem percepções acerca do assunto. Através desta pesquisa buscamos desenvolver uma análise a respeito das violências existentes no ambiente escolar, a partir destes dados aprofundamos alguns aspectos que consideramos mais significativos para refletir sobre a violência na escola e desenvolver minha monografia de conclusão de curso. Propomos este estudo com o intuito de compreender melhor as percepções desses jovens sobre as violências no ambiente escolar, verificando as questões que se desenvolvem a partir dessas percepções sobre o tema. O trabalho foi desenvolvido utilizando a técnica de observação participante durante o período de um ano, entre 2022 e 2023, com alunos de duas escolas de ensino médio da cidade de Tabatinga-AM, Escola Estadual Conceição Xavier de Alencar (GM3) e Centro Educacional de Tempo Integral Joao Carlos Pereira dos Santos (Ceti). Através deste trabalho buscamos compreender como as violências povoam o imaginário social dos alunos e por vezes o que os leva a reproduzir mesmo que inconscientemente, as violências à que são submetidos, seja a violência disciplinar e simbólica das próprias instituições de ensino, ou a violência extra muros, essa, que povoa o imaginário desses jovens, e se reproduz no ambiente escolar através de simbologias que são adotadas e reproduzidas pelos mesmos. 3 Não 2024-09-25T14:19:10Z 2024-09-25T14:19:10Z 2023-11-21 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7808 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Antropologia - Bacharelado - Benjamin Constant |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Escola Violência Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru Representações CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA Violência na escola Vandalismo na escola |
spellingShingle |
Escola Violência Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru Representações CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA Violência na escola Vandalismo na escola Broetto, João Victor Santos Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM |
topic_facet |
Escola Violência Tríplice Fronteira, Brasil,Colômbia,Peru Representações CIENCIAS HUMANAS: ANTROPOLOGIA Violência na escola Vandalismo na escola |
description |
Violence in schools is a problem that encompasses the most different levels of the school institution, in Tabatinga the topic of school violence is crossed by border violence, and the extra walls condition directly affects the way in which students construct perceptions about the subject. Through this research we sought to develop an analysis regarding the violence that exists in the school environment. Using this data, we delve deeper into some aspects that we consider most significant to reflect on violence at school and develop my course completion monograph. We propose this study with the aim of better understanding the perceptions of these young people about violence in the school environment, verifying the questions that develop from these perceptions on the topic. The work was developed using the participant observation technique over a period of one year, between 2022 and 2023, with students from two high schools in the city of Tabatinga-AM, Escola Estadual Conceição Xavier de Alencar (GM3) and Centro Educacional de tempo integral Joao Carlos Pereira dos Santos (CETI). Through this work we seek to understand how violence populates the social imagination of students and sometimes what leads them to reproduce, even if unconsciously, the violence to which they are subjected, be it disciplinary and symbolic violence from educational institutions themselves, or extra violence walls, which populate the imagination of these young people, and are reproduced in the school environment through symbols that are adopted and reproduced by them. |
author_additional |
Rodrigues, Gilse Elisa |
author_additionalStr |
Rodrigues, Gilse Elisa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Broetto, João Victor Santos |
title |
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM |
title_short |
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM |
title_full |
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM |
title_fullStr |
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM |
title_full_unstemmed |
Representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de Tabatinga-AM |
title_sort |
representações sobre violência na escola: um olhar antropológico a respeito da violência em duas escolas do município de tabatinga-am |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7808 |
_version_ |
1831970046727946240 |
score |
11.755432 |