/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associa...
Autor principal: | Seixas, Raimundo Juscelino Dinis |
---|---|
Outros Autores: | Alves, Iana Caxias |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858 |
id |
oai:localhost:prefix-7858 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-78582025-03-10T20:54:27Z Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações Seixas, Raimundo Juscelino Dinis Alves, Iana Caxias Morera, Dimas Martinez http://lattes.cnpq.br/9474423287192932 Mafra, Agnes Cristina Oliveira Santos, Maria Rosilene Barroso dos Matemática Material concreto Operações com conjuntos CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa Matemática (Ensino médio) Teoria dos conjuntos - Matemática The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associated with Sets can be a successful technique in teaching Mathematics in high school. This study aimed to analyze the contributions of manipulating concrete materials to assist in the teaching and learning process of the concept of sets. The study involved 24 students in the 2nd year of high school at a public school. The activities were designed to explore everyday situations, stimulating the development of logical reasoning and critical thinking. A qualitative approach was adopted, consisting of practical activities and a questionnaire to assess students' prior knowledge and interest in learning Mathematics. From the study, it was found that it is essential to understand the challenges faced by students and provide means to facilitate the construction of mathematical knowledge, regardless of the content taught by the teacher. It is also important to value the world knowledge that students bring with them. Additionally, the use of the methodology of concrete materials in the context of teaching the concept of Sets promotes the development of an innovative, creative, and autonomous spirit among students, contributing to the learning of Mathematics. O ensino-aprendizagem na área de Matemática, e seu sucesso na tarefa de formar cidadãos capazes de participar da vida acadêmica, econômica, política e cultural, estão diretamente ligados à metodologia e prática na sala de aula. Dessa forma, a metodologia de manipulação de materiais concretos associados a Conjuntos, pode ser uma técnica de sucesso no ensino da Matemática no Ensino Médio. Este trabalho teve como objetivo analisar as contribuições da manipulação de materiais concretos para que possa ajudar no processo de ensino e aprendizagem do conceito de conjuntos. O estudo envolveu 24 alunos do 2º ano do ensino médio em uma escola estadual. As atividades foram projetadas para explorar situações do cotidiano, estimulando o desenvolvimento do raciocínio lógico e do pensamento crítico. A abordagem qualitativa foi adotada, consistindo em atividades práticas e um questionário para avaliar o conhecimento prévio dos alunos e seu interesse pelo ensino de Matemática. 5 Sim 2024-10-01T14:46:10Z 2024-10-01T14:46:10Z 2023-10-25 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Manaus (AM) Especialização em ensino da Matemática para o Ensino Médio |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Matemática Material concreto Operações com conjuntos CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa Matemática (Ensino médio) Teoria dos conjuntos - Matemática |
spellingShingle |
Matemática Material concreto Operações com conjuntos CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa Matemática (Ensino médio) Teoria dos conjuntos - Matemática Seixas, Raimundo Juscelino Dinis Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
topic_facet |
Matemática Material concreto Operações com conjuntos CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa Matemática (Ensino médio) Teoria dos conjuntos - Matemática |
description |
The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associated with Sets can be a successful technique in teaching Mathematics in high school. This study aimed to analyze the contributions of manipulating concrete materials to assist in the teaching and learning process of the concept of sets. The study involved 24 students in the 2nd year of high school at a public school. The activities were designed to explore everyday situations, stimulating the development of logical reasoning and critical thinking. A qualitative approach was adopted, consisting of practical activities and a questionnaire to assess students' prior knowledge and interest in learning Mathematics. From the study, it was found that it is essential to understand the challenges faced by students and provide means to facilitate the construction of mathematical knowledge, regardless of the content taught by the teacher. It is also important to value the world knowledge that students bring with them. Additionally, the use of the methodology of concrete materials in the context of teaching the concept of Sets promotes the development of an innovative, creative, and autonomous spirit among students, contributing to the learning of Mathematics. |
author_additional |
Morera, Dimas Martinez |
author_additionalStr |
Morera, Dimas Martinez |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Seixas, Raimundo Juscelino Dinis |
author2 |
Alves, Iana Caxias |
author2Str |
Alves, Iana Caxias |
title |
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
title_short |
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
title_full |
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
title_fullStr |
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
title_full_unstemmed |
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
title_sort |
uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858 |
_version_ |
1831970053688393728 |
score |
11.755432 |