Trabalho de Conclusão de Curso

Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações

The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associa...

ver descrição completa

Autor principal: Seixas, Raimundo Juscelino Dinis
Outros Autores: Alves, Iana Caxias
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858
id oai:localhost:prefix-7858
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-78582025-03-10T20:54:27Z Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações Seixas, Raimundo Juscelino Dinis Alves, Iana Caxias Morera, Dimas Martinez http://lattes.cnpq.br/9474423287192932 Mafra, Agnes Cristina Oliveira Santos, Maria Rosilene Barroso dos Matemática Material concreto Operações com conjuntos CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa Matemática (Ensino médio) Teoria dos conjuntos - Matemática The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associated with Sets can be a successful technique in teaching Mathematics in high school. This study aimed to analyze the contributions of manipulating concrete materials to assist in the teaching and learning process of the concept of sets. The study involved 24 students in the 2nd year of high school at a public school. The activities were designed to explore everyday situations, stimulating the development of logical reasoning and critical thinking. A qualitative approach was adopted, consisting of practical activities and a questionnaire to assess students' prior knowledge and interest in learning Mathematics. From the study, it was found that it is essential to understand the challenges faced by students and provide means to facilitate the construction of mathematical knowledge, regardless of the content taught by the teacher. It is also important to value the world knowledge that students bring with them. Additionally, the use of the methodology of concrete materials in the context of teaching the concept of Sets promotes the development of an innovative, creative, and autonomous spirit among students, contributing to the learning of Mathematics. O ensino-aprendizagem na área de Matemática, e seu sucesso na tarefa de formar cidadãos capazes de participar da vida acadêmica, econômica, política e cultural, estão diretamente ligados à metodologia e prática na sala de aula. Dessa forma, a metodologia de manipulação de materiais concretos associados a Conjuntos, pode ser uma técnica de sucesso no ensino da Matemática no Ensino Médio. Este trabalho teve como objetivo analisar as contribuições da manipulação de materiais concretos para que possa ajudar no processo de ensino e aprendizagem do conceito de conjuntos. O estudo envolveu 24 alunos do 2º ano do ensino médio em uma escola estadual. As atividades foram projetadas para explorar situações do cotidiano, estimulando o desenvolvimento do raciocínio lógico e do pensamento crítico. A abordagem qualitativa foi adotada, consistindo em atividades práticas e um questionário para avaliar o conhecimento prévio dos alunos e seu interesse pelo ensino de Matemática. 5 Sim 2024-10-01T14:46:10Z 2024-10-01T14:46:10Z 2023-10-25 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Manaus (AM) Especialização em ensino da Matemática para o Ensino Médio
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Matemática
Material concreto
Operações com conjuntos
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa
Matemática (Ensino médio)
Teoria dos conjuntos - Matemática
spellingShingle Matemática
Material concreto
Operações com conjuntos
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa
Matemática (Ensino médio)
Teoria dos conjuntos - Matemática
Seixas, Raimundo Juscelino Dinis
Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
topic_facet Matemática
Material concreto
Operações com conjuntos
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa
Matemática (Ensino médio)
Teoria dos conjuntos - Matemática
description The teaching and learning process in the field of Mathematics, and its success in shaping citizens capable of participating in academic, economic, political, and cultural life, are directly linked to classroom methodology and practice. Thus, the methodology of manipulating concrete materials associated with Sets can be a successful technique in teaching Mathematics in high school. This study aimed to analyze the contributions of manipulating concrete materials to assist in the teaching and learning process of the concept of sets. The study involved 24 students in the 2nd year of high school at a public school. The activities were designed to explore everyday situations, stimulating the development of logical reasoning and critical thinking. A qualitative approach was adopted, consisting of practical activities and a questionnaire to assess students' prior knowledge and interest in learning Mathematics. From the study, it was found that it is essential to understand the challenges faced by students and provide means to facilitate the construction of mathematical knowledge, regardless of the content taught by the teacher. It is also important to value the world knowledge that students bring with them. Additionally, the use of the methodology of concrete materials in the context of teaching the concept of Sets promotes the development of an innovative, creative, and autonomous spirit among students, contributing to the learning of Mathematics.
author_additional Morera, Dimas Martinez
author_additionalStr Morera, Dimas Martinez
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Seixas, Raimundo Juscelino Dinis
author2 Alves, Iana Caxias
author2Str Alves, Iana Caxias
title Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
title_short Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
title_full Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
title_fullStr Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
title_full_unstemmed Uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
title_sort uso de material concreto no ensino do conceito de conjunto e as suas operações
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7858
_version_ 1831970053688393728
score 11.755432