Trabalho de Conclusão de Curso

Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins

Since historical times in the past, we have observed that deaf people were treated in an inhumane way, in which they did not have access to their rights, to the social environment, much less to education, as they were previously seen as individuals lacking or incapable of obtaining knowledge. Howeve...

ver descrição completa

Autor principal: Bruce, Rodrigo Machado
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7859
id oai:localhost:prefix-7859
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-78592025-03-10T20:55:10Z Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins Bruce, Rodrigo Machado Fernando, Adelson da Costa http://lattes.cnpq.br/4220610766970297 Hauradou, Gladson Rosas Siqueira, Gisele Godinho Direitos dos surdos Inclusão social Educação inclusiva Políticas de educação inclusiva Social inclusion Inclusive education policies Inclusive education Rights of the deaf CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: SERVICO SOCIAL Surdos - Educação Inclusão escolar Educação inclusiva Since historical times in the past, we have observed that deaf people were treated in an inhumane way, in which they did not have access to their rights, to the social environment, much less to education, as they were previously seen as individuals lacking or incapable of obtaining knowledge. However, over the years, this individual begins to be recognized as a citizen with rights, with various legislation emerging that contributed to their inclusion in society, as well as their inclusion in educational environments. According to one of the achievements of the deaf, such as the Law of Guidelines and Bases (LDB), it can be said that education is the right of all citizens, regardless of their conditions. But it is at this moment that challenges arise when it comes to inclusion, as, currently, there is a very peculiar need in formal or non-formal, public or private teaching environments, that is, the unpreparedness of schools to receive students. deaf students appropriately. This is the case of the students interviewed in this research, since there is still no full respect and recognition of their rights in the educational space. Given the above, which is the theme discussed in this study, the present work aims to analyze the social inclusion practices of the technical team of the Liceu de Artes e Ofícios Cláudio Santoro, in Parintins, taking as a reference the rights of deaf students to courses training of the Institution. Even though the aforementioned Institution already promotes specialized assistance to students, through pedagogical practices or the support of a Libras interpreter, mediating the teaching-learning process, this is still not enough to establish the idea of inclusive education. To answer this question, bibliographical, documentary and field research was carried out; In total, 14 (fourteen) interviews took place and from this the results were analyzed. In the theoretical framework, the concepts of Inclusion Policies and Inclusive Education were discussed; Deaf culture and the deaf as subjects of rights; and the inclusion practices of Lyceum of Arts teachers regarding deaf students, chapters that were divided into topics. In terms of results, the responses of the interlocutors, for the most part, demonstrate similarities and variations when answering the questions, in which the communicational need of the teachers involved in the education process of these students was perceived, not all of whom are properly prepared to deal with the processes of inclusive education, thus ignoring the rights of deaf students. Desde os tempos históricos do passado, observamos que o surdo era tratado de maneira desumana, no qual não tinha acesso aos seus direitos, ao meio social, e muito menos à educação, pois antes era visto como um sujeito desprovido ou incapaz de obter conhecimentos. Entretanto, com o passar dos anos, esse indivíduo começa a ser reconhecido como cidadão de direitos, surgindo diversas legislações que contribuíram para sua inserção nos espaços da sociedade, como também a inclusão em ambientes educativos. De acordo com uma das conquistas dos surdos, como a Lei de Diretrizes e Bases (LDB), pode-se afirmar que a educação é direito de todos os cidadãos, independentemente de suas condições. Mas é nesse momento que surge os desafios quando se trata da inclusão, pois, atualmente, observa-se nos ambientes de ensino formais ou não-formais, públicos ou privados, uma necessidade bastante peculiar, isto é, o despreparo das escolas para receber os alunos surdos adequadamente. É o caso dos estudantes entrevistados nessa pesquisa, uma vez que ainda não há totalmente um respeito e reconhecimento de seus direitos no espaço educacional. Dado o exposto, o qual é a temática discutida nesse estudo, o presente trabalho tem como objetivo analisar as práticas de inclusão social da equipe técnica do Liceu de Artes e Ofícios Cláudio Santoro, em Parintins, tendo como referência os direitos dos alunos surdos aos cursos de formação da Instituição. Mesmo que a referida Instituição já promova um atendimento especializado ao aluno, através de práticas pedagógicas ou do suporte de intérprete de Libras, mediando o processo de ensino- aprendizagem, isto ainda não é o suficiente para se estabelecer a ideia de educação inclusiva. Para responder tal questão, foram realizadas pesquisas bibliográficas, documentais e em campo; ao todo ocorreu 14 (quatorze) entrevistas e a partir disto os resultados foram analisados. No referencial teórico foram discutidos os conceitos de Políticas de inclusão e Educação inclusiva; Cultura surda e o surdo como sujeito de direitos; e as práticas de inclusão dos professores do Liceu de Artes a respeito dos alunos surdos, capítulos estes que foram divididos em tópicos. Em termos de resultado, as respostas dos interlocutores, em sua maioria, demonstram semelhanças e variações ao responder as perguntas, nas quais se percebeu a necessidade comunicacional da equipe técnica envolvida no processo de educação desses alunos, os quais nem todos estão devidamente preparados para lidar com os processos da educação inclusiva, desconhecendo assim os direitos dos estudantes com surdez. 4 Não 2024-10-01T15:28:09Z 2024-10-01T15:28:09Z 2023-11-30 Trabalho de Conclusão de Curso BRUCE, Rodrigo Machado. Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins. 2023. 105 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Serviço Social) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7859 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Serviço Social - Bacharelado - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Direitos dos surdos
Inclusão social
Educação inclusiva
Políticas de educação inclusiva
Social inclusion
Inclusive education policies
Inclusive education
Rights of the deaf
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: SERVICO SOCIAL
Surdos - Educação
Inclusão escolar
Educação inclusiva
spellingShingle Direitos dos surdos
Inclusão social
Educação inclusiva
Políticas de educação inclusiva
Social inclusion
Inclusive education policies
Inclusive education
Rights of the deaf
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: SERVICO SOCIAL
Surdos - Educação
Inclusão escolar
Educação inclusiva
Bruce, Rodrigo Machado
Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins
topic_facet Direitos dos surdos
Inclusão social
Educação inclusiva
Políticas de educação inclusiva
Social inclusion
Inclusive education policies
Inclusive education
Rights of the deaf
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: SERVICO SOCIAL
Surdos - Educação
Inclusão escolar
Educação inclusiva
description Since historical times in the past, we have observed that deaf people were treated in an inhumane way, in which they did not have access to their rights, to the social environment, much less to education, as they were previously seen as individuals lacking or incapable of obtaining knowledge. However, over the years, this individual begins to be recognized as a citizen with rights, with various legislation emerging that contributed to their inclusion in society, as well as their inclusion in educational environments. According to one of the achievements of the deaf, such as the Law of Guidelines and Bases (LDB), it can be said that education is the right of all citizens, regardless of their conditions. But it is at this moment that challenges arise when it comes to inclusion, as, currently, there is a very peculiar need in formal or non-formal, public or private teaching environments, that is, the unpreparedness of schools to receive students. deaf students appropriately. This is the case of the students interviewed in this research, since there is still no full respect and recognition of their rights in the educational space. Given the above, which is the theme discussed in this study, the present work aims to analyze the social inclusion practices of the technical team of the Liceu de Artes e Ofícios Cláudio Santoro, in Parintins, taking as a reference the rights of deaf students to courses training of the Institution. Even though the aforementioned Institution already promotes specialized assistance to students, through pedagogical practices or the support of a Libras interpreter, mediating the teaching-learning process, this is still not enough to establish the idea of inclusive education. To answer this question, bibliographical, documentary and field research was carried out; In total, 14 (fourteen) interviews took place and from this the results were analyzed. In the theoretical framework, the concepts of Inclusion Policies and Inclusive Education were discussed; Deaf culture and the deaf as subjects of rights; and the inclusion practices of Lyceum of Arts teachers regarding deaf students, chapters that were divided into topics. In terms of results, the responses of the interlocutors, for the most part, demonstrate similarities and variations when answering the questions, in which the communicational need of the teachers involved in the education process of these students was perceived, not all of whom are properly prepared to deal with the processes of inclusive education, thus ignoring the rights of deaf students.
author_additional Fernando, Adelson da Costa
author_additionalStr Fernando, Adelson da Costa
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Bruce, Rodrigo Machado
title Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins
title_short Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins
title_full Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins
title_fullStr Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins
title_full_unstemmed Políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do Liceu em Parintins
title_sort políticas de educação inclusiva e direitos de pessoas surdas: um estudo das práticas de inclusão da equipe técnica do liceu em parintins
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7859
_version_ 1831970053848825856
score 11.755432